Comfort 30

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Micke79
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 13:38

Comfort 30

Inlägg av Micke79 » tis 25 mar 2008, 16:34

Hej

Har tittat lite på en Comfort 30 från sent 70-tal.

Utseendemässigt och komfortmässigt verkar den bra. Är det någon som har någon erfarenhet av denna typ av båt? Seglingsegenskaper? Kända problem?

Motorn verkar dock i svagaste laget (8hk), men det kanske räcker till. Det är alltid tryggt att ha en stark motor när man ska ut ur trånga hamnar och vinden friskar i.

/ Micke

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » tis 25 mar 2008, 17:25

Känner några ägare till Comfort 30 or. De verkar överlag vara nöjda båten seglar bra både i lätt o hård vind, den är stabil, samtidigt är den bra att vistas i , sittbrunnen är rymlig salongen ok , men de varierar nog lite inuti , en del är nog hemma bygda med olika resultat. men överlag är det en ok båt .8 hk är för lite men det fungerar väl ,farten blir dålig och sackar i motvind 12 vore nog att föredra,Kolla in på deras hemsida där finns en del info
//Johan

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 25 mar 2008, 17:52

Ja, det vimlar av Comfort 30:or, och de flesta verkar nöjda med sina båtar. Vi har en 3-4 st i vår klubb alena. En trevlig båt i sann 70-tals halvtonnaranda. Kända problem är halvtaskig kvalitet pga självbygge (såldes som halvfabrikat), samt svajkölen är notoriskt känd. Men det finns ingen båttyp som saknar svagheter, när det handlar om 70-tal.

Det finns ju de klassiska tre; vilka är Ballad, Comfort 30 och Scampi (i bokstavsordning :wink: ). De är de halvtonnare frå 70-talet som har sålts i än 1000 exemplar. Innan vi köpte vår Ballad för 1,5 år sedan så gjorde vi en mycket genomgående jämförelse av dessa tre. Allt som allt föll vi för Balladen, men det är ju tycke och smak. Jag har varit inne i ett otal Comforter, Scampisar och Ballader och gått igenom dessa.

Scampin föll bort pga liten sittbrunn, trång förpik (lågt i tak) och lite för extremt utseende (subjektivt!) med sitt utpräglade slag och enda stora fönster. Men det känns som den har rymligast salong, även om det är mest en illusion pga vilnkelsoffan. Motorn i förpiken med en lång axel lockade inte heller.

Då stod valet mellan Balladen och Comfort 30, och då var det inte svårt att avgöra för oss eftersom Comfort 30:an mest kändes som en Balladkopia men lite svagare i allt. Men det är som sagt helt subjektivt, och bara vad vi tyckte.

Sen finns ett antal "kopior", som heter saker som Möre 30 mm mm. De har ibland exakt samma skrov, men är billigare; främst för att de helt enkelt är ovanligare och/eller enklare kvalitet.

När det gäller dessa båtar så behöver du inte ha bråttom att slå till. Pga av det stora antalet, så kommer det ut många på beg.marknaden hela tiden. Skulle gissa på att det dyker upp 1-2 nya av varje typ i veckan i sydsverige. En sak som vi prioriterade högt var en nybytt bra motor. Det kändes helt enkelt ekonomiskt fördelaktigt, eftersom båtpriset inte höjs i alls samma omfattning som kostnaden för en motor. Kanske berodde just denna prioritering på att vi till varje pris ville undvika att hamna i samma situation som förra båten, med en gammal rostig läckande järnklump till MD5:a.
8 hkr måste vara fruktansvärt svagt dock för en båt i den storleken. Vi hade 7.5 på vår Albin 78 (!) och den kändes svag. Nu har vi 21, och det räcker till bra.

Mitt tips är att kolla på alla tre; Comfort, Ballad, Scampi, och titta på flera st. av den typ du gillar, för att få en känsla för priset och svagheterna hos de respektive modellerna.

Hälsningar
Tommy

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Comfort 30

Inlägg av Brendan » tis 25 mar 2008, 18:54

Hösten 1975 bestämde jag mig för att jag skulle köpa en halvtonnare. Under våren 1976 hade jag sållat i det stora utbud som fanns. Kvar fanns Scampi, Ballad och Comfort 30. Balladen föll bort på grund av sitt lägre LYS-tal. I valet mellan Scampi och Comfort 30 valde jag den senare, då den verkade betydligt mer prisvärd. Jag köpte den i ¾-fabrikat och har under årens lopp utrustat den så att den passar mig som hand i handske.

