Trä + Epoxi

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Trä + Epoxi

Inlägg av typhoon » tis 25 mar 2008, 08:48

Tänkte byta ut balsaträt under röstjärn och winchar och funderar på vilket träslag jag skall använda.

Många verkar använda med "vanlig" plywood (gran / fur). Själv funderar jag på massiv ek eller ask. Eken innehåller ju garvsyra, som vissa hävdar gör den svår att limma/lamminera. Asken är hård den med, men mer rötbenägen. Oavsett vilket träslag jag väljer så kommer jag att runt varje skruvgenomföring ha en massiv plugg av epoxi, så att fukten inte leds in i lamminatet.

Rekommendationer mottages tacksamt.

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tis 25 mar 2008, 10:30

Divinycell H200 eller massivt glasfiberlaminat.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 25 mar 2008, 11:33

Vår Inferno(Finngulf) 31 har massivt laminat under alla beslag. Verkar vara en bra idé?

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Inlägg av typhoon » tis 25 mar 2008, 13:48

Lite pilligare, krångligare och framför allt mer tidsödande än en träbit, men säkerligen mycket bättre.

Någon som har erfarenheter av att bygga upp ett laminat med motsvarande (12mm) tjocklek, att dela med sig av?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Trä + Epoxi

Inlägg av consensus » tis 25 mar 2008, 21:04

typhoon skrev:Tänkte byta ut balsaträt under röstjärn och winchar och funderar på vilket träslag jag skall använda.

Många verkar använda med "vanlig" plywood (gran / fur). Själv funderar jag på massiv ek eller ask. Eken innehåller ju garvsyra, som vissa hävdar gör den svår att limma/lamminera. Asken är hård den med, men mer rötbenägen. Oavsett vilket träslag jag väljer så kommer jag att runt varje skruvgenomföring ha en massiv plugg av epoxi, så att fukten inte leds in i lamminatet.

Rekommendationer mottages tacksamt.
Eftersom du just i skruvförbanden ändå måste ordna homogena genomgående pluggar så kan du likagärna laminera upp till solitt laminat under hela dessa partier.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 25 mar 2008, 22:19

Man kan naturligtvis laminera upp ett solitt laminat om man vill, men det ökar vare sig styrkan eller förbättrar båten. Det är absolut inget fel på att använda bra kokfast plywood som mellanlägg - det är bättre än solitt trä (homogent, ingen "sprickriktning). Ofta är mellanlagren i björk, mycket tryckstabilt! Det bör dessutom bli betydligt enklare att trycka upp en plywoodskiva med matta på toppen i "hålet" och sedan laminera in den än att laminera många lager underifrån. Kommer du inte åt uppifrån med plastningen skall du nog inte välja ett massivt laminat.

Väljer du att laminera 12 mm bör du laminera i tre omgångar (3X900-gramsmatta eller 4X600 bygger ca tre mm). Problemet du undviker med att laminera i omgångar heter med ett fint ord exotermi, och innebär att plastens egen härdningsvärme saboterar plastjobbet. Det här problemet är ofta mer markant i kall (sval) väderlek, eftersom man vill ha i litet mer härdare då, för att få igång härdningen. Sedan "värmer den sig själv" i rasande takt...
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 25 mar 2008, 22:32

Är det inte att göra lite problem åt sig att laminera in trä var man tänker lägga beslag? Detta bara för att ögonblicket efter ta bort detsamma träet runt beslagen och ersätta en del av det med en "epoxiplugg".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 25 mar 2008, 22:54

Nubben skrev:Är det inte att göra lite problem åt sig att laminera in trä var man tänker lägga beslag? Detta bara för att ögonblicket efter ta bort detsamma träet runt beslagen och ersätta en del av det med en "epoxiplugg".
Finns ingen anledning att ersätta stabil plywood med epoxyproppar. Det räcker mycket bra att borra bulthål i vanlig ordning, bara man tätar ordentligt.

