Fartvinst med foldingpropeller (motsvarande), egentligen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Vad vinner man med foldingpropeller?

Knappt något eller inget - jag blev besviken
0
Inga röster
Något är det väl, men hur skall jag kunna veta det
2
11%
Det BLIR fartökning i lätta vindar
7
39%
Det märks hela tiden, ordentlig fartökning
8
44%
Vadå folding - går det sakta startar jag motorn...
1
6%

Antal röster: 18

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Fartvinst med foldingpropeller (motsvarande), egentligen?

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 09:00

I annan tråd förmedlade jag åsikter om fartvinster (vid segling, naturligtvis!) i storleksordningen 20% eller hela knop om man byter till foldingpropeller.
Eftersom jag själv har en positiv uppfattning i frågan blev jag litet ställd av protester från några som inte alls håller med. Teoretiskt skall en foldingpropeller göra nytta upp till 4-5 knop på normalstora båtar.

Hur är det egentligen? Det finns ju få som för loggbok före och efter bytet, så subjektiva, kvalitativa omdömen är också intressanta.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 09 jan 2008, 09:27

Klart det gör skillnad, i dom låga områdena och lite olika på olika båtar.
20% är en del men jag tappar ju själv 1 knop på en skitig botten tex...
Man ska nog se det som upp till 20%...
Att jämföra med LYS kan vara lite knepigt eftersom LYS ser till ett snitt i ett stort vindregister i alla riktningar. Dom flesta båtar går väl ändå större delen av tiden i sin deplacementfart...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 10:08

SWE54 skrev: Dom flesta båtar går väl ändå större delen av tiden i sin deplacementfart...
Det tror jag inte? Om man har en tyngre båt med (förhållandevis) mindre segel än din räcker inte beskedliga sommarvindar lika långt. Men OM de går såpass betyder friktionsmotståndet (turbulens i större eller mindre skala) naturligtvis bara litet.

Jag skall nu (genast, idag) hämta en "ny" Sailprop (dvs, beg) till min egen båt, för jag är helt övertygad om att den fasta trebladiga 18-tummaren bromsar ordentligt (sk underdrift). En av förhoppningarna är att "smärtgränsen" för att börja fumla med startnyckeln skall sjunka en eller möjligen två m/s.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 09 jan 2008, 10:10

Anders S skrev:
SWE54 skrev: Dom flesta båtar går väl ändå större delen av tiden i sin deplacementfart...
Det tror jag inte? Om man har en tyngre båt med (förhållandevis) mindre segel än din räcker inte beskedliga sommarvindar lika långt. Men OM de går såpass betyder friktionsmotståndet (turbulens i större eller mindre skala) naturligtvis bara litet.

....
Ur en LYS grundad synpunkt alltså. Kappsegling mao...

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 09 jan 2008, 10:36

Fast 3-bladig till folding måste väl ge märkbar förändring? Jag kollade runt lite igår i vår klubb på de segelbåtar som hade fast propp så var nästan alla 2-bladiga. Undra hur stor skilnaden blir från fast 3 blad till fast 2 blad. Skillnaden på 20% som du nämnde, var det från 3 eller 2 blad fast till folding?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 10:51

Jag håller med om att kappseglingar ofta förläggs till tillfällen då det blåser (man kan inte alltid välja). Kanske är det ännu mer av betydelse för oss långseglare som seglar länge och kanske om nätterna, i nordiska vatten med genomsnittligt låga vindhastigheter sommartid?

Men egentligen tror jag att LYS-korrektionen är medvetet "för dålig" eftersom a) de flesta med inombordare och kappseglingslust redan har folding, dels b) att det aldrig skall löna sig att "försämra" båten. Korrektionsfaktorerna är ju normalt inte utbytbara åt båda hållen, utom just foldingpropeller mot fast (är detta sant, förresten - någon som vet?). Har man kryssfock som grundstandard är det ju lysbrev som gäller, inte "+0.01". Likadant - har man ingen motor, men sätter i en, för att få "propelleravdrag" så får man ju bara "-0.02" eller "-0.01" - det är en riktigt dålig affär. Bara motorvikten straffar nog mer. Fråga IF-seglarna.

Det är bara foldingpropeller i st f fast propeller som går att beskriva som förmånlig (= "+0.01") tror jag. Om det ens är tillåtet utan lysbrev.

I mitt fall blir det ändå lysbrev pga "udda båt". Tur att det inte är kilopris.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 11:02

Spider skrev:Fast 3-bladig till folding måste väl ge märkbar förändring? Jag kollade runt lite igår i vår klubb på de segelbåtar som hade fast propp så var nästan alla 2-bladiga. Undra hur stor skilnaden blir från fast 3 blad till fast 2 blad. Skillnaden på 20% som du nämnde, var det från 3 eller 2 blad fast till folding?
Den "skryt/sälj-uppgiften" jag citerade utgick från en trebladig fast till en flöjlande (skattar jag som samma som en folding, men folding bör vara ännu en aning bättre (=slankare=frontyta) ). Tvåbladiga propellrar kan man ofta "gömma" bakom ett drev eller i ett uttag, och sk "segelbåtspropellrar" är ofta litet mindre och med större stigning än effekt-optimalt. I ditt projekt kan en budgetlösning vara en tvåbladig som du ställer "rakt upp".

