Ankarpatent till salu

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Ankarpatent till salu

Inlägg av fribbe » mån 26 nov 2007, 17:05

Bara för att få i gång en trevlig tråd...
Vad tror panelen om detta?

http://www.blocket.se/vi/14310891.htm?ca=11_s
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 26 nov 2007, 17:33

Kanske skall vi kolla om Gunnar S har lagt ett bud innan vi går loss alldeles?

Sedan kan man fråga sig hur man kan få patent på ett ankare som så uppenbarligen bygger på Danforth. Kanske handlar det om mönsterskydd (som i detta fallet sannolikt är till allas glädje och nytta...) Å andra sidan har man i Ryssland nyligen fått patent på cylindriska behållare med förslutningsanordning på ena cylindergaveln (= burk).

Annars finns det massor av knäppa ankare. Min egen favorit är Seagrip-ankaret, uppfunnet av två bröder från Lurö skärgård. Många anser att det är ett dugligt ankare i sjögräs, min ovilja bygger på den fingersaxliknande hopfällningen.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 26 nov 2007, 20:44

Det här bara måste jag stjäla till segelplanket.
Det var ett fult ankare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 26 nov 2007, 20:58

Guitar Nilsson skrev:Det här bara måste jag stjäla till segelplanket.
Det var ett fult ankare.
Så sant. "Ett vackert ankare är ett snyggt ankare".

Å andra sidan: "Skönhet sitter bara på ytan, fulhet går på djupet". Så det så.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » mån 26 nov 2007, 21:14

Priset avser väl bara patentet, va? Man slipper väl dras med monstret på bilden?

Rudi

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Inlägg av S-B A-son » mån 26 nov 2007, 21:39

Jag tror helt enkelt inte att ankaret fungerar. Det består av alldeles för mycket trä. Jag tror det flyter! Dessutom tror jag att den vita plasten gör att det också greppar dåligt.

På tal om Seagrip. Jag har haft ett Seagrip ombord men har skippat detsamma. Ekvationen med fingrar och klämrisk på ena sidan och grepp på den andra gick inte ihop. Det finns nu på land trots ett milt drag av ankarfetischism. Jag har tre ankaren mellan 7,5 och 18 kg ombord.

Ett av dessa är förvisso ett patentankare, men det har inga som helst likheter med patenteländet på bilden!

mvh Sven-Barry

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 26 nov 2007, 22:02

Kanske finns en ledtråd i insändarnamnet....?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kockoankaret

Inlägg av Eilean » mån 26 nov 2007, 22:07

Eftersom mitt namn dyker upp i tråden får jag väl kommentera:
Urrrk!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kockoankaret

Inlägg av Peter_K » mån 26 nov 2007, 22:26

Eilean skrev:Eftersom mitt namn dyker upp i tråden får jag väl kommentera:
Urrrk!
Avsåg kommentaren tråden, ankaret eller ditt namn? :D
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 26 nov 2007, 23:42

SWE54 skrev:Kanske finns en ledtråd i insändarnamnet....?
Jag noterade också namnet "Kokko" i annonsen men vi får väl anta att det är ett frekvent namn i vårt östra grannland eller så.

Vad kan då skälet vara till att förse ett Danforth-ankare med lite extra stänger? Kan det göra att ankaret greppar bättre på stenbotten? Lättare får flyna att gräva ner sig i lera?
Det borde vara ett rätt effektivt sätt att skörda tång på om inte annat...

Personligen gillar jag ankare som är gjutna i ett stycke då de är lättare att handskas med. Nu har jag ett fusk-Bruce som i och för sig alltid har funkat bra för mig men jag är lite sugen på att skaffa mig ett Delta.

Vinner jag något på det eller är det bara för att stilla köphungern och känna tillfredsställelse av att använda en dyrare märkesprodukt?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » tis 27 nov 2007, 01:32

Anders S skrev:Sedan kan man fråga sig hur man kan få patent på ett ankare som så uppenbarligen bygger på Danforth.
Såvitt jag vet är det precis en av idéerna med patent, att skydda en utveckling.

Ett patent har ju inga krav på sig att fungera ens, så enda man bevisar med att ha ett dylikt är ju att man betalt mycket pengar för att skydda egna hjärnspöken (som iofs. kan fungera ... eller inte).
~~~~~_/)~~~

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » tis 27 nov 2007, 09:15

Håller med om att det liknar ett Danforth-ankare med ett par extrastänger på.
Mina erfarenheter och åsikter om Danforth är att det inte duger till någonting. Om du köper en beg båt får du nästan alltid med ett Danforth i stuvfacket. Om du går på ett båt-pryl-loppis finns alltid Danforth till salu. Varför är det så -jo, ingen vill behålla dom.
Om dessa två stänger skulle modifiera ett Danforth så att det fungerar är jag tveksam till. Möjligen då om man har en stökig botten med en massa skräp, stockar och annat skrot på kanske det fastnar lite lättare men kan då vara svårt att trassla loss istället.
Låt säljaren få behålla sitt patent så får vi hoppas att sådana här produkter aldrig når marknaden.

winga750
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: fre 27 okt 2006, 16:53
Ort: Tyresö

Inlägg av winga750 » tis 27 nov 2007, 11:57

Den som knopar fast en lina i en Danforthkopia och inte sticker ut tillräckligt med tamp kommer garanterat att tugga i berget när vinden har vänt. Men om man har ett original Danforth, ca 2M kortlänkad kätting och tillräckligt lång lina ligger man tryggt. Det är min åsikt efter att användt den kombinationen mer än 20 år i min förra båt (Nord 80). Alla kopior är väl inte helt värdelösa, men med tanke på att det troligen finns mer än tio gånger så många kopior än original så förstår jag det dåliga ryktet.
Jag fick med ett original Bruce när jag köpte Wingan, får