Efter 32 år med båten är jag mer nöjd med den än någonsin och känner inget behov av att byta. Det är en oerhört välbyggd båt, som tycks tåla vad som helst. Jag har seglat över Nordsjön med den ett antal gånger, en gång i extremt hårt väder, utan några som helst problem, seglat problemfritt c:a 20 48-timmarsseglingar vår och höst på västkusten i alla tänkbara väder. Dessutom kappseglade jag en del i början, inte utan framgång.

Comfort 30-an är en utomordentligt robust hårdvindsbåt men är också en blekskenare av guds nåde, som kan trimmas att segla mycket väl i de lättaste brisar. Som alla halvtonnare från den tiden är det en utmärkt bidevindseglare men inte lika snabb på undanvind som modernare båtar. Inte heller så surfningsbenägen. Men visst går det att surfa om det är tillräcklig sjö på havet.

Snacket om svajköl tycks vara en outrotlig vandringssägen, som har sin grund i att några tidiga båtar (1972), som byggdes utan bottenstockar kan ha haft vissa tendenser till svaj, vilket dock inte var något egentligt problem. Det finns inga uppgifter om att någon Comfort 30-a har haft allvarliga problem, tappat kölen eller dylikt. Själv har jag råkat ut för ett par rejäla konfrontationer med bohusgranit i hög fart utan andra konsekvenser än deformering av blykölen i fram- och underkant, skador som enkelt har kunnat spacklats med epoxispackel efter upptagningen.

Comfort 30 har byggts på flera olika håll, de flesta båtarna i Arvika, men även på andra platser i Sverige och även i Norge, Skottland och Irland. Cirka 850 båtar är kända. Men ytterligare 50 – 100 oregistrerade båtar kan ha byggts.

När det begav sig hade jag helst velat undvara inombordare, men en 8 hästkrafters Yanmar hade redan installerats i den båt som sedermera blev min, så jag fick finna mig i "eländet". Jag har emellertid vant mig vid helvetesmaskinen, som är och hela tiden har varit fullt tillräcklig för mina behov. Den har, peppar, peppar fungerat nästan oklanderligt i mer än 3 decennier.

Comfort 30-an är absolut ingen Balladkopia, men den har byggts på samma varv som Balladens föregångare, Joker. Comfort 30-an är dock en vassare seglare än Balladen, särskilt i lättvind. Den seglar dessutom torrare.

Förbundet Comfort Comfortina kan nog ge en viss information om båttypen. Det finns bland annat en CD med tekniska tips att köpa, om man går med i förbundet (Sammanslagning förra året av tidigare Comfort 32-föreningen och Comfort 30-förbundet).

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 25 mar 2008, 19:52

Jättebra Brendan, och jag gratulerar, har man haft förmånen att få äga sin ögonsten såpass länge så måste det kännas jättebra och du måste vara helnöjd med din båt.

Men nog måste det finnas svagheter med alla båtmodeller, speciellt sådana som har runt 30 år på nacken, såsom din och min? Jag tror att alla båtar är mer eller mindre kompromisser, den som ensidigt hyllar en modell helt utan nackdelar ger inte seriös hjälp åt en spekulant, men är väl värd att gratulera för att älska sin båt. Och det hoppas jag vi alla får göra!

Svajkölen är på Comfort 30 är ju dock känd, och kan väl knappeligen kallas för en vandringssägen? Omnämns ju t.o.m i "läsares erfarenheter" här på Sailguide. Har för mig att det var en klassiker-test i Praktiskt båtägande för några nummer sedan där den också nämndes. Och även i "500 segelbåtar i test" mm.

Balladen har mycket riktigt 0.01 lägre LYS än Scampi och Comfort (kan vara bra vid kappsegling :wink: ) . 1.08 istället för 1.09. Balladen är definitivt trög i svag vind, irriterande.. Därmot oerhört styv och tuff i lite friskare vind. Dessutom väldigt sjötålig och trygg. Vi har redan rasat om ett antal Comforter första sommaren i frisk bris.. (8-10 m/s) :wink:

På Balladen så är en svag punkt kölinfästningen som inte är den starkaste precis.

Comfortens inredning är trivsam (jag har varit inne i ett flertal), men på något sätt upplever jag intredningen som trängre än Ballad och framför allt Scampi som känns rymligast av dessa tre. Kan inte sätta fingret på detta riktigt.

Visst är Comforten självbyggd i de flesta fall? För många som byggt och ägt sin båt kan det säkert vara en jättefördel. Men det innebär nog att byggkvaliten är ojämn, blir ju än viktigare att kolla upp skicket när man köper en bagagnad båt.

Jag vill som sagt uppmana Micke79 att noga studera dessa tre båttyper, samt gärna andra också. Och sedan jämföra flera av samma modell också. Och sedan slå till på den som hjärtat brinner mest för, inte alls osannolikt att det blir en Comfort 30, Brendan. I vårt fall blev det Balladen. Visst är det en härlig känsla att älska sin båt.

Hälsningar
Tommy

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Comfort 30 versus Ballad och Scampi

Inlägg av Brendan » tis 25 mar 2008, 20:44

Tommy, jag har väl aldrig förnekat att det finns svagheter hos Comfort 30-an? Självklart finns det detaljer som inte är så genomtänkta, till exempel maststöttan på vissa modeller. Den är felplacerad och gör att rufftaket kan sjunka in något, när man sätter an riggen hårt. Det är dock mest ett kosmetiskt problem. Hur det och en del andra saker åtgärdas, beskrivs utförligt i den nämnda CD:n med tekniska tips.

Du skriver att svajköl till och med omnämns i ”läsares erfarenheter” på Sailguide. Jag läste igenom alla dessa erfarenheter och det fanns bara en Comfort 30-ägare som nämnde problemet och gissa vem det var? Det var jag! Det hade talats och skrivits så mycket om detta att det hade börjat gå troll i det helt enkelt och jag kände verkligen efter under en segling vi gjorde till Shetland 1980. Jag tyckte mig då känna att det rörde sig litet konstigt. Men ingenting hände trots hårt väder och mycket grov sjö. Det fanns inga som helst sprickbildningar. Båten läckte inte en droppe. Allt var frid och fröjd. Men jag följde för säkerhets skull de råd som Ingemar Boding hade givit och plastade in två rejäla bottenstockar. Om det var nödvändigt är väl tveksamt, men jag skulle tro att de flesta Comfort 30-or har bottenstockar vid det här laget. Någon nackdel kan det ju ändå inte vara.

Visst är det en vandringssägen att svajköl skulle vara ett problem för Comfort 30!

Det har helt enkelt varit tacksamt för konkurrenter att sprida det ryktet, eftersom de första Comfort 30-orna, till skillnad från de flesta andra båtar saknade bottenstockar (och förmodligen klarade sig alldeles utmärkt utan dem).

Vad boken ”500 segelbåtar i test” går för är väl de flesta seglare medvetna om. Den boken är ett skämt med snart sagt lika många sakfel som korrekta uppgifter. Artikeln i Praktiskt Båtägande var i stort sett bra och korrekt, men när det gäller struntpratet om svajköl, gick författaren på gamla uppgifter och förde sägnen vidare. Suck!

Om du med en Ballad har seglat om en massa Comfort 30-or i frisk bris, så är du antagligen en ovanligt duktig seglare och jag kan bara gratulera. Min erfarenhet är att Comfort 30-an slår Balladen i alla vindar utom i riktigt hårt väder, då vi seglar jämnt.

Särskilt jämfört med modernare båtar är Comfort 30-an förstås trång. Man hade inte lärt sig att ta tillvara utrymmena lika bra på den tiden. Visst är det mycket mer plats i ruffen på en Scampi – men det är till priset av en betydligt mindre sittbrunn – gungor och karuseller…

Och du har alldeles rätt i att många, kanske de flesta Comfort 30-or är allt från självbyggen till ¾-fabrikat. Så visst är variationsrikedomen stor, från verkligt finsnickeri i inredningen till ganska enkla och dåligt utförda snickeriarbeten.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Comfort 30 versus Ballad och Scampi

Inlägg av Tommy » tis 25 mar 2008, 21:09

Brendan skrev:Du skriver att svajköl till och med omnämns i ”läsares erfarenheter” på Sailguide. Jag läste igenom alla dessa erfarenheter och det fanns bara en Comfort 30-ägare som nämnde problemet och gissa vem det var? Det var jag!
Hoppsan! Nåväl, jag har naturligtvis ingen egen erfarenhet av att Comforten skulle ha svajköl, så jag ska inte bidra till att denna sägen sprids vidare. Jag tror givetvis på dig, såsom mycket erfaren Comfort-ägare, när du säger att det är ett rykte.

Något som förenar alla våra halvtonnare från denna era att de är verkligt snygga och trygga, i mitt tycke. De är helt enkelt klassiska segelbåtar.

Hälsningar
Tommy

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Vad blir era förslag i nästa steg/storlek

Inlägg av speed295 » fre 04 apr 2008, 15:24

tittar o tittar
Läser era fina inlägg, mycket intressant o kunniga

Kanske inte frågan ska vara i denna tråd

Men jag provar.. :?
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Skriv svar