akterstag
akterstag
Jeg har kjøpt en Sunwind 20mk1.. uten akterstag
Har noen av dere "erfarne seilfolk" noen tips å gi meg hvordan jeg skal montere og hvor utstyret finnes å få kjøpt?
Har noen av dere "erfarne seilfolk" noen tips å gi meg hvordan jeg skal montere og hvor utstyret finnes å få kjøpt?
Min første seilbåt. "Tjuagutt" som er en "moden" 1977 model, Sunwind 20mk1
det går också att använda dyneema (Dyna one???). den är lätt att splitsa. längden är väl inte så himla nogrann. det jämnas väl ut med block...
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Tjuagutt, dyneeam är ett modernt tågvirke, starkare och stummare och mycket lättare än vanlig stålvajer, dessutom billigare, och det är mycket enkelt att splitsa själv, alltså totalt sett mycket mycket billigare än vajer.
Du köper den hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Köp då en dyneema lina utan hölje, alltså bara en ren 12-16slagen dyneemakärna. De finns i lite olika roliga färger. Kostar väl ca 20kr/meter.
Nu vet jag inte om din båt är masthead eller fraktionsriggad, det kan ha betydelse. Dyneema har nämligen den nackdelen att det töjer sig över tid, om det är under lite högre belastning. Så har man bör verkligen släppa på akter/häckstaget om man har den gjorda i dyneema.
Du behöver kunna spänna häckstaget på ett enkelt sätt, ett par block är enklast och billigast, och räcker gott på en båt i den storleken.
//Robin
Du köper den hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Köp då en dyneema lina utan hölje, alltså bara en ren 12-16slagen dyneemakärna. De finns i lite olika roliga färger. Kostar väl ca 20kr/meter.
Nu vet jag inte om din båt är masthead eller fraktionsriggad, det kan ha betydelse. Dyneema har nämligen den nackdelen att det töjer sig över tid, om det är under lite högre belastning. Så har man bör verkligen släppa på akter/häckstaget om man har den gjorda i dyneema.
Du behöver kunna spänna häckstaget på ett enkelt sätt, ett par block är enklast och billigast, och räcker gott på en båt i den storleken.
//Robin
Tjuagutt, dyneeam är ett modernt tågvirke, starkare och stummare och mycket lättare än vanlig stålvajer, dessutom billigare, och det är mycket enkelt att splitsa själv, alltså totalt sett mycket mycket billigare än vajer.
Du köper den hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Köp då en dyneema lina utan hölje, alltså bara en ren 12-16slagen dyneemakärna. De finns i lite olika roliga färger. Kostar väl ca 20kr/meter.
Nu vet jag inte om din båt är masthead eller fraktionsriggad, det kan ha betydelse. Dyneema har nämligen den nackdelen att det töjer sig över tid, om det är under lite högre belastning. Så har man bör verkligen släppa på akter/häckstaget om man har den gjorda i dyneema.
Du behöver kunna spänna häckstaget på ett enkelt sätt, ett par block är enklast och billigast, och räcker gott på en båt i den storleken.
//Robin
Du köper den hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Köp då en dyneema lina utan hölje, alltså bara en ren 12-16slagen dyneemakärna. De finns i lite olika roliga färger. Kostar väl ca 20kr/meter.
Nu vet jag inte om din båt är masthead eller fraktionsriggad, det kan ha betydelse. Dyneema har nämligen den nackdelen att det töjer sig över tid, om det är under lite högre belastning. Så har man bör verkligen släppa på akter/häckstaget om man har den gjorda i dyneema.
Du behöver kunna spänna häckstaget på ett enkelt sätt, ett par block är enklast och billigast, och räcker gott på en båt i den storleken.
//Robin
Jag bytte all löpande rigg mot Dynex 75.
Den är väldigt enkel att splitsa och 4 mm har en brottlast på ca 2000 kg.
Här är mitt akterstag. Har en hanfot med block i båda ändar för dubbelkommando. Det är även isplitsat ett litet block för en gummikord som ska hålla mina backstag ur vägen när dom inte används.
Den är väldigt enkel att splitsa och 4 mm har en brottlast på ca 2000 kg.
Här är mitt akterstag. Har en hanfot med block i båda ändar för dubbelkommando. Det är även isplitsat ett litet block för en gummikord som ska hålla mina backstag ur vägen när dom inte används.
...även stålvire håller inte i evighet men sliter på seglen om de ligger emot.Gäst #2 skrev:Hur många år är det tänkt att dyneeam ska hålla?
Dyneema kryper och därför behöver man avlasta akterstaget något när båten inte används. Dyneema är UV-beständigt, starkare samt betydligt lättare. Alltr det är lättare att hantera och blir därför billigare är väl bara en positiv sidoeffekt. Den svagaste punkten är inte själva linan/vire utan splitsen/pressningen.
Jag gjorde likanad som SWE54. Är visserligen inte färdig ännu men det ska bli dubbelkommando framdragen i sittbrunn. Jag kommer därmed ha samma funktion men på ett annat sätt. Gastarna ska få något att fördriva sin tid med när styrmannen får fokusera på styrning.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
SWE 54
Hej,
Vad har du får båt, och hur kom du fram just till denna dimension - konstruktionen ser hur bra ut som helst.
Hade som nästa projekt att byta ut mina backstag till dynema och eventuell även mitt backstag.
Måste också ge dig beröm för snygga splitsar! Har själv en bit kvar innan jag når det resultatet.
Hälsningar
Vad har du får båt, och hur kom du fram just till denna dimension - konstruktionen ser hur bra ut som helst.
Hade som nästa projekt att byta ut mina backstag till dynema och eventuell även mitt backstag.
Måste också ge dig beröm för snygga splitsar! Har själv en bit kvar innan jag når det resultatet.
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
SWE 54
SWE 54
Hej,
Vad har du får båt, och hur kom du fram just till denna dimension - konstruktionen ser hur bra ut som helst.
Hade som nästa projekt att byta ut mina backstag till dynema och eventuell även mitt backstag.
Måste också ge dig beröm för snygga splitsar! Har själv en bit kvar innan jag når det resultatet.
Hälsningar
Hej,
Vad har du får båt, och hur kom du fram just till denna dimension - konstruktionen ser hur bra ut som helst.
Hade som nästa projekt att byta ut mina backstag till dynema och eventuell även mitt backstag.
Måste också ge dig beröm för snygga splitsar! Har själv en bit kvar innan jag når det resultatet.
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
Hejsan Mats,
Jag tog helt enkelt samma dimension som jag hade på den gamla vajern, 4mm.
Det hade gått utmärkt med 3 mm med men den kändes väldigt klen i jämförelse och det var en marginell prisskillnad på dom med.
Man skulle ju kunna lura ut vad den befintliga vajern klarar och sedan ta motsvarande i Dyneema. Det finns vajertabeller lite här och där. Seldén har säkert på sin hemsida tex.
Att splitsa var enklare än jag trodde. Köpte rörnålar och gjorde en test innan jag byggde akterstaget. Värre var det inte. Splitsinstruktioner finns även dom ute på nätet.
Båten är en Banner 28 Racer.
Jag tog helt enkelt samma dimension som jag hade på den gamla vajern, 4mm.
Det hade gått utmärkt med 3 mm med men den kändes väldigt klen i jämförelse och det var en marginell prisskillnad på dom med.
Man skulle ju kunna lura ut vad den befintliga vajern klarar och sedan ta motsvarande i Dyneema. Det finns vajertabeller lite här och där. Seldén har säkert på sin hemsida tex.
Att splitsa var enklare än jag trodde. Köpte rörnålar och gjorde en test innan jag byggde akterstaget. Värre var det inte. Splitsinstruktioner finns även dom ute på nätet.
Båten är en Banner 28 Racer.
Jag gjorde mina backstag i 4mm och akterstag i 3 mm. Jag hittade inga lämpliga nålar för 3mm så gjorde jag nålar själva för 3 och 4mm. 4mm var mycket enkelt att splitsa bara följa instruktionen. 3mm blir något svårare att splitsa.SWE54 skrev:Hejsan Mats,
Jag tog helt enkelt samma dimension som jag hade på den gamla vajern, 4mm.
Det hade gått utmärkt med 3 mm med men den kändes väldigt klen i jämförelse och det var en marginell prisskillnad på dom med.
Man skulle ju kunna lura ut vad den befintliga vajern klarar och sedan ta motsvarande i Dyneema. Det finns vajertabeller lite här och där. Seldén har säkert på sin hemsida tex.
Att splitsa var enklare än jag trodde. Köpte rörnålar och gjorde en test innan jag byggde akterstaget. Värre var det inte. Splitsinstruktioner finns även dom ute på nätet.
Båten är en Banner 28 Racer.
Segelmakaren ville ha ca.200kr per splits. Det tog efter lite träning endast 5-10min att splitsa. Iom Dyneema är starkare än wire så tror jag nog att man ligger på säkra sidan om man ta samma dimention som wire. Jag gick ner en dimension och då gick jag på segelmakaren rekommendation. som block vart det Ronstan-Orbitblock (starka och lätta).
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Själv har jag använt 3mm dyneema i flera år till min hanfot i akterstaget. Jag har helt enkelt knopat fast tampen med en pålstek och det har gått hur bra som helst. Förra året gick tampen av pga nötning mot rorkulten när jag låg i hamn, då gick jag upp till 4mm och det verkar fungera bra.
Splitsar är ju såklart både säkrare och snyggare men jag har gjort bedömingen att dyneeman är så stark att det inte spelar någon roll i det här fallet.
Jag har knopat samma 3 mm dyneema till både kick, genuacunningham genuafall och bomuthal och det har aldrig varit något problem.
Splitsar är ju såklart både säkrare och snyggare men jag har gjort bedömingen att dyneeman är så stark att det inte spelar någon roll i det här fallet.
Jag har knopat samma 3 mm dyneema till både kick, genuacunningham genuafall och bomuthal och det har aldrig varit något problem.
X-342 SWE 18 "Kexet"