Fördom eller inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

Fördom eller inte?

Inlägg av Maxi33 » sön 23 mar 2008, 14:36

Vågar mig på att ställa denna diskriminerande fråga just här eftersom det är ett renodlat segelplank, tror jag...

I samband med den pågående tråden om båtkörkort och olika aspekter på det, kom jag att tänka på vad jag och i stort sett alla seglare jag snackat med alltid har varit överens om.

Nämligen:
De allra flesta i alla sorters båtar sköter sig och är trevliga och visar hänsyn och har åtminstone någorlunda kunskaper i allt som har med gott sjömanskap att göra.
(Jag är själv en av de som behöver tillägget "någorlunda" så jag är inte kaxig.)
Men av de som inte är sådana är det nästan alltid folk i motorbåtar det handlar om, och ju snabbare och flashigare båt desto värre.

Om detta är ett faktum och inte bara en fördom, hur skall man då gå tillväga för att förbättra situationen i praktiken och inte bara i form av önsketänkande?

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » sön 23 mar 2008, 14:58

Genom att införa ett obligatoriskt båtkörkort för motorbåtar?

*Duckar* :lol:

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 23 mar 2008, 15:50

Säg mig vilken båt du har och jag ska säga vem du är.

Kan man nå dem? Är de över huvud taget intresserad av att bli nådda? De har pinkat in sitt revir och är beredd att hävda sin rätt där - att köra så fort de vill var som helst så nära det passar dem för sjön är ju fri.

Är obligatoriskt sjökort lösningen? Då finns åtminstone den juridiska möjligheten att klämma åt dem.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 23 mar 2008, 16:00

Man får väl införa speciella krav på snabbgående motorbåtar exvis krav på att två personer har speciella cert för navigering och för att styra båten. Svårt att göra båda sakerna bra i hög fart men delat på två så blir det säkrare. Man kan få starta med en begränsad hastighetsbehörighet som med ett par årserfarenhet utan överträdelser övergår till en högre behörighet. Ungefär som för mc. Detta kommer dock att kräva mer övervakning och kontroller. Jag tror att även seglare behöver utbildning, ju mer man lär sig desto ödmjukare inställning får man, och man inser också att det alltid finns mycket kvar att lära, jag tror också att man får ut mer av sitt båtliv med ökad kunskap.
Vore intresssant att se fördelningen på de ca 300t personer som har någon typ av nautisk kompetens hur många som seglar respektive hur många som kör motorbåt. Är det mest nya båtägare som går kurs eller är det gamla som vill utvecklas vidare?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 23 mar 2008, 16:16

I Danmark har vi i et par år haft krav om "Speedboat-kørekort" som kræves for både over en vis størrelse med tilrækkelig motorkraft til at kunne plane. Myndighederne har gjort en fin formel for at udregne dette kriterium, som gælder for både over 4m i længde:

(Længden * længden [m]) + 3 må ikke overstige det antal kw motoren yder.

Efter min opfattelse så har det ikke medført nogen forbedringer for miljøet på vandet og i havnene.

Jeg synes, at generelt så opfører sejlerne i de nye men meget store motorbåde sig godt, men problemet er jo også, at der er så stor forskel på behovene i en (lav) sejlbåd og en stor, høj motorbåd. Bare at ligge i skyggesiden af en sådan er jo en provokation, med totalt tab af udsigt og havnemiljø og måske med et vaskafløb ned på sidedækket!

Men på vandet er der jo altid nogen der er uden for pædagogisk rækkevidde, og som måske slet ikke bryder sig om hvor megen søgang og buller de forårsager!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » sön 23 mar 2008, 16:25

Kanske det är så enkelt att det är "lättare" att göra saker som omgivningen stör sig på i en snabb motorbåt än i en relativt långsam segelbåt? Dvs att det är just båten som ÄR skillnaden inte vem som sitter i den?

Jag försöker visa hänsyn oavsett om jag seglar eller sitter i styrpulpetarn i 30 knop. Men det är inte säkert att det räcker för att omgivningen skall uppfatta att jag försöker.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 23 mar 2008, 16:29

Sorry, Maxi33, fördom så att det smäller om det.

Jag har det tvivelaktiga nöjet att ha min hamnplats långt ute på piren, som också ligger nära hamninloppet. Det råder fartbegränsning i hamnen (4 kn). Tyvärr är det vanligt att hålla hög fart vid in- och utgång, och denna lilla ovana är minst lika spridd bland segelbåtar som bland motorbåtar.

Segelbåtsförarna utmärkaer sig på intet sätt som bättre i detta avseende än motorbåtsförare. Stora som små - bristen på hänsyn är lika spridd.

Ute på mer öppet vatten så ser det annorlunda ut - segelbåtarna går inte så fort. I allmännhet är det inte av hänsyn som segelbåtarna orsakar mindre problem - det är en följd av de begränsningar som dessa båtar har.
Och finns det någon grund att förvägra motorbåtarna att köra fort?
Självklart finns det nötter överallt, det har väl hänt oss alla att det kommit en motorbåt strykande alldeles för nära, alldeles för fort.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 23 mar 2008, 16:36

Jag håller med. Nötter finns i alla båtar, men det märks mer i hög hastighet och under utvecklande av starkt oljud :-)
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 23 mar 2008, 21:50

Ställ frågan till en styrman i ett färjerederi som trafikerar skärgården!
Hans problem är mest segelbåtar som tror de äger sjön

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 23 mar 2008, 22:19

Ska dom säga ... speciellt de i Gbgs skärgård. Burrr. De leker verkligen "segla för bröd"-leken.

