Bärgarlön

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Bärgarlön

Inlägg av Tommy » fre 11 apr 2008, 19:28

Hej!

Här är den nya tråden. Jag har hört att man kan kräva uppemot 10% av båtens värde om man erbjuder hjälp i ett nödläge. Speciellt försiktig bör man alltså vara att mottaga hjälp om det egentligen inte är ett "nödläge". Kravet beror givetvis på givarens goda vilja... men har man otur att råka ut för en ful fisk så..

Stämmer detta? Någo som har erfarenheter?

Ett exempel: Stig Lindgrens (mina fem skeppsbrott) haveri vid Sydafrikas kust.

Hälsningar
Tommy

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 11 apr 2008, 19:44

Svensk praxis har traditionellt varit ganska anständig, modest bärgarlön alltså. Det har däremot skrivits en del i båtpressen om att danskar och britter ibland satt i system att dra loss båtar som inte varit i direkt nöd, låst fast dessa vid kaj och krävt jättesummor i lösen. Jag har personligen inte behövt bärgning ännu. Andra vet säkert mer.

Den här Lindgren, förresten, varför skall han alltid lida skeppsbrott, goda skäl eller är det "psykiskt"? Jag har inte läst hans bok. Är den bra?

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2008, 20:14

Rudi skrev:Svensk praxis har traditionellt varit ganska anständig, modest bärgarlön alltså. Det har däremot skrivits en del i båtpressen om att danskar och britter ibland satt i system att dra loss båtar som inte varit i direkt nöd, låst fast dessa vid kaj och krävt jättesummor i lösen. Jag har personligen inte behövt bärgning ännu. Andra vet säkert mer.
Man har som bärgare alltid rätt att söka säkerhet i det bärgade godset (båten) via kvarstadsbeslut. Därför är det bra om man kommer överens via Loyd Open form ("no cure, no pay") och sedan kontaktar sitt försäkringsbolag. Sannolikkt kan de förhandla effektivare än båtägaren, som kanske varken har pengar till pant eller tid att vänta ut en domstolsförhandling.

De flesta bärgningsersättningar bygger på det räddades värde, omständigheterna, den verkliga faran och hur skickligt bärgningen genomförts och med vilken utrustning. man får sas mer för en dyr båt, bärgad från säker totalförlust, på ett professionellt sätt än samma båt, enkelt hemsläpad av en liten fiskebåt efter ett motorstopp i stiltje

Det går rykten om att danska fiskare (som Rudi nämnde) utnyttjar det här genom att falskeligen stressa båtägaren att betala stora pengar för att komma loss och få ut båten från kvarstaden. Därför bör man genast kontakta sitt försäkringsbolag och bara godta LOF-bärgning om man misstänker att det kommer att kosta mer än en kasse pilsner.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Dödslängtan

Inlägg av Brendan » fre 11 apr 2008, 20:24

Rudi skrev:Den här Lindgren, förresten, varför skall han alltid lida skeppsbrott, goda skäl eller är det "psykiskt"? Jag har inte läst hans bok. Är den bra?

Rudi
Citat från marinans segelbåtsplank för ett par år sedan:

"Läser just Stig Lindgrens bok, Mina fem skeppsbrott. Det är en enda lång utläggning om hur han lyckas överleva, trots att han uppenbarligen anstränger sig till det yttersta för att finna den sista vilan på havsbotten. Han lär ha lyckats få sin dödslängtan (?) uppfylld kort tid efter det boken publicerades 1995. Det sjätte och sista skeppsbrottet ägde rum i Stilla Havet. Några närmare detaljer om hans död känner jag inte till.

Brendan"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2008, 20:27

Länkar med bäring på internationella förhållanden respektive svensk lag. De flesta europeiska länder har regler av samma karaktär som de svenska

http://www.rms-republic.com/cgi-bin/jum ... _main.html
http://www.notisum.se/Rnp/SLS/lag/19941009.htm , särskilt "16 kap. Om bärgning"
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 11 apr 2008, 20:39

Lloyd Open Form, dvs LOF, sammanfattad som "No cure, No pay" måste överenskommas innan bärgningen påbörjas Anders S.

Bland flera andra aktörer har det stora och mycket proffsiga holländska företaget Smit ständig radioövervakning av all världens fartygstrafik, de har sina välutrustade fartyg ständigt ute på haven (brännande olja och generande CO2"...) och när något händer drar de dit med full fart och konkurrerar med andra bärgningsföretag om att vara den förste att få den stressade kaptenen att över VHF säga ja till LOF med just Smit.

Varefter de har situationen i sin hand, och det handlar då om att få betalt eller inte, så de gör oftast ett mycket gott arbete och ofta med risk för livet så inget ont om Smit eller LOF.

Hur många fritidsbåtsägare är beredda att hantera en sådan situation?
Hur många fiskebåtar agerar efter LOF?

Med barn ombord kan en grundstötning på en lerbank i Limfjorden vara ett nödläge. Vem av de som nu är så förståndiga på detta forum skulle spela ut olika aktörer via VHF mot varandra och säkerställa max 10% bärgarlön?
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 11 apr 2008, 21:08

Nog skulle det kunna vara väldigt svårt att bedömma ett bärgningsförslag i en stressad situation, även om det inte är ett direkt nödläge. Det kan nog vara stor risk att falla i händerna på skumma typer i ett sådant läge (därför är Sjöassistans eller Trossen bra, så har man alltid ett säkert nummer att ringa, eller kontakta på VHF'en).

Jag har läst Lindgrens bok. Det är en intressant läsning, han var fenomenal på att klara sig vidare på improvisation, små medel, och djävlar anamma. Men ofta förbluffas man över naiviteten och "slarvigheten" och hur förlisningar nästan var dömda att ske. Men jag gillar grundinställningen!

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 11 apr 2008, 21:11

Mycket förståndigt Tommy.

Vilka skumma typer kan du ge exempel på runt Danmark?
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2008, 21:13

Maxi33 skrev:Lloyd Open Form, dvs LOF, sammanfattad som "No cure, No pay" måste överenskommas innan bärgningen påbörjas Anders S.
Javisst. Det var därför jag skrev "Därför är det bra om man kommer överens via Loyd Open form ("no cure, no pay") och sedan kontaktar sitt försäkringsbolag". Det finns ett par formella rekvisit till, bland annat skall överenskommelsen ske frivilligt och båten skall befinna sig i verklig fara (den behöver inte vara uppenbar eller överhängande, men man kan inte bekvämlighetsbogsera och kalla det för bärgning.)

Det brukar dessutom stå i försäkringsvillkoren att bolaget inte är bundet av ersättningar som båtägaren kommit överens om, och tekniskt sett har man ju i det här läget (LOF) inte gjort det. Bolaget betalar vad de skall, men vill naturligtvis inte göda en skummis som utnyttjar situationen.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 11 apr 2008, 21:23

Just detta vad försäkringsbolaget betalar för assistans av en privatperson (eller av Smit Holland) är en av de intressantaste frågorna Anders S, och andra.
Speciellt om de stora bolagens jurister börjar analysera hur farlig situationen egentligen var såhär i eftertankens kranka blekhet och i domsalens lugna miljö och med mineralvatten på bordet...

Jag hittar överhuvudtaget inget i mina försäkringsvillkor för min maxi 33 som är försäkrad i if.

Vore mäkta intressant att få detta mer belyst, ifall jag får för mig att dra till Danmark ifall ölen börjar ta slut...
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

En inställning till segling som är helt förkastlig

Inlägg av Brendan » fre 11 apr 2008, 21:31

Citat från marinans segelbåtsplank 2004:

"Tack vare långt avstånd från land under större delen av seglingen i the roaring forties, lyckades han för en gångs skull undvika att stranda och totalhaverera. I övrigt begick han under alla sina seglingar nästan alla misstag som går att göra. Han tycktes aldrig lära sig av sina misstag. Han var uppenbarligen en sangvinisk man, för vilket allting i någon mening var "fantastiskt".

Boken är synnerligen läsvärd, som avskräckande exempel.

