akterstag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
tjuagutt
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 14:25
Ort: Ålesund Norge

akterstag

Inlägg av tjuagutt » fre 21 mar 2008, 17:09

Jeg har kjøpt en Sunwind 20mk1.. uten akterstag :roll:

Har noen av dere "erfarne seilfolk" noen tips å gi meg hvordan jeg skal montere og hvor utstyret finnes å få kjøpt? :?:
Min første seilbåt. "Tjuagutt" som er en "moden" 1977 model, Sunwind 20mk1

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » fre 21 mar 2008, 21:26

hej
hör av dig till en riggverkstad , de vet vad du behöver , de har även utrustningen . Du kan söka på tex Benns , Viking yacht , eller syversen,
//Johan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 21 mar 2008, 23:33

det går också att använda dyneema (Dyna one???). den är lätt att splitsa. längden är väl inte så himla nogrann. det jämnas väl ut med block...
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
tjuagutt
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 14:25
Ort: Ålesund Norge

Inlägg av tjuagutt » lör 22 mar 2008, 15:49

MiniMe skrev:det går också att använda dyneema (Dyna one???). den är lätt att splitsa. längden är väl inte så himla nogrann. det jämnas väl ut med block...
Denne forstår jeg ikke.... :roll:
Min første seilbåt. "Tjuagutt" som er en "moden" 1977 model, Sunwind 20mk1

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » lör 22 mar 2008, 16:23

Tjuagutt, dyneeam är ett modernt tågvirke, starkare och stummare och mycket lättare än vanlig stålvajer, dessutom billigare, och det är mycket enkelt att splitsa själv, alltså totalt sett mycket mycket billigare än vajer.

Du köper den hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Köp då en dyneema lina utan hölje, alltså bara en ren 12-16slagen dyneemakärna. De finns i lite olika roliga färger. Kostar väl ca 20kr/meter.

Nu vet jag inte om din båt är masthead eller fraktionsriggad, det kan ha betydelse. Dyneema har nämligen den nackdelen att det töjer sig över tid, om det är under lite högre belastning. Så har man bör verkligen släppa på akter/häckstaget om man har den gjorda i dyneema.

Du behöver kunna spänna häckstaget på ett enkelt sätt, ett par block är enklast och billigast, och räcker gott på en båt i den storleken.

//Robin

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » lör 22 mar 2008, 16:24

Tjuagutt, dyneeam är ett modernt tågvirke, starkare och stummare och mycket lättare än vanlig stålvajer, dessutom billigare, och det är mycket enkelt att splitsa själv, alltså totalt sett mycket mycket billigare än vajer.

Du köper den hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Köp då en dyneema lina utan hölje, alltså bara en ren 12-16slagen dyneemakärna. De finns i lite olika roliga färger. Kostar väl ca 20kr/meter.

Nu vet jag inte om din båt är masthead eller fraktionsriggad, det kan ha betydelse. Dyneema har nämligen den nackdelen att det töjer sig över tid, om det är under lite högre belastning. Så har man bör verkligen släppa på akter/häckstaget om man har den gjorda i dyneema.

Du behöver kunna spänna häckstaget på ett enkelt sätt, ett par block är enklast och billigast, och räcker gott på en båt i den storleken.

//Robin

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 26 mar 2008, 06:42

Jag bytte all löpande rigg mot Dynex 75.
Den är väldigt enkel att splitsa och 4 mm har en brottlast på ca 2000 kg.
Här är mitt akterstag. Har en hanfot med block i båda ändar för dubbelkommando. Det är även isplitsat ett litet block för en gummikord som ska hålla mina backstag ur vägen när dom inte används.
Bild

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Inlägg av Gäst #2 » ons 26 mar 2008, 09:57

Hur många år är det tänkt att dyneeam ska hålla?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 26 mar 2008, 10:56

Mitt akterstag kan nog hålla hur länge som helst.
Jag använder det väldigt sällan och det slits därmed väldigt lite.
Även backstag och checkstag lär hålla ett bra tag.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 26 mar 2008, 12:48

Gäst #2 skrev:Hur många år är det tänkt att dyneeam ska hålla?
...även stålvire håller inte i evighet men sliter på seglen om de ligger emot.

