CE-märkning och import av beg. båt.
CE-märkning och import av beg. båt.
Ids inte riktigt leta runt på nätet så....
Vad gäller för import av äldre (typ 80-tal) båt från USA avsedd för eget bruk? Jag har fått för mig att CE-märkningen inte gäller för båtar tillverkade före 1998.
Med en dollar runt 6 kronor och en allmän ekonomisk nedgång i USA kanske det kan vara intressant. Trots att resekostnader, moms och frakt tillkommer.
Vad gäller för import av äldre (typ 80-tal) båt från USA avsedd för eget bruk? Jag har fått för mig att CE-märkningen inte gäller för båtar tillverkade före 1998.
Med en dollar runt 6 kronor och en allmän ekonomisk nedgång i USA kanske det kan vara intressant. Trots att resekostnader, moms och frakt tillkommer.
Tyvärr är det så att importerar du en båt så skall den CE-märkas även om den är tillverkad före 1998. Det finns dock vissa undantag, båtar tillverkade före 1950 och båtar som bevisligen funnits på EU-marknaden före 1998 och sedan exporterats utanför EU och återimorteras. Om detta rör sig om båtindivider eller båt-typer vet jag inte. Info från sjöfartsinspektionen finns här:
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _7728.aspx
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _7728.aspx
Jag har haft en del olika insikter i detta med CE-certifiering och själv varit den som satt mitt nam på certifikaten i andra sammanhang än fritidsbåtar.
I "stora" sammanhang och med det så kallade maskindirektivet har jag blivit ganska så imponerad av detta med CE-märkning.
Tyvärr har jag blivit besviken på hur direktiven för fritidsbåtar är formulerade, eller rättare sagt inte är formulerade, och med ett par verkliga fall som jag haft lite inblickar i som bakgrund, så tror jag inte någon kan göra en bra affär .
Jag tror inte att det finns någon seriös firma i Sverige som kan åta sig att få en båt certifierad, och som privatperson är det omöjligt.
Orsaken att jag inte tror att det finns någon fiirma som man kan lita på är att det knappast går att försörja sig på detta i Sverige, inte många privatpersoner importerar båtar med så mycket pengar i marginal att det räcker till en meningsfull vinst för dem själva och till en CE-firma och till de certifierande myndigheterna.
Om det gick skulle jag vara intresserad att åta mig sådant...
...jag kan vara seriös om inga alternativ finns...
Maxi33
skojare
I "stora" sammanhang och med det så kallade maskindirektivet har jag blivit ganska så imponerad av detta med CE-märkning.
Tyvärr har jag blivit besviken på hur direktiven för fritidsbåtar är formulerade, eller rättare sagt inte är formulerade, och med ett par verkliga fall som jag haft lite inblickar i som bakgrund, så tror jag inte någon kan göra en bra affär .
Jag tror inte att det finns någon seriös firma i Sverige som kan åta sig att få en båt certifierad, och som privatperson är det omöjligt.
Orsaken att jag inte tror att det finns någon fiirma som man kan lita på är att det knappast går att försörja sig på detta i Sverige, inte många privatpersoner importerar båtar med så mycket pengar i marginal att det räcker till en meningsfull vinst för dem själva och till en CE-firma och till de certifierande myndigheterna.
Om det gick skulle jag vara intresserad att åta mig sådant...
...jag kan vara seriös om inga alternativ finns...
Maxi33
skojare
Godnatt
Ja, det gick ju fort.
Att stänga den dörren alltså.
Att betala 30-60' som sjöfartsverket påstår att det kostar vore väl en sak. Men att ovanpå det få byta ut viss utrustning som inte motsvarar kraven som exempelvis en motor gör det hela helt orimligt.
Det skulle dock vara intressant att ta del av direktivet för fritidsbåtar och därmed se vilka krav man ställer på exmpelvis en 20 år gammal segelbåt.
Enligt Sjöfartsverket är kravet på CE-märkning desutom "retroaktivt" i bemärkelsen att om man imorterar en båt, "glömmer" CE-märkningen kan man alltså åläggas att märka den lång senare. Och har man sålt den kan köpet hävas.
Det finns ju en del aktörer som lever på att förmedla och importera båtar från USA - undrar hur insatta deras kunder är!
Varför inte skriva reglementet i klartext?:
Import av begagnde fritidsbåtar från land utanför EU är förbjudet. Punkt.
Att stänga den dörren alltså.
Att betala 30-60' som sjöfartsverket påstår att det kostar vore väl en sak. Men att ovanpå det få byta ut viss utrustning som inte motsvarar kraven som exempelvis en motor gör det hela helt orimligt.
Det skulle dock vara intressant att ta del av direktivet för fritidsbåtar och därmed se vilka krav man ställer på exmpelvis en 20 år gammal segelbåt.
Enligt Sjöfartsverket är kravet på CE-märkning desutom "retroaktivt" i bemärkelsen att om man imorterar en båt, "glömmer" CE-märkningen kan man alltså åläggas att märka den lång senare. Och har man sålt den kan köpet hävas.
Det finns ju en del aktörer som lever på att förmedla och importera båtar från USA - undrar hur insatta deras kunder är!
Varför inte skriva reglementet i klartext?:
Import av begagnde fritidsbåtar från land utanför EU är förbjudet. Punkt.
Eilean, en av de viktigaste orsakerna att jag blev besviken på "fritidsbåtsdirektivet" är att det faktiskt inte specificerar särskilt mycket.
90% av all text handlar om direktivet i sig självt, hur bakgrunden är och hur avsikterna med EU-harmonisering är osv och vilka myndigheter som är ansvariga och hur de skall agera osv osv - helt klart viktiga saker att skriva och få hela EU att acceptera osv - men det säger inte mycket till den som vill fatta beslut om att köpa en viss båt utanför EU eller inte.
Inte ens dubbla slangklämmor är ett krav...
Ett tips:
Ta kontakt med signaturen Seawolf.
90% av all text handlar om direktivet i sig självt, hur bakgrunden är och hur avsikterna med EU-harmonisering är osv och vilka myndigheter som är ansvariga och hur de skall agera osv osv - helt klart viktiga saker att skriva och få hela EU att acceptera osv - men det säger inte mycket till den som vill fatta beslut om att köpa en viss båt utanför EU eller inte.
Inte ens dubbla slangklämmor är ett krav...
Ett tips:
Ta kontakt med signaturen Seawolf.
Fan.
Fan fan fan!!!
Och vi som just hittade en oerhört häftig båt!
http://www.yachtsnet.co.uk/archives/kad ... gen-38.htm
Med centerbord och allt.
Sådana bjuds ut i USA för mellan 70-90.000 USD - storleksordningen 600.000 - 800.000 SEK momsad och hitfraktad.
Kan man inte hita på nåt manöver via Norge - dom
är ju inte med i EU och inte skall man väl behöva CE-märka vid import från Norge?
Fan fan fan!!!
Och vi som just hittade en oerhört häftig båt!
http://www.yachtsnet.co.uk/archives/kad ... gen-38.htm
Med centerbord och allt.
Sådana bjuds ut i USA för mellan 70-90.000 USD - storleksordningen 600.000 - 800.000 SEK momsad och hitfraktad.
Kan man inte hita på nåt manöver via Norge - dom
är ju inte med i EU och inte skall man väl behöva CE-märka vid import från Norge?
Din drömbåt är byggd i Taiwan av barnarbetare, med korrumperad teakinredning som ödelagt djungeln, och sandwichskrov vars handuppläggning utan skyddsåtgärder gett både arbetare och omgivningen cancer.
Ett klipp Eilean, om det inte vore för detta handelshinder med CE-certifiering som EU försöker åstadkomma, med krav på att allt skall vara tillkommet på ett OK sätt och med lika villkor för alla.
Man väljer av strikt personliga skäl de ideal man tycker är viktiga just för stunden eller hur Eilean?
Maxi33
förhistorisk båt utan CE
Ett klipp Eilean, om det inte vore för detta handelshinder med CE-certifiering som EU försöker åstadkomma, med krav på att allt skall vara tillkommet på ett OK sätt och med lika villkor för alla.
Man väljer av strikt personliga skäl de ideal man tycker är viktiga just för stunden eller hur Eilean?
Maxi33
förhistorisk båt utan CE
Till och med namnet lät ju bra. Tänk, kunna kappsegal i samma klass som HavsfidrornaEilean skrev:Fan.
Fan fan fan!!!
Och vi som just hittade en oerhört häftig båt!
http://www.yachtsnet.co.uk/archives/kad ... gen-38.htm
Med centerbord och allt.
Sådana bjuds ut i USA för mellan 70-90.000 USD - storleksordningen 600.000 - 800.000 SEK momsad och hitfraktad.
Kan man inte hita på nåt manöver via Norge - dom
är ju inte med i EU och inte skall man väl behöva CE-märka vid import från Norge?
Fast vem skulle ha bråttom i en sån båt?
--
Bevisligen tas det ju in båtar från USA så nog måste det gå att fixa CE-märkningen. Jag träffade en kille för ett tag sedan som har en egenimporterad fet motorbåt. Han ska sälja nu för att importera en ny eftersom priserna är oemotståndliga. Undrar hur han löser CE-kravet?
I värsta fall får man väl regga båten på Bahamas.
Seglar man hem båten så är det enklare att fet-utrusa den.
Vi har börjat titta på möjligheterna att bygga i USA segla hem, momsa in i Belgien och sen ta hem den. Tipset kom från en amerikan som påstår att flera båtar gått till UK på detta sättet. Men som sagt vi har bara börjat titta. Finns nog vissa möjligheter. Det enda som skrämmer mig är att tillverka en båt i samma land som HD tillverkas...