Brendan"

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 11 apr 2008, 21:40

Maxi33 skrev:Bland flera andra aktörer har det stora och mycket proffsiga holländska företaget Smit ständig radioövervakning av all världens fartygstrafik, de har sina välutrustade fartyg ständigt ute på haven (brännande olja och generande CO2"...) och när något händer drar de dit med full fart och konkurrerar med andra bärgningsföretag om att vara den förste att få den stressade kaptenen att över VHF säga ja till LOF med just Smit.
På denna http://www.cargolaw.com något ostrukturerade och vildvuxna sida kan man botanisera länge bland haverier av olika slag. Varning, musiken som spelas upp är snudd på outhärdlig.

http://www.cargolaw.com/2008nightmare_riverdance.html visar just ett exempel på en räddningsaktion som Smit försöker utföra. Scrolla ned en bit på sidan så börjar det.

Ship happens!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2008, 21:47

Tommy skrev:Nog skulle det kunna vara väldigt svårt att bedömma ett bärgningsförslag i en stressad situation, även om det inte är ett direkt nödläge. Det kan nog vara stor risk att falla i händerna på skumma typer i ett sådant läge (därför är Sjöassistans eller Trossen bra, så har man alltid ett säkert nummer att ringa, eller kontakta på VHF'en)
Inte så dumt, men det är ändå viktigt att ha ett försäkringsbolag bakom ryggen med en bärgningsförsäkring. Sjöassistans begränsar bogseringsersättning till 6000 kronor, och där hamnar man sannolikt mycket snabbt om det är litet jobbigt att reda ut situationen. "Trossen" (som inte finns längre, utan är en del av medlemsavgiften, båda kostar runt 600 kronor) arbetar bara med egna båtar och i mån av tid, och svenska rescue-enheter hämtar bara i mån av möjlighet på danska sidan av sundet.

Vi har ju haft en del diskussioner på forumet om räddningsaktioner från sjöräddningen, där valet har varit att överge eller stanna kvar, för bogsering har inte varit möjligt (eller ansetts lämpligt). I en sådan situation har man naturligtvis inget val, utan får stödsla en trovärdig bärgare i stället. Att gå ut med en lämplig bärgare (arbetsbåt) och genomföra en bärgning under svåra omständigheter kan naturligtvis kosta mycket pengar. Att få klartecken från försäkringsbolaget kanske inte ens går, och man får reda ut det på bästa sätt och hoppas på att bli rättvist behandlad. I mina villkor ersätter försäkringen "skälig och nödvändig bärgnings-, räddnings- eller reparationskostnad som uppkommit för att minska skadan eller rädda båten ur uppenbart nödläge". Uppenbart nödläge bör man nog kunna påvisa.

Som (bärgnings)lekman tror jag inte man enkelt kan avgöra om rätten kommer att tilldela bärgaren en stor eller liten bärgarlön - för att dra loss en segelbåt från leran och sedan släppa den i rännan när man ändå är på väg ut ur hamnen kanske någon tusenlapp kan tänkas rimligt medan en räddning undan en trolig totalförlust kan ge halva båtens värde. Det kan ligga i sakens natur att försäkringsbolaget ser detta som en bra affär i alla fall.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 11 apr 2008, 21:52

Maxi33 skrev:Jag hittar överhuvudtaget inget i mina försäkringsvillkor för min maxi 33 som är försäkrad i if.

Vore mäkta intressant att få detta mer belyst, ifall jag får för mig att dra till Danmark ifall ölen börjar ta slut...
Bolagen brukar betala om de finner att båten i sig verkligen varit i fara.

Det har även förekommit att svenska seglare dragits loss från en sandbank fritt och gratis av danska fiskare. :wink:

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Re: En inställning till segling som är helt förkastlig

Inlägg av Rudi » fre 11 apr 2008, 21:57

Brendan skrev:Citat från marinans segelbåtsplank 2004:

"Tack vare långt avstånd från land under större delen av seglingen i the roaring forties, lyckades han för en gångs skull undvika att stranda och totalhaverera. I övrigt begick han under alla sina seglingar nästan alla misstag som går att göra. Han tycktes aldrig lära sig av sina misstag. Han var uppenbarligen en sangvinisk man, för vilket allting i någon mening var "fantastiskt".

Boken är synnerligen läsvärd, som avskräckande exempel.

Brendan"
Citerar du dig själv, möjligen?

Jag har för mig att Lindgren uppträdde i något av båtbladen så sent som för något år sedan. I så fall kan han inte ha försvunnit till havs snart efter 1995 (då boken verkligen gavs ut).

Mitt minne kan nu understundom bedra mig...

Rudi

Skriv svar