Så blev det dags att byte bälg efter 15år.
En noggran inspektering viste, at bälgens gummi er som nytt, men bälgen er skadat i inre ringen från ovan, så gummiytan känns som en bit matta. Inte särskilt djupt, men dock skadat. Det er tydligen själva drevets (backslagets) kant der har gnagat i gummiytan, troligen i för- eller agterkant. Den kunne troligen hålla i en rad år mera, men "som ny" är den inte längre
VP Bälgbyte?
Re: VP Bälgbyte?
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Re: VP Bälgbyte?
Man kan tydligen räkna med en avsevärd livslängd för gummibälgen, men hur är det med smörjningen av kopplingen (splines) mellan motor och drev? För mitt drev, MS25S, rekommenderar VP en årlig infettning av bl a propelleraxel (splines) och propellernavet. Inget sägs om motor-drev-delen. Den får tydligen nöja sig med det fett som den fick då “paketet” skruvades ihop. Det blir nog för magert i långa loppet.
/ALm
/ALm
Re: VP Bälgbyte?
I mitt fall är alt mekanisk i utmärkt skick, inget slitet. Men segeldrevs-benet var tämligen korroderet vid toppen, runt dom rustfria bultarna. Bara avskalad målning, jag planerer at rensa noggrant och måla med epoxi-grundfärg (Hempels High Protect)
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Re:
[quote=
"Anders S]
Yanmar (som har andra bekymmer med sitt segelbåtsdrev) använder dubbla bälgar, med en vattenvarnare däremellan. En sådan lösning kräver å andra sidan att man undersöker två bälgar och en varningsgivare för att redundansen skall ge säkerhet, men det är ett annat problem.
[/quote]
Yanmar måste ju ha tänkt tokigt här.
Att sätta en vattenvarnare mellan två membran förefaller helt meningslöst. Undersidan av bälgen är ju torr eftersom det bildas en luftficka där då du sjösätter. Förutsättningen för att vattenvarnaren skall få vatten på sig och larma är ju att luften först evakuerats och för att det skall kunna ske krävs att?..........Ja just det, båda membranen gått sönder
Men ett fint försäljningsargument är det kanske
//Niklas S
"Anders S]
Yanmar (som har andra bekymmer med sitt segelbåtsdrev) använder dubbla bälgar, med en vattenvarnare däremellan. En sådan lösning kräver å andra sidan att man undersöker två bälgar och en varningsgivare för att redundansen skall ge säkerhet, men det är ett annat problem.
[/quote]
Yanmar måste ju ha tänkt tokigt här.
Att sätta en vattenvarnare mellan två membran förefaller helt meningslöst. Undersidan av bälgen är ju torr eftersom det bildas en luftficka där då du sjösätter. Förutsättningen för att vattenvarnaren skall få vatten på sig och larma är ju att luften först evakuerats och för att det skall kunna ske krävs att?..........Ja just det, båda membranen gått sönder
Men ett fint försäljningsargument är det kanske
//Niklas S