Nä, nu är vi inne på avdelningen vandringssägner. Barnarbete förekommer nog inte mer där än hos oss!Maxi33 skrev:Din drömbåt är byggd i Taiwan av barnarbetare, med korrumperad teakinredning som ödelagt djungeln, och sandwichskrov vars handuppläggning utan skyddsåtgärder gett både arbetare och omgivningen cancer.
Min gissning är att den kille som bosseh nämner inte har löst CE-kravet.
Det finns många båtar i Sverige som inte borde finnas här, och förr eller senare blir någon sittande med Svarte Petter.
Men sällan den som importerade från början, och aldrig de som mot betalning hjälpte honom med pappersfejkandet...
Det finns många båtar i Sverige som inte borde finnas här, och förr eller senare blir någon sittande med Svarte Petter.
Men sällan den som importerade från början, och aldrig de som mot betalning hjälpte honom med pappersfejkandet...
Ja, möjligtvis kan det förekomma i något land, Kambodja, Burma, Vietnam? Men knappast i Taiwan (?), ett rikt land som utvecklats starkt under många decennier.Maxi33 skrev:Din drömbåt är byggd i Taiwan av barnarbetare, med korrumperad teakinredning som ödelagt djungeln, och sandwichskrov vars handuppläggning utan skyddsåtgärder gett både arbetare och omgivningen cancer.
BNP per capita enligt PPP (Purchasing Power Parity) är 29600 dollar, i paritet med Tyskland och strax före Italien.
Hälsningar
Tommy
För att ta upp dina funderingar på ett något annorlunda sätt Eilean, är det nödvändigt att importera båten till Sverige?
Om planerna är att segla och kanala i Europa under att antal år, med litet eller inget behov av förankring (!) i Sverige, varför inte ha Stars and Stripes som flagga?
Lite riskabelt i vissa delar av världen som Irak och Afganistan osv, men knappast i Europa.
Än.
Maxi33
globetrötter
Om planerna är att segla och kanala i Europa under att antal år, med litet eller inget behov av förankring (!) i Sverige, varför inte ha Stars and Stripes som flagga?
Lite riskabelt i vissa delar av världen som Irak och Afganistan osv, men knappast i Europa.
Än.
Maxi33
globetrötter
"Ja, möjligtvis kan det förekomma i något land, Kambodja, Burma, Vietnam? Men knappast i Taiwan (?), ett rikt land som utvecklats starkt under många decennier. "
Skrev Tommy.
F´låt Tommy, jag menade inte mitt inlägg sådär sammanbitet allvarligt.
Jag försökte på ett elakt men ändå vänskapligt sätt antyda att när man inte är intresserad av att köpa en viss grej så snackar man gärna om etik och moral och hötter med fingret åt de som köper. Men vill man själv köpa så ser man det hela lite annorlunda...
Taiwan och Vietnam har utvecklats starkare än de felsta andra länder under det senaste decennierna, tillsammans med Kina.
Kina är i dag världens största skeppsbyggarland och Vietnam kommer starkt.
De flesta rederierna är från västvärlden.
Barnarbete och andra vidrigheter är en del av alla dessa länders historia, liksom det är en del av Sveriges - fast lite längre tillbaka i tid så det är lätt att glömma.
Maxi33
historisk
Skrev Tommy.
F´låt Tommy, jag menade inte mitt inlägg sådär sammanbitet allvarligt.
Jag försökte på ett elakt men ändå vänskapligt sätt antyda att när man inte är intresserad av att köpa en viss grej så snackar man gärna om etik och moral och hötter med fingret åt de som köper. Men vill man själv köpa så ser man det hela lite annorlunda...
Taiwan och Vietnam har utvecklats starkare än de felsta andra länder under det senaste decennierna, tillsammans med Kina.
Kina är i dag världens största skeppsbyggarland och Vietnam kommer starkt.
De flesta rederierna är från västvärlden.
Barnarbete och andra vidrigheter är en del av alla dessa länders historia, liksom det är en del av Sveriges - fast lite längre tillbaka i tid så det är lätt att glömma.
Maxi33
historisk
Inte om Norge inte tror jag......
Det är nog så att:
"CE merking
Alle båter med skroglengde fra 2,5 til 24 meter skal ha et produsentskilt med CE-merke som forskrift av 1996 om produksjon og omsetning m.v. av fritidsfatøy omfatter. En CE-merket båt skal ha et såkalt HIN nummer påført akterspeilet eller nær akterstevnen STB side. HIN nummeret er båtprodusentens skrogidentifikasjon. Nedenfor vises et eksempel:
NO-SHP12345A678"
http://www.maritimstart.no/import.shtml
Det är nog så att:
"CE merking
Alle båter med skroglengde fra 2,5 til 24 meter skal ha et produsentskilt med CE-merke som forskrift av 1996 om produksjon og omsetning m.v. av fritidsfatøy omfatter. En CE-merket båt skal ha et såkalt HIN nummer påført akterspeilet eller nær akterstevnen STB side. HIN nummeret er båtprodusentens skrogidentifikasjon. Nedenfor vises et eksempel:
NO-SHP12345A678"
http://www.maritimstart.no/import.shtml
ole