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tis 25 mar 2008, 22:42

Fart och kraft skrämmer. En seglare om än dubbelt så stor är grasiös.

Angående ungdomlig buskörning så var det nog så jag lärde mig köra snurre båt. Genom att snurra runt i viken och göra hiskliga manövrar tills soppan tog slut.

Farsgubben tröttande på att tanka eller att det alltid var tomt när han skulle ha båten och köpte en segeljolle till mig och brosan. :D

Vi slutade inte kolla vart gränserna låg för de men gubben slapp åka till macken så ofta.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 26 mar 2008, 01:28

bosseh skrev:Ställ frågan till en styrman i ett färjerederi som trafikerar skärgården!
Jag tror det beror helt på vem man frågar.
För två år sedan kossades halva min servis (inkl mina snapsglas!) då Aspö-färjan i Karlskrona la upp ett rent monstruöst svall. De körde om på bara ett par meters avstånd. Alla som legat på Grinda vet ju också hur det är när skärgårdstrafiken kör förbi i full fart (fulaste repan i mahognyn kom till just där). Kbv svallade mig och min folkbåt, en styrpulpetare och en maxi77 rakt in i berget förrförra året trots att vi vinkade och skrek när vi såg dem (fulaste repan i förstäven tillkom så). För ett gäng år sedan spolade ssrs upp min snurrebåt på ett berg. Det var samma år som farsans Albin 25 med svärmor, nykokta bruna bönor, hund, fru och hela skiten kastades upp på Blå Jungfrun när Gotlandsfärjan gick förbi. Samma färja orsakade benbrott på en kvinna och efterföljande helikopterutryckning på samma ö. (Vem vet, de kanske skulle ha betett sig bättre om de haft förarbevis?)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 mar 2008, 08:11

bosseh skrev:Ställ frågan till en styrman i ett färjerederi som trafikerar skärgården!
Det är alldeles riktigt. Men det gäller då att se till att missuppfattningen (att vi är ett problem) rättas till. Tyvärr hjälper inte aldrig så många förarbevis mot sådana dumheter.

Idag är fritidsbåtslivet (det är vi!) den absolut vanligaste och största aktören ute i skärgårdarna. Det är varken sakligt korrekt eller praktiskt lämpligt att vidmakthålla föreställningar som att vi är gäster i yrkestrafikens farleder, som skall veta vår plats. Att färjeskeppare som framför mindre fartyg tar för sig i farleder och anorstädes är ett förfärligt otyg. Ser osäkra motorbåtsförare hur en taxibåt eller styrsöfärja mosar på i sunden, går nära segelbåtar eller kanske bara går vägen fram, spridande förvirring och skräck är det kanske heller inte så underligt att det blir en konstig kultur mellan (fritids)motor- och segelbåtar.

Nu är väl vägtrafiken knappast lämplig att ha som modell, men där har man i alla fall etablerat att alla fordon värderas lika och ingen har någon (informell) rätt att bara busa på. Det betyder inte att det är förbjudet att tänka sig för.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 26 mar 2008, 08:50

Grisslan skrev:
Jag tror det beror helt på vem man frågar.
För två år sedan kossades halva min servis (inkl mina snapsglas!) då Aspö-färjan i Karlskrona la upp ett rent monstruöst svall. De körde om på bara ett par meters avstånd. Alla som legat på Grinda vet ju också hur det är när skärgårdstrafiken kör förbi i full fart (fulaste repan i mahognyn kom till just där). Kbv svallade mig och min folkbåt, en styrpulpetare och en maxi77 rakt in i berget förrförra året trots att vi vinkade och skrek när vi såg dem (fulaste repan i förstäven tillkom så). För ett gäng år sedan spolade ssrs upp min snurrebåt på ett berg. Det var samma år som farsans Albin 25 med svärmor, nykokta bruna bönor, hund, fru och hela skiten kastades upp på Blå Jungfrun när Gotlandsfärjan gick förbi. Samma färja orsakade benbrott på en kvinna och efterföljande helikopterutryckning på samma ö. (Vem vet, de kanske skulle ha betett sig bättre om de haft förarbevis?)
Snapsglas under gång...
Grinda? Är det inte en farled som stryker förbi?
SSRS? Det kan inte ha varit en uttryckning?
Krav på att färjetrafiken ska slå ner farten när man ligger förtöjd vid Blå Jungfrun!!!???

Jag har en del att säga om såväl yrkessjöfart som framför allt större motorbåtars framfart.
Men man har ett eget ansvar också - sjöstuva under gång och välja förtöjningsplats.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 26 mar 2008, 11:27

Håller med Eilan! Om man förtöjer vid land utefter en allmän farled eller där det är känt att Gotlandsfärjor, Vaxholmsbåtar, Styrsöfärjor och annat far fram så ska man vara införstådd med eventuella följder.

Där man kan kräva hänsyn av andra är i naturhamnar, sund, vikar m fl ställen där folk ligger uppankrade och det inte är allmän farled. Andra ställen är
trånga sund där det är ont om manöverutrymme för seglare
öppna fjärdar (där vissa halvplanande motorbåtar har en förmåga att passera så nära som möjligt, helst över sittbrunnen ). :twisted:

Skriv svar