Mascot 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Mascot 28

Inlägg av toaen » ons 02 jan 2008, 17:36

Jag har ju letat efter en segelbåt med styrhytt eller doghause. Hittade en dansk båt, Mascot 28,
som jag tycker har ett fördelaktigt utseende (utom möjligtvis bakifrån) och en ganska bra inredning
för att va en sån relativt liten båt.

Är det någon av Er som känner till båten, eller har synpunkter på den.

På en engelsk säljannons finns några bilder plus en något suddig inredningsskiss. http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... 50289&url=

Finns även några (alldeles för många egentligen) bilder på båten på en dansk hemsida. http://www.123hjemmeside.dk/Lis_Frits_M ... i=12364205

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Mascot 28

Inlägg av Neptun » ons 02 jan 2008, 18:15

Vet inte mycket om båten, men enligt min personliga uppfattning är det bättre med styrhytt med dörrar så att man slipper kapell. Jag föredrar även en sittbrunn som går ut i aktern, underlättar ankring, bad med mera. Vad man förlorar är akterruff. Är inne på min andra båt med styrhytt+ segelbåts sittbrunn och trivs bra med det.(Solvigg 26, Elvström/Örnvik MS 31).
Hälsningar Magnus.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 02 jan 2008, 20:38

Jag har sett (med gillande) på den här båten, mest därför att skrovet påminner litet om min förra båt. Konstruktören heter (tror jag) Palle Mortensen - han lär ha varit litet inblandad i någon LM också.

För vad det är värt - jag tror att den är "dansk" på de flesta (bra) sätt. Min uppfattning är att när dansken sätter mast på båten brukar den kunna segla helt OK, även om den är rymlig. Jag tycker mittsittbrunn är bra, och har man (yngre) gäster är akterruffen användbar om litet trång.

Den engelska (Geston?) båten hade ju tydligen dörrar, medan den norska nedan inte tycks ha det. Vill man ha det torde det vara en smal sak att sätta dit. Den "hårda sprayhooden " var väl vad du var ute efter ?

http://www.annonsborsen.se/baatar-3/mas ... 56225.html
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 02 jan 2008, 21:02

Som Anders S ganske riktig påstår är båten ritad av Palle Mortensen som ochså har väret med om LM båterne och Kitt 25. Båten er en fin motorseglar som ochså finns i större utgaver. Båten seglar dock inte like bra som en LM 28.
Steen
Danmark

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Inlägg av Tylö sun » fre 04 jan 2008, 08:38

Mascot verkar vara en fin båt. Jag har själv funderat (och funderar fortfarande) på typen. Det jag kan tänka mig är att den kanske är lite trång som ett resultat av att trycka in mycket på liten yta. (Vilket kanske inte helt ovanligt och svårt att komma ifrån på fritidsbåtar...) Pentryt känns litet och det finns inga passagerarplatser i styrhytten, något som kanske är av intresse vid taskigt väder. Frågan är också hur mycket sittbrunn det blir kvar när styrhytt och akterruff tagit sitt.

Dessutom är det nog ingen båt jag hade valt för att segla på större hav med (typ Atlanten) eftersom styrhytten ser lite klen ut för sådana strapatser. Jag tror nämligen inte heller att den främre delen är självlänsande, eftersom man sänkt durken i den delen. (OK, det finns folk som seglat över hav i de i mina ögon mest häpnadsväckande konstruktioner, men det är ju individuellt vilka riskkalkyler man gör.

Men visst hade det varit fint med en båt med två skilda sovutrymmen (salongen oräknat). Valet att placera ett förhållandevis litet pentry i sittbrunnen gör dessutom att salongen ser hyfsat renodlad och rymlig ut på interiörbilderna på båttypen.

För egen del har jag även funderat på Nordship 28/29 som ett alternativ. Jag har fått för mig att den känns lite lik Mascoten, fast utan styrhytt. Istället har den fast vindruta som med en sprayhood skulle kunna liknas vid ett doghouse. Sittbrunnen känns även större på den båttypen. På pluskontot finns även en toalett vid nedgången.

Mattias

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » fre 04 jan 2008, 15:12

Det är just styrhytten jag vill åt

Sten hänvisade till LM 28 som är snarlika men utan aterruff http://www.udkik.dk/app/admsshow.jsp?id=44574

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Mascot 28

Inlägg av Neptun » fre 04 jan 2008, 15:57

LM 28 verkar vara en trevlig båt helt i min smak, innan jag bytte till min nuvarande båt letade jag efter LM 30/LM 32, men hittade ingen. Tycker egentligen inte om kapell, men LM båtarna brukar ha ett fint sittbrunnskappel, kan vara skönt när båten är förtöjd. Danska båtar brukar vara fint inredda.
Hälsningar Magnus.

Skriv svar