Comfortina 32 granskad - jakten på en ny båt fortsätter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » tis 12 feb 2008, 18:40

Til Mahogny:
Problemet med Comfortinan är just att alla sektioner är egentligen trånga. Och då måste man använda salongen som sovplats. Litet konstigt att man inte har kunnat klämma in en ordentlig akterkoj i en 31-fotare. Nå, alla båtar är ju kompromisser, Comfortinan är ju en fin seglare. De halvrisiga exemplaren i H:fors var faktiskt ganska billiga och den med en gammal motor kunde man säkert kunna köpa med 360-380 tusen kronor. Men jag tänker avstå. Jag undrar dock om den nyare modellen från 1985 har en klart större koj?

Jag håller koll på utländska sajter för potentiella kap därnere. Just Dehler 34 har för hög rigg för våran behov, vi måste komma under an massa broar på 16 meter.

Albin Delta får mycket dåligt omdöme av Gelin. Jag vet att det bara är en ensklid åsikt men...

Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Om billiga respektive dyra båtar (av samma modell)

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 19:23

Jag vet inte så bra hur det är i Finland, men i Sverige är det vanligt att prisskillnaden mellan fina och fula exemplar av båtmodellerna skiljer ganska litet i pris. De riktigt (riktigt!) fula exemplaren är förstås billigast, men de som är sådär och de som är alldeles lysande skiljer inte mycket.
Anders S

Rasmus
Rookie

Inlägg av Rasmus » ons 13 feb 2008, 15:25

Förra hösten letade vi båt i samma storlek/priskategori. Valet föll till slut på en Hanse 331 från -96 med hemmahamn Kiel. Detta är en något udda båttyp i svenska farvatten men både i Tyskland och Danmark finns det relativt många exemplar. Båten är en
trevlig och hyfsat snabb seglare (LYS 1.19). Väl ihopskruvad och fint träarbete, självslående fock och integrerad badbrygga är på pluskontot. Nackdelar med båtmodellen är ett bakåtvänt pentry som är i minsta laget, även salongen är volymmässigt mindre än på nyare båtar.

Lycka till i jakten!

Mvh
Rasmus

Moneth
Trogen medlem

Inlägg av Moneth » sön 17 feb 2008, 22:16

Jag tror inte att du blir besviken om du tittar på en Forgus 31.
Styva trygga båtar, välbyggda med en interiör av hög kvalite.
Läs om den på sailguide.

Skriv svar