Dyneema kryper och därför behöver man avlasta akterstaget något när båten inte används. Dyneema är UV-beständigt, starkare samt betydligt lättare. Alltr det är lättare att hantera och blir därför billigare är väl bara en positiv sidoeffekt. Den svagaste punkten är inte själva linan/vire utan splitsen/pressningen.

Jag gjorde likanad som SWE54. Är visserligen inte färdig ännu men det ska bli dubbelkommando framdragen i sittbrunn. Jag kommer därmed ha samma funktion men på ett annat sätt. Gastarna ska få något att fördriva sin tid med när styrmannen får fokusera på styrning.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

SWE 54

Inlägg av Mats Brage » ons 26 mar 2008, 18:14

Hej,

Vad har du får båt, och hur kom du fram just till denna dimension - konstruktionen ser hur bra ut som helst.

Hade som nästa projekt att byta ut mina backstag till dynema och eventuell även mitt backstag.

Måste också ge dig beröm för snygga splitsar! Har själv en bit kvar innan jag når det resultatet.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

SWE 54

Inlägg av Mats Brage » ons 26 mar 2008, 18:15

SWE 54

Hej,

Vad har du får båt, och hur kom du fram just till denna dimension - konstruktionen ser hur bra ut som helst.

Hade som nästa projekt att byta ut mina backstag till dynema och eventuell även mitt backstag.

Måste också ge dig beröm för snygga splitsar! Har själv en bit kvar innan jag når det resultatet.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 26 mar 2008, 18:36

Hejsan Mats,


Jag tog helt enkelt samma dimension som jag hade på den gamla vajern, 4mm.
Det hade gått utmärkt med 3 mm med men den kändes väldigt klen i jämförelse och det var en marginell prisskillnad på dom med.
Man skulle ju kunna lura ut vad den befintliga vajern klarar och sedan ta motsvarande i Dyneema. Det finns vajertabeller lite här och där. Seldén har säkert på sin hemsida tex.
Att splitsa var enklare än jag trodde. Köpte rörnålar och gjorde en test innan jag byggde akterstaget. Värre var det inte. Splitsinstruktioner finns även dom ute på nätet.
Båten är en Banner 28 Racer.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 26 mar 2008, 22:05

SWE54 skrev:Hejsan Mats,


Jag tog helt enkelt samma dimension som jag hade på den gamla vajern, 4mm.
Det hade gått utmärkt med 3 mm med men den kändes väldigt klen i jämförelse och det var en marginell prisskillnad på dom med.
Man skulle ju kunna lura ut vad den befintliga vajern klarar och sedan ta motsvarande i Dyneema. Det finns vajertabeller lite här och där. Seldén har säkert på sin hemsida tex.
Att splitsa var enklare än jag trodde. Köpte rörnålar och gjorde en test innan jag byggde akterstaget. Värre var det inte. Splitsinstruktioner finns även dom ute på nätet.
Båten är en Banner 28 Racer.
Jag gjorde mina backstag i 4mm och akterstag i 3 mm. Jag hittade inga lämpliga nålar för 3mm så gjorde jag nålar själva för 3 och 4mm. 4mm var mycket enkelt att splitsa bara följa instruktionen. 3mm blir något svårare att splitsa.
Segelmakaren ville ha ca.200kr per splits. Det tog efter lite träning endast 5-10min att splitsa. Iom Dyneema är starkare än wire så tror jag nog att man ligger på säkra sidan om man ta samma dimention som wire. Jag gick ner en dimension och då gick jag på segelmakaren rekommendation. som block vart det Ronstan-Orbitblock (starka och lätta).
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tor 27 mar 2008, 09:35

Själv har jag använt 3mm dyneema i flera år till min hanfot i akterstaget. Jag har helt enkelt knopat fast tampen med en pålstek och det har gått hur bra som helst. Förra året gick tampen av pga nötning mot rorkulten när jag låg i hamn, då gick jag upp till 4mm och det verkar fungera bra.

Splitsar är ju såklart både säkrare och snyggare men jag har gjort bedömingen att dyneeman är så stark att det inte spelar någon roll i det här fallet.

Jag har knopat samma 3 mm dyneema till både kick, genuacunningham genuafall och bomuthal och det har aldrig varit något problem.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar