Ankarpatent till salu
Ankarpatent till salu
Bara för att få i gång en trevlig tråd...
Vad tror panelen om detta?
http://www.blocket.se/vi/14310891.htm?ca=11_s
Vad tror panelen om detta?
http://www.blocket.se/vi/14310891.htm?ca=11_s
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Kanske skall vi kolla om Gunnar S har lagt ett bud innan vi går loss alldeles?
Sedan kan man fråga sig hur man kan få patent på ett ankare som så uppenbarligen bygger på Danforth. Kanske handlar det om mönsterskydd (som i detta fallet sannolikt är till allas glädje och nytta...) Å andra sidan har man i Ryssland nyligen fått patent på cylindriska behållare med förslutningsanordning på ena cylindergaveln (= burk).
Annars finns det massor av knäppa ankare. Min egen favorit är Seagrip-ankaret, uppfunnet av två bröder från Lurö skärgård. Många anser att det är ett dugligt ankare i sjögräs, min ovilja bygger på den fingersaxliknande hopfällningen.
Sedan kan man fråga sig hur man kan få patent på ett ankare som så uppenbarligen bygger på Danforth. Kanske handlar det om mönsterskydd (som i detta fallet sannolikt är till allas glädje och nytta...) Å andra sidan har man i Ryssland nyligen fått patent på cylindriska behållare med förslutningsanordning på ena cylindergaveln (= burk).
Annars finns det massor av knäppa ankare. Min egen favorit är Seagrip-ankaret, uppfunnet av två bröder från Lurö skärgård. Många anser att det är ett dugligt ankare i sjögräs, min ovilja bygger på den fingersaxliknande hopfällningen.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Jag tror helt enkelt inte att ankaret fungerar. Det består av alldeles för mycket trä. Jag tror det flyter! Dessutom tror jag att den vita plasten gör att det också greppar dåligt.
På tal om Seagrip. Jag har haft ett Seagrip ombord men har skippat detsamma. Ekvationen med fingrar och klämrisk på ena sidan och grepp på den andra gick inte ihop. Det finns nu på land trots ett milt drag av ankarfetischism. Jag har tre ankaren mellan 7,5 och 18 kg ombord.
Ett av dessa är förvisso ett patentankare, men det har inga som helst likheter med patenteländet på bilden!
mvh Sven-Barry
På tal om Seagrip. Jag har haft ett Seagrip ombord men har skippat detsamma. Ekvationen med fingrar och klämrisk på ena sidan och grepp på den andra gick inte ihop. Det finns nu på land trots ett milt drag av ankarfetischism. Jag har tre ankaren mellan 7,5 och 18 kg ombord.
Ett av dessa är förvisso ett patentankare, men det har inga som helst likheter med patenteländet på bilden!
mvh Sven-Barry
Re: Kockoankaret
Avsåg kommentaren tråden, ankaret eller ditt namn?Eilean skrev:Eftersom mitt namn dyker upp i tråden får jag väl kommentera:
Urrrk!
Alla borde ha skägg
Jag noterade också namnet "Kokko" i annonsen men vi får väl anta att det är ett frekvent namn i vårt östra grannland eller så.SWE54 skrev:Kanske finns en ledtråd i insändarnamnet....?
Vad kan då skälet vara till att förse ett Danforth-ankare med lite extra stänger? Kan det göra att ankaret greppar bättre på stenbotten? Lättare får flyna att gräva ner sig i lera?
Det borde vara ett rätt effektivt sätt att skörda tång på om inte annat...
Personligen gillar jag ankare som är gjutna i ett stycke då de är lättare att handskas med. Nu har jag ett fusk-Bruce som i och för sig alltid har funkat bra för mig men jag är lite sugen på att skaffa mig ett Delta.
Vinner jag något på det eller är det bara för att stilla köphungern och känna tillfredsställelse av att använda en dyrare märkesprodukt?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Såvitt jag vet är det precis en av idéerna med patent, att skydda en utveckling.Anders S skrev:Sedan kan man fråga sig hur man kan få patent på ett ankare som så uppenbarligen bygger på Danforth.
Ett patent har ju inga krav på sig att fungera ens, så enda man bevisar med att ha ett dylikt är ju att man betalt mycket pengar för att skydda egna hjärnspöken (som iofs. kan fungera ... eller inte).
~~~~~_/)~~~
Håller med om att det liknar ett Danforth-ankare med ett par extrastänger på.
Mina erfarenheter och åsikter om Danforth är att det inte duger till någonting. Om du köper en beg båt får du nästan alltid med ett Danforth i stuvfacket. Om du går på ett båt-pryl-loppis finns alltid Danforth till salu. Varför är det så -jo, ingen vill behålla dom.
Om dessa två stänger skulle modifiera ett Danforth så att det fungerar är jag tveksam till. Möjligen då om man har en stökig botten med en massa skräp, stockar och annat skrot på kanske det fastnar lite lättare men kan då vara svårt att trassla loss istället.
Låt säljaren få behålla sitt patent så får vi hoppas att sådana här produkter aldrig når marknaden.
Mina erfarenheter och åsikter om Danforth är att det inte duger till någonting. Om du köper en beg båt får du nästan alltid med ett Danforth i stuvfacket. Om du går på ett båt-pryl-loppis finns alltid Danforth till salu. Varför är det så -jo, ingen vill behålla dom.
Om dessa två stänger skulle modifiera ett Danforth så att det fungerar är jag tveksam till. Möjligen då om man har en stökig botten med en massa skräp, stockar och annat skrot på kanske det fastnar lite lättare men kan då vara svårt att trassla loss istället.
Låt säljaren få behålla sitt patent så får vi hoppas att sådana här produkter aldrig når marknaden.
Den som knopar fast en lina i en Danforthkopia och inte sticker ut tillräckligt med tamp kommer garanterat att tugga i berget när vinden har vänt. Men om man har ett original Danforth, ca 2M kortlänkad kätting och tillräckligt lång lina ligger man tryggt. Det är min åsikt efter att användt den kombinationen mer än 20 år i min förra båt (Nord 80). Alla kopior är väl inte helt värdelösa, men med tanke på att det troligen finns mer än tio gånger så många kopior än original så förstår jag det dåliga ryktet.
Jag fick med ett original Bruce när jag köpte Wingan, får se vad det går för i längden. Glöm inte kättingen! Lite läsning: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm
/Karl-Magnus.
Jag fick med ett original Bruce när jag köpte Wingan, får se vad det går för i längden. Glöm inte kättingen! Lite läsning: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm
/Karl-Magnus.
På den direkta frågan om ifall Delta är bättre än ett Fulbrus tror jag att så är fallet. Delta är ett väletablerat och beprövat ankare med gott renomme. Det har heller inte CQR-ankarets svaghet med rörlig lägg och är enklare (=billigare) att göra med fullgod styrka. Numera kan man inte längre handla "original" Bruce-ankare i småbåtsstorlek och när man kunde, så var Bruce dyrare än Delta. Om "äkta Bruce" är bättre än Delta vet jag inte - jag har inte sett mig ha anledning att prova eftersom jag menar att ett Bruce är ett fullt dugligt ankare.
Brucekopiorna är betydligt billigare, dock fungerar de inte lika pålitligt som de "äkta". Problemen med ankarval skall inte underskattas. Det finns nästan inga ankare som fungerar i alla lägen. En baksida med Danforth-ankare är att de lossnar vid vindskiften (eller så kröker de läggen), och de kan ha svårt att hitta nytt fäste igen. I fasta dragriktningar (som mot land) är det förmodligen det bästa ankaret av alla avseende hållkraft/fly-yta, men det gäller bara om flyna har rätt vinkel och är vassa så de skär ner. Originalankaret har "rätt vinkel" - kopiorna har det vanligen inte. Ett förvånansvärt bra ankare på samma tema och löjligt lätt är Fortress, ett aluminiumankare. Har man dålig rygg eller drar för hand är ett sådant inte dumt i aktern - i rätt botten sitter det mycket bra.
Rätt svar är ju inte en sort, utan ett urval av goda ankare. I min båt finns ett stockankare, ett Brittany (en sorts korsning mellan Danforth och "patentankare" - tungt) ett 15 kg Bruce och ett 15 kg RF Fulbrus. I mina ögon har Bruce god nog prestanda, men är litet lätt för båten (15 kg) och ett 20 eller 25-kgs Delta skulle förmodligen vara (ännu) lämpligare.
Brucekopiorna är betydligt billigare, dock fungerar de inte lika pålitligt som de "äkta". Problemen med ankarval skall inte underskattas. Det finns nästan inga ankare som fungerar i alla lägen. En baksida med Danforth-ankare är att de lossnar vid vindskiften (eller så kröker de läggen), och de kan ha svårt att hitta nytt fäste igen. I fasta dragriktningar (som mot land) är det förmodligen det bästa ankaret av alla avseende hållkraft/fly-yta, men det gäller bara om flyna har rätt vinkel och är vassa så de skär ner. Originalankaret har "rätt vinkel" - kopiorna har det vanligen inte. Ett förvånansvärt bra ankare på samma tema och löjligt lätt är Fortress, ett aluminiumankare. Har man dålig rygg eller drar för hand är ett sådant inte dumt i aktern - i rätt botten sitter det mycket bra.
Rätt svar är ju inte en sort, utan ett urval av goda ankare. I min båt finns ett stockankare, ett Brittany (en sorts korsning mellan Danforth och "patentankare" - tungt) ett 15 kg Bruce och ett 15 kg RF Fulbrus. I mina ögon har Bruce god nog prestanda, men är litet lätt för båten (15 kg) och ett 20 eller 25-kgs Delta skulle förmodligen vara (ännu) lämpligare.
Anders S
-
- Rookie
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 10:38
Ankaret påstås vara en utveckling av Danforth och bra både i mjuk sand- och dybotten och mot hård grus-, och bergbotten.
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... N=SE519149
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... N=SE519149