Rent spekulativt: Om man bryr sig såpass om seglingsprestanda att man kostar på ett propellerbyte kan det ju tänkas att man också skärper sig rent seglingsmässigt. En del av fartvinsten kan bero på sådant också. Dumt nog; jag förutsåg inte i höstas att möjligheten att jämföra rent objektivt skulle dyka upp, men det hade inte varit omöjligt att göra släp-prov.
Anders S

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » ons 09 jan 2008, 12:30

www.seilmagasinet.no har gjort slepetester av ulike propeller montert på en C&C 38 og målt kraft mot fart. Over et stort hastighetsområde er det ca 0.5 knop forskjell mellom foldepropell og fast propell (to-bladet eller fritt roterende tre-bladet).

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 09 jan 2008, 13:34

HaHa skrev:www.seilmagasinet.no har gjort slepetester av ulike propeller montert på en C&C 38 og målt kraft mot fart. Over et stort hastighetsområde er det ca 0.5 knop forskjell mellom foldepropell og fast propell (to-bladet eller fritt roterende tre-bladet).
Det där stämmer väl överens med mina erfarenheter.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 14:23

HaHa skrev:www.seilmagasinet.no har gjort slepetester av ulike propeller montert på en C&C 38 og målt kraft mot fart. Over et stort hastighetsområde er det ca 0.5 knop forskjell mellom foldepropell og fast propell (to-bladet eller fritt roterende tre-bladet).
En fråga i det sammanhanget är ju också om båten var i "bottenskick" (ja, positivt, alltså) för övrigt. Har man en ful botten blir ju propellern en mycket mindre andel av motståndet.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 09 jan 2008, 14:39

Ja... jag kan bara jämföra med utombordare nerfälld och uppfälld. Då tycker jag... rent subjektiv och som en efterhandsrekonstruktion... att i lätt vind kan det nog säkert röra sig om 20% skillnad, i vart fall "upp till 20%". Men då förutsätter jag helt ren och slät botten. Tror som Anders, d v s att skillnaden inte blir lika stor om botten inte är slät o ren. Smutsig bottten bromsar en hel del. Då märks inte de sista procenten av propellerbromsen lika mycket...

I slutet av sommarsäsongen (när vattnet inte är lika apkallt längre..) brukar jag när vi badar fördriva tiden med att använda skurborsten under båten... nedre delen av kölen är ganska svårtillgänglig... Men slätt blir det o barnen har sällskap i vattnet ;-)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 09 jan 2008, 15:16

Anders S skrev:
En fråga i det sammanhanget är ju också om båten var i "bottenskick" (ja, positivt, alltså) för övrigt. Har man en ful botten blir ju propellern en mycket mindre andel av motståndet.
Jo men det var väl skillnaden mellan fast och folding det var frågan om. Alltså en relativ skillnad. Den blir väl samma oavsett bottenskicket...?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 09 jan 2008, 15:57

Nu gällde det ju folding, men skillnaderna i motstånd mellan flöjlande och folding är rätt små.

När jag bytte ut min fasta 24" trebladiga mot motsvarande flöjlande MaxProp påstår jag nog att farten under segel högst ökade med storleksordningen 0,5 knop i det låga, lättvindsregistret (<3 knop). Och i ökande vind gradvis mindre och när båten närmar sig sin teoretiska maxfart var skillnaden inte märkbar.

Så 20% stämmer kanske i botten på skalan men som snitt över hela registret är fartökningen avsevärt mindre.

Och jämför man en fast 2-bladig med en folding/flöjlande borde nog vinsten bli ännu mindre.

Att den flöjlande annars gav förbättrad back/bromsförmåga jämfört med den fasta och dessutom märkbart bättre roderverkan under segling hör ju inte hit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 18:04

SWE54 skrev:
Jo men det var väl skillnaden mellan fast och folding det var frågan om. Alltså en relativ skillnad. Den blir väl samma oavsett bottenskicket...?
Nä, det tror jag inte man kan säga. Propellern bromsar alltid lika mycket vid en viss fart, men skrovet bromsar olika mycket om det är beväxt eller inte.

Om propellerandelen är liten mot övriga bromskrafter märks den mindre, tror jag man kan påstå. Så är det ju då det går fort.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 19:11

Eilean skrev: Att den flöjlande annars gav förbättrad back/bromsförmåga jämfört med den fasta och dessutom märkbart bättre roderverkan under segling hör ju inte hit.
Tycker jag kan få höra hit! Uppskattas.

Bland annat dina (tidigare) omdömen om flöjlande propeller har resulterat i att jag i dag packade upp en sådan. (till "beg fyndpris" - tack och lov - de är inga billiga rackare, nya).
Anders S

Skriv svar