Angelägen säkerhetsfråga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Angelägen säkerhetsfråga

Inlägg av Maxi33 » tor 10 apr 2008, 11:36

Vid genomgång av rapportering och statistik från de aktörer som utför räddningsuppdrag i skärgården och till havs, huvudsakligen Sjöräddningssällskapet, framkommer ett alarmerande förhållande.

Så gott som alla utryckningar för att assistera fritidsbåtar som inte är under gång utan ligger stilla i hamnar eller för ankar görs för de som ligger i naturhamnar.
Endast ett försumbart antal utryckningar gäller båtar i gästhamnar eller hemmahamnen.

Det är ett rimligt antagande att inga av dessa utryckningar orsakas av medvetet struntande i gott sjömanskap av de ombordvarande, och det måste alltså vara en angelägen fråga om behov av förbättrad utbildning.

Till det kommande båtkörkortet bör alltså kopplas en speciell kurs i naturhamnsanvändning, och det bör övervägas att införa ett förbud att använda sig av naturhamnar utan ett giltigt körkort.

Det handlar om att rädda människoliv, om att frigöra resurser inom sjöräddning och att minska samhällets kostnader.
Ett minskat antal båtar i naturhamnarna är dessutom positivt för miljön och trivseln för oss som är där.
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Angelägen säkerhetsfråga

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2008, 11:42

Maxi33 skrev: utryckningar för att assistera fritidsbåtar som inte är under gång utan ligger stilla i hamnar eller för ankar
(min fetstil)

I min (förvisso enkla) värld handlar det här knappast om vare sig sjönöd eller fara för liv eller egendom. Snarare tvärtom, om man bara har gott ankarfäste...

Kanske är den alternativa lösningen en speciell naturhamnsorganisation som sköter om naturhamnarna och lämnar den service som kan vara lämplig?
Anders S

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » tor 10 apr 2008, 11:58

Maxi33 -skojar du eller...? Vi har passerat 1 april med råge.

En av orsakerna till att jag ägnar mig åt båtliv är att, förutom segla, kunna komma ut i naturen och dessa naturhamnar.
Jag ser ingen stor menig i att åka från en brygga till en annan och skava fendrar.
Sedan får man väl som du säger se till att folk har den kunskap de behöver för att kunna ankra riktigt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2008, 12:07

Mahogny skrev:Maxi33 -skojar du eller...? Vi har passerat 1 april med råge.
Vi måste nog inse att i mångfaldens (eller handlar det om upprepad enfald?) namn, så kan vi inte begränsa oss till att lägga förslag av den här karaktären bara den 1:e april, utan hela året! Jag tycker att Maxi33:s propå är tänkvärd, och han har onekligen satt fingret på en viktig utbildningsfråga. Skulle utbildning inte räcka får vi kanske överväga ett förbud mot naturhamnsparkering.

En motsvarighet till terrängkörningsklagen, kanske - inte lämna farlederna? Hur skulle trafiksituationen på land se ut om vem som helst körde vart de ville?
Anders S

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:35
Kontakt:

Inlägg av Jammen » tor 10 apr 2008, 12:38

Är detta inte en fråga för försäkringsbolagen?
Eller är det gratis att bli bärgad?

//Calle

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » tor 10 apr 2008, 12:43

Enklast vore väl att Sjöräddningen inte åkte ut. Eller att när det gäller naturhamnar så betalar den som anser sig behöva hjälp.

Då tror jag nog folk garderar sig lite bättre när det gäller ankring, lägga sig i vikar som är öppna för vågor, kollar väderrapporter om eventuell vindkantring...

Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 10 apr 2008, 12:55

Att bli bärgad i en naturhamn är inte gratis om man inte är ett SAR-fall. Det kostar en rejäl slant. Men det går ju att försäkra sig mot dessa kostnader genom att gå med i trossen.

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Inlägg av Jens K » tor 10 apr 2008, 15:04

De allra flesta icke-sjödräddningsuppdrag som SSRS utför gäller krånglande motorer eller bensinstopp. Dessa händer säkert lika ofta i gästhamnarna men där finns ju det ofta en infrastruktur för att avhjälpa problemet (sjömackar, anslutning till vägnätet eller t o m varv i närheten) så att man knappast behöver ringa Trossen.

Så det finns en helt naturlig förklaring till den statistiken: det händer inte fler problem i naturhamnar, men när de händer där ringer man trossen medans man ringer en taxi eller traskar iväg till sjömacken när man ligger i gästhamn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2008, 15:32

Men, ni har ju inte förstått det upprörande i detta!

Mängder av seglare och motorbåtsförare har inte fått utbildning i de här svåra frågorna. Att rätt beräkna bränsle och -strömtillgång måste genast införas i förararbeviset, så att sådant här inte tär på samhällets knappa resurser.

Och något snack om att "det här är väl ett icke-problem", "vadå korkat att köra soppatorsk" eller (ännu mer okänsligt och cyniskt) "Vadå samhället, det här är ju en frivillig organisation, som faktiskt inte kostar samhället något" vill jag inte höra. Det här är ett problem som bara kan lösas med ett tydligt regelverk och myndighetsinsatser.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av Maxi33 » tor 10 apr 2008, 16:13

Tack Anders S, du har förstått graden av allvar i mina tankar!

Men jag oroar mig över att det kan finnas fler sidor av fritidsbåtlivet där man finner problem, om man söker.
Vi kan inte slå oss till ro innan alla problem är lösta, kända som okända.
En expert i mängden

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » tor 10 apr 2008, 16:17

Vilken typ av "räddningsuppdrag" pratar vi om egentligen?
Om det skulle vara så, och det tvivlar jag på, att sjöräddningen är ute i naturhamnar för att fylla på bränsle eller ladda batterier har jag full förståelse för att man kan reagera på att det tär på resurserna.

Men under alla mina år till sjöss och många nätter i naturhamnar har jag aldrig upplevt ett sådant uppdrag.

Jag tror det handlar om sjukdomsfall eller att båtar på färd råkat ut för ngt haveri och hjälpligt tagit sig till närmaste naturhamn. Och, som någon här nämner, är det då inte lika lätt som i en gästhamn att köra fram en ambulans till bryggan. Och visst -det sliter en del på resurserna när något sådant inträffar ute i naturen men kostnaden skall i så fall jämföras med vad ett motsvarande uppdrag kostar om det ombesörjs från landburna enheter (ambulans, brandkår eller bilburen marinreparatör)
Jag tror inte det händer mindre i gästhamnarna, kostnaden belastar andra konton bara.

Det är så med statistik, man kan vända och vrida den som man vill ha den. Visste ni att var tredje person som drunknar är alkoholpåverkad och har gylfen öppen? Av det kan man dra slutsatsen att det är bättre att vara full och ha gylfen öppen till sjöss eftersom hela 2/3-delar som drunknar är nyktra och har gylfen stängd! Häpp -ett exempel bara.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Reglera mera, ju mera, desto bättre dag för dag

Inlägg av friseglarn » tor 10 apr 2008, 16:24

He he, inga problem behöver lösas... det går så bra att bara reglera och bestämma... alltid nån som vill ha reglering... reglera allt man kommer att tänka på... det är ju helt UPPRÖRANDE att en del tror att de kan leva sina liv utan ett omfattande regelverk i en snodd runt halsen så att man alltid kan läsa innantill hur man ska utnyttja badkaret för att inte halka o bryta en arm eller nåt, hur man ska segla en båt och andra farligheter som ingen människa ska försöka sig på utan stöd av ett omfattande regelverk, utbildningskrav och behörighetsbevis som ständigt skall medföras för att uppvisas för övervakarna när de vill kontrollera att rätt behörighet finns för cykling, promenad, rodd, segling, ankring, navigering, gå på trottoaren, korsa gatan, klättra i träd, få barn, använda kniv och vad som nu annars är svårt och riskabelt här i livet....

hi hi

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 10 apr 2008, 16:41

Att tex leverera soppa till någon en naturhamn är en kommersiell verksamhet för SSRS (och fö Stockholm Radio/Sjöassistans).
Utan denna inkomstkälla kanske inte SSRS kan ha sin organisation. De måste pengar tillföras på annat sätt eller så får någon annan organisation ta hand om fler räddningsinsatser. I slutändan kan vi gissa vem som kommer att få betala det

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Inlägg av Lasse O » tor 10 apr 2008, 16:49

Ett utav problemen är att dom flesta av oss inte är naturliga vi passar inte in i en naturlig miljö , depraverade tekniknördar som har förlorat kontakten både med sig själva och andra , tvångsnaturism i ett halvår är för många av oss botemedlet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2008, 16:58

Mahogny skrev:sjöräddningen är ute i naturhamnar för att fylla på bränsle
Jo, sånt händer. Men min erfarenhet är att det är fler som tömt batterierna. Jag har själv släpat en motorbåt med startproblem pga intensivt kylskåpsbruk från Hjärterösund till Skärhamn i ett sådant ärende. Hjärtlös och ogin vore man annars. En annan gång är det min tur (eller otur). (Egentligen ville de låna mitt batteri för att starta sin egen motor, men den gubben gick såklart inte. Först hjälper man sig själv, sedan hjälper man sin nästa. Annars står där två långa startnäsor och väntar på hjälp).

Naturligtvis är detta inget problem "på riktigt", utan något som SSRS sysslar med "på marginalen". Dessutom vet jag att man från SSRS sida gör bärgnings- och bogseringsuppdrag på försäkringsbolagens bekostnad, dvs försäkringsbolagen skickar betalda uppdrag åt dem, som ett stöd. Alla deras intäkter från sådant här går raka vägen in i verksamheten. Trossen är ett bra sätt att stödja, helt frivilligt.

Egentligen är SSRS ett oerhört bra exempel på att båtfolket kan ta vara på sig själva, utan myndigheter och regelverk.

Med risk att förstöra nöjet med tråden - Maxi33 (och jag) vill bara lyfta fram en skrattspegel för att visa på att elände kan vara graderat och att allt som beskrivs som problem kanske inte är problem, egentligen. Ingen grad av utbildning kan bota obetänksamhet eller ren dumhet - sådan som vi alla kan råka ut för.
Anders S

Skriv svar