Hur få ut båten ur skjulet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 27 mar 2008, 07:55

Kan du inte bara dra ut båten då så att 1,5m av den lämnar på insidan, sedan lyfta båten "i mitten" med kran och således få ut den sista 1,5 metern?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 mar 2008, 08:02

Det kan också tänkas att det kan göras i två tag.

Det första draget drar man ut båten så långt det går. Sedan vrider man vaggan (med båt) i portöppningen, och så drar man nästa drag diagonalt?
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 27 mar 2008, 09:26

Du har ju en winsch i båthuset som orkar dra båten. Kan du komma på ett sätt att skapa en fästpunkt på utsidan kan du fästa ett block där och dra ut vajern från båthuset och genom blocket. Sedan kan du stå inne i båthuset och veva ut båten.

Att använda trucken för att dra ut båten så långt det går är väl heller ingen dum idé. Har man kommit en bit på väg brukar man fixa resten också... Kan trucken dra första biten, får du hjälp med att få loss båten och du får också möjlighet att såpa in rälsen riktigt bra, så går det lättare att röra båten den sista biten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 27 mar 2008, 09:29

Till min förra båt använde jag midjestyrd baklastare med en "sjösättningsarm" för att få ut båten ur skjulet. Traktorn kunde köra in rakt från sidan och koppla armen. När traktorn sedan svängde gick det att dra båten rakt ut, tvärs traktorn. Det var ett mycket smidigt sätt när det inte gick att backa ut. Kräver ju dock att man har tillgång till en baklastare...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 27 mar 2008, 09:56

bosseh skrev:Det som inte kan flyttas med spett ska inte flyttas!
Känn lite med spettet, man kan i alla fall få en liten uppfattning på hur tungt det är.
Sen kanske man kan lätta av lite vikt med rullblock, dra med spakblock och baxa md spett. Alltihop tillsammans med lite djävlar-anamma.
I synnerhet om man har en ohjälpsam publik som säger "det går aldrig"
När du skre "ohjälpsam publik" kom jag att tänka på en äldre man vid namn Örtengren, som bodde på utsidan av ett grannsamhälle. Mannen var ett orginal.

Han hade skaffat sig en gamla Collin Artcher lotskutter på 35 - 40 fot, som han hade bestämt sig för att göra i ordning. Han skulle byta en del bord under vattenlinjen mm och behövde därför ta upp båten vilket han hade bestämt sig för att ta upp båten på sin strandtomt. han hade skaffat all utrustning som han annsåg att han behövde föratt ta upp båten och bad några gubbar hjälpa honom.

De bara skrattade åt honom. Örtengren var ju inte riktigt klok och det skulle aldrig gå att ta upp den båte på det stället.

När Örtengren inte kunde få nån hjälp tog han upp båten själv. Sen jobbade han med båten resten av sitt liv. När Örtengren dog plastade sonen båten och sjösatte den. Sonen var ett lika stort orginal och det blev ingen båt av lotskuttern så länge sonen levde heller. Men upp på land kom den och ner i sjön igen.

Nautihamstern - väntar med spänning på en lägesrapport och gärna bilder.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 mar 2008, 09:58

En annan ide: Om man drar ut vaggan så långt det går i drag ett kanske man kan fästa en dragstång (telefonstolpe, balk) i vaggan, så att två dragfordon kan dra, som ett "tvåspann" vid sidan av båten.

Eller, (med tanke på att det "bara" skulle behövas 600 kg:s drag för att få rutsch på båten; muta tillräckligt många grannar som både drar och knuffar? Redan vikingarna (Frans G Bengtsson, Röde Orm) påstods ha dragöl vid sådana tilltag.

Du ska nog se att du får båten i sjön på något sätt redan innan Johannes!
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 27 mar 2008, 22:10

Alltså, vad säger truckföraren..?
Han har alltså baxat in båten i ett skjul, och kom sedan på att han inte får ut den?
Eller tror ni att han inte kommer att få ut den?
Kanske har han ett trix?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 28 mar 2008, 18:35

Jag undrar också vad är "skjul" i detta fall. Handlar det om ett regelrätt bastant hus, eller är det mer som en permanent täckning? Hur är tak och väggar konstruerade?

Sen håller jag med Misil. Är truckföraren knuten till detta varv på något sätt; i så fall har han väl rimligen ett ansvar för att reda ut situationen. :o

Sjösättningen närmar sig, trots kylan! Själv går jag i den 28:e April! :P

Hälsningar
Tommy

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » lör 29 mar 2008, 11:42

Skjulet är ett skjul. bastant byggt, 40 år gammalt, minst.
Både truckisen och jag var medvetna om att det inte går att dra ut båten igen när vi drog in den, inga oklarheter där.

Det är klart att jag kan hyra in en kranbil som drar ut den,men det kostar ett par hundringar, så planen var denna:

In med båten trots truckisens suckar och sedan en förfrågan till nordens största samling wisserbessrar :wink: som garanterat kommer med en hög användbara ide'er för att få ut den igen. If all else fails, kranbil.
Om Tristan Jones släpade sin båt över halva Sydamerika ska jag nog f*n kunna släpa min ett par meter! :twisted:

Egentligen är enda problemet att få nånting förankrat i marken utanför, som tål en dragkraft på ett ton eller så. Resten är en bit kaka.

Ide'n med ankaret lät kul, jag har ett par extra dessutom.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 29 mar 2008, 12:18

Det kanske kan vara värt att låta flyna på ankaret verka mot några plankbitar nedgrävda med ankaret.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 09 apr 2008, 19:05

Hur går det? Har du fått ut båten eller är den till salu för avhämtning?

tommy

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 09 apr 2008, 19:16

ööh, fått ut båten? I april? Jag har ju inte ens tittat till den på två veckor...

jag snackade med några bodybuilders på en fest på gymmet härom veckan. Dragöl börjar låta som en allt roligare ide' och då får jag kul bilder också. Jag placerar bara ett gäng biffar i ett par trossar framför båten och skriker
"Ni orkar inte dra den, njännä-njännä-njäää-njää!!" :lol:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 09 apr 2008, 22:06

Vi ger inte våra nån större uppmärksamhet. Jag har nästan inte tittat till min ordentligt på ett par veckor heller. Brukar ta en sväng förbi när jag tar kvällspromnaden med frun, men det har varit dåligt med den saken den senaste tiden.

Blir alltid nöjd när jag svänger runt hörnet på Pressbyrån och ser masten. När jag är så nära att jag ser att skrovet flyter på vattenlinje svänger jag hemåt igen. Hon flöt i varje fall ikväll. Du kanske hinner sjösätta innan jag tar upp.

tommy

Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: Hur få ut båten ur skjulet?

Inlägg av Nautihamstern » ons 25 feb 2009, 09:49

En liten uppdatering:
Båten kom i sjön i våras. En dragvajer hade blivit stulen under vintern, den andra samt en kätting sprang av, ett jätteblock knäcktes och truckchaffisen fick ut båten halvvägs, men sen var det stopp. Att det skulle krävas endast 600 kg var ju snömos, lite grus på banan kombinerat med att vikten fick battingarna att börja knäckas gjorde att vi fick dra med minst 3 ton innan hon rörde sig.
Efter två timmars slit och avsnoppning av förnumstiga brygg-gubbar följda av överläggningar med truckchaffisen kom vi ner till två möjligheter, varav en var att hyra in en kranbil och lyfta henne sista biten. Den andra möjligheten valde vi enligt typiskt finskt maner:
"F*n anamma, nu har den s*tans båtj*veln ställt till med tillräckligt med elände! Jag tänker f*n i mej inte stå här på den här perkeles planen och häcka tills jag torkar, dra henne av banan innan vi båda tappar nerverna helt, jag tar fulla ansvaret!

Sagt och gjort, truckchaffisen avsvor mej löftet att aldrig trycka in båten i ett skjul igen och sedan kopplade vi fast trucken rakt i vaggan och drog hela härligheten av banan och snett ut på planen . Knakelibrak å gungeligung å så lyfte vi i henne. Sen blev det ju förstås att sitta och trösta henne för alla fula ord, men tre halsade stora öl senare kändes allt mycket bättre och frun fick agera chaufför hem från hamnen :twisted:

Numera torrsätter vi på uteplan med masten uppe. Perkele.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Hur få ut båten ur skjulet?

Inlägg av toaen » ons 25 feb 2009, 22:10

Trevligt att få en rapport. Jag har faktiskt funderat hur det gick.

Har båten liggandes i sjön även denna vinter. Dock är det inte samma båt som jag hade i sjön i fjol. Den jag hade i sjön hela vinten i fjol har jag puttat in i ett båtskjul. Vi får se om och när jag får ut den. :P

tommy

Skriv svar