Fartvinst med foldingpropeller (motsvarande), egentligen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Vad vinner man med foldingpropeller?

Knappt något eller inget - jag blev besviken
0
Inga röster
Något är det väl, men hur skall jag kunna veta det
2
11%
Det BLIR fartökning i lätta vindar
7
39%
Det märks hela tiden, ordentlig fartökning
8
44%
Vadå folding - går det sakta startar jag motorn...
1
6%
 
Antal röster: 18

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 09 jan 2008, 20:07

Anders S skrev:
SWE54 skrev:
Jo men det var väl skillnaden mellan fast och folding det var frågan om. Alltså en relativ skillnad. Den blir väl samma oavsett bottenskicket...?
Nä, det tror jag inte man kan säga. Propellern bromsar alltid lika mycket vid en viss fart, men skrovet bromsar olika mycket om det är beväxt eller inte.

Om propellerandelen är liten mot övriga bromskrafter märks den mindre, tror jag man kan påstå. Så är det ju då det går fort.
Ja precis, och med en folding så blir motståndet lägre.
Så om man man först gör mätningar på en båt med fast propeller och sedan byter till en folding på samma båt och mäter så får man ju en relativ skillnad.
Den är ju oberoende av bottenbeskaffenheten egentligen. Ska man ha en hög toppfart så måste ju båten vara ren och slät bl.a. men det var väl inte riktigt det som det var frågan om... Det var väl skillnaden mellan fast och folding.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 20:30

Nä, jag tror man får en absolut skillnad i fart om man gör den mätningen.

En slät botten betyder mera i låga farter - då är friktionsmotståndet mycket större än formmotståndet. Det är därför en folding ger mer utbyte i låga hastigheter än i höga.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 09 jan 2008, 22:35

Anders S skrev:Nä, jag tror man får en absolut skillnad i fart om man gör den mätningen.

En slät botten betyder mera i låga farter - då är friktionsmotståndet mycket större än formmotståndet. Det är därför en folding ger mer utbyte i låga hastigheter än i höga.
Jo jag har en båt som är urkänslig när det gäller bottenbeskaffenhet, det behövs inte mycket för att det ska märkas.

Ett sista försök då:

Om man testar en fast resp. en folding prop. på en båt med ren botten i ett fartregister 0-depl.fart så får man en skillnad i motstånd beroende på vilken prop. man har.
Testar man samma båt med skitig botten på exakt samma sätt så får man andra värden men fortfarande samma skillnad beroende på vilken prop man har.
Prop och drev bryr väl sig inte om hur botten ser ut.
I samma fartområden gör dom, prop och drev alltså, samma motstånd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 10 jan 2008, 08:11

SWE54 skrev: Prop och drev bryr väl sig inte om hur botten ser ut.
I samma fartområden gör dom, prop och drev alltså, samma motstånd.
Jag är med på hur du menar.
Anders S

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Inlägg av Fresso » tor 10 jan 2008, 19:01

Förstår inte vitzen med folding. De e ju bara att vika upp den gamla evenrudan :lol:
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » lör 12 jan 2008, 10:18

Senaste numret av Praktisk Båtägande, som dök upp i brevlådan igår, har en artikel om proppar. Där finns bl.a. en tabell där man kan utläsa att en 3-bladig fast bromsar 4,5 ggr mer än tvåbladig folding vid 6 knop. Vid lägre farter blir skillnaden ännu större.

Lasse

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 12 jan 2008, 10:47

Och i PB stod just också att skillnaden mellan folding och fast propeller var "en halv till en knop" (inom normala fartintervall får man förmoda).

/Tommy

Skriv svar