Nya anoder varje år?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
qwerty123
Trogen medlem

Nya anoder varje år?

Inlägg av qwerty123 » lör 29 mar 2008, 22:16

Jag funderar på om jag ska eller inte ska byta zinkring på mitt s-drev. Enligt instruktionsboken skall den bytas när 50% har korroderat och så långt har det inte gått. Därför undrar jag hur ofta ni brukar byta... Varje år?

Det skulle vara skönt att slippa ta bort propellern... Förvisso står det i instruktionsboken att den skall demonteras varje höst men det har jag alltså inte gjort. Gör folk verkligen det eller är det VP som är lite överförsiktiga när de skriver instruktioner?

(Kanske kan nämna att jag har en MD5 med 110S-drev)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 29 mar 2008, 22:28

Hur kan du veta hur mycket som är kvar om du inte ser hela ?

Man tar av propellern för att (hm...) kunna ta av propellern! Låter man den sitta kan den fastna något alldeles förfärligt och på drev är det viktigt att komma åt anoden.

Nu har jag inte haft "specialanod", så i mitt fall är det billigt att byta, men jag byter varje säsong. Ett argument (litet ansträngt, kanske, men i mitt fall är det relevant) är att man heller inte kan veta så noga om eller när båten kommer upp nästa gång och att lyfta för en tusenlapp eller två bara för att byta en anod för en hundring kan ju kännas litet bakvänt.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 30 mar 2008, 00:18

Sen är det ju så att tar inte du av propellerblad och nav så gör nån annan det åt dig och du står där utan. Låter du den sitta ett år extra så blir den dubbelt så svår att få av. Förstår inte problemet, det tar ju 10 minuter att demontera eller montera propellern.

Anoden byter man om det är mindre än hälften kvar, annars duger den nog ett år till. Använd smärgelduk för att få bra galvanisk kontakt mellan drev och anod.

qwerty123
Trogen medlem

Inlägg av qwerty123 » sön 30 mar 2008, 08:20

Jag har inte sagt att det är ett problem. Undrade bara om det är något folk gör eller om jag drar på mig onödigt jobb. :-)

Går allt som det ska så är den borta innan förmiddagsfikat idag. :-)
(Och sedan hamnar åtgärden som en ny punkt på checklistan i höst)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 mar 2008, 08:47

qwerty123 skrev:Jag har inte sagt att det är ett problem. Undrade bara om det är något folk gör eller om jag drar på mig onödigt jobb. :-)
Mina sporadiska observationer av propelleravtagningsstrategival pekar i riktnngen att båtägare med fast axel och fasta propellrar sällan tar av densamma. Däremot får dyra foldingpropellrar lättare fötter (eller vingar?) - egna eller måhända andras - ser man en naken propelleraxel handlar det ofta(st?) om en folding. Foldingpropellrar har ju ett servicebehov också - det kan ju också spela roll.

På ett drev hade jag lossat propellern hur som helst för kunna inspektera drevet och anoden eftersom det är en mer sårbar konstruktion än en axel.
Låt förmiddagsfikat väl smaka :-)
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 30 mar 2008, 14:34

Jeg har et 120S-drev, og den anode som sidder på drevet bliver vel skiftet en gang hver 3.-4. år.
Jeg har en bronzepropel som jeg maler med bundmaling. På den sidder der også et sæt anoder, de bliver typisk skiftet hvert andet år. Malingen af bronzepropellen gør nok, at forbruget af zink bliver mindre.
Den 2-bladede foldepropel som jeg har nu er med elektrisk isolering i navet, hvilket nok gør, at der ikke er megen tæring på drevet. Men jeg ser mange bronzepropeller monteret direkte på sejldrevs-aksler, på sådanne skal man nok regne med meget mere forbrug af zink!
Har du den oprindelige VolvoPenta 2-bladede foldepropel i stål? - - sådan en havde jeg oprindeligt, men blev træt af at rense rust af hvert år, selv om den blev malet med primer og antifouling. Der er bronzepropellen en stor fordel :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Excel 319
Platinamedlem

Re: Nya anoder varje år?

Inlägg av Excel 319 » sön 30 mar 2008, 15:15

qwerty123 skrev:Jag funderar på om jag ska eller inte ska byta zinkring på mitt s-drev. Enligt instruktionsboken skall den bytas när 50% har korroderat och så långt har det inte gått. Därför undrar jag hur ofta ni brukar byta... Varje år?

Det skulle vara skönt att slippa ta bort propellern... Förvisso står det i instruktionsboken att den skall demonteras varje höst men det har jag alltså inte gjort. Gör folk verkligen det eller är det VP som är lite överförsiktiga när de skriver instruktioner?

(Kanske kan nämna att jag har en MD5 med 110S-drev)
Tänk bara på att om du seglar i sötvatten, ska du kosta på dig en offeranod av magnesium i stället för zink.

Skriv svar