Däremot är en "epoxymunk" alldeles utmärkt och lättinstallerad för att ge stadga och svar om man "bara" har gröpt ur den relativt mjuka balsan eller plastskummet.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Spider » tis 25 mar 2008, 23:19

Hur stor anledning finns det att lägga matta på undersidan om du lägger 12mm plywood limmad med epoxi mot ytterlaminatet? En bekant har jobbat endel i varvsbranschen och anser att man oftast klarar denna typ av förstärkningar lika bra utan att laminera in plywooden. Fördelen enligt honom är dessutom att eventuell fukt som kommer att vilja ta sig in, också kan ta sig ut. Vet inte om detta stämmer, fler med synpunkter?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 25 mar 2008, 23:41

Spider skrev:Hur stor anledning finns det att lägga matta på undersidan om du lägger 12mm plywood limmad med epoxi mot ytterlaminatet? En bekant har jobbat endel i varvsbranschen och anser att man oftast klarar denna typ av förstärkningar lika bra utan att laminera in plywooden. Fördelen enligt honom är dessutom att eventuell fukt som kommer att vilja ta sig in, också kan ta sig ut. Vet inte om detta stämmer, fler med synpunkter?
Mattan lägger man för att återskapa sandwichlaminatets innerskikt och bygga upp skalet (=styrkan) till samma nivå som innan. Det kan säkert hålla ändå, men varför chansa? Fuktvandringen löser man genom att täta, inte genom att dränera, men i så fall kan man ju borra ett enstaka avrinningshål, om man är orolig. Några strategiskt placerade små hål i innerlaminatet skulle ju genast avslöja om det står vatten i ett sandwichdäck med teakribbor, t ex.

Ett annat sätt att handskas med distansmaterial är att gröpa ur och lägga tredubbelt laminat i urgröpningen. Då fasar man kanterna på urgröpningen och laminerar över dessa. Så gör man t ex om man har ett sandwichskrov under vattenlinjen - det blir starkt, tätt, stumt och "vattenfast".
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Inlägg av typhoon » ons 26 mar 2008, 00:13

Nej, jag kommer inte åt att laminera ovanifrån.

Vad är anledningen till att du (Anders S) avråder från att bygga hela tjockleken underifrån?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 26 mar 2008, 00:29

typhoon skrev:Nej, jag kommer inte åt att laminera ovanifrån.

Vad är anledningen till att du (Anders S) avråder från att bygga hela tjockleken underifrån?
Att du måste kämpa med gravitationen och att det är svårare att göra ett bra jobb underifrån än ovanifrån. Så måste du slipa och göra alldeles rent, och du lär få göra jobbet liggande undertill eller i någon jobbig position.

Det är rätt ofta så att det jobb man kan göra enkelt blir bättre. I det här fallet blir det sannolikt enklare att laminera in träplattan och plasta tre lager än att rulla ut ett väl pressat laminat i tre omgångar (eller så). Plywood blir i det här fallet tillräckligt bra, mycket (!) bättre än balsan som var där innan.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Inlägg av typhoon » ons 26 mar 2008, 00:42

Bytte 3m^2 rutten balsasandwich underifrån här om året, så jag är van vid det här laget. ;)

Vad för plywood är i annat fall att rekommendera?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 26 mar 2008, 00:48

typhoon skrev:Bytte 3m^2 rutten balsasandwich underifrån här om året, så jag är van vid det här laget. ;)

Vad för plywood är i annat fall att rekommendera?
Jahaja, då får du anses behörig på "våta jobb" :-)

Jag hade i så fall köpt bästa finska björk- eller furuplywooden. Ingenting "fancy" utan pengarna läggs på kvistfri, kokfast limmad plywood. Ju råare yta, ju bättre - inget finputs!
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Spider » ons 26 mar 2008, 08:26

Jag har gjort stora lamineringsjobb på några båtar tidigare där däcken varit totalförstörda och allt arbete gjorts med rutskuren divinicell och epoxi, och visst är det som Anders säger mycket enklare uppifrån. Ett råd jag fått av Epotex (NM epoxi) när man arbetar underifrån är att tillverka distansmaterialet så det passar, sedan ta bort det och lägga 2 lager av matta (ca 300gr) på den sidan som kommer bli neråt. Limma sedan hela plattan på plats och remsa runt med remsa. Tipset att använda plyfa och slippa underlaminat kommer vi prova på en motorbåt modell störra som vi laminerar om akterdeck på just nu men om man använder 12mm plyfa (ex formplyfa) måste den slipas först med ex tungstensrondell, det ska bli intressant att känna hur decket kommer kännas utan underlaminat när plyfa används, det tipset kom dock inte från Epotex så det kan vara en chansning som Anders skriver. Mitt tips är att du ringer ex Epotex som är otroligt kunniga och serviceinriktade.

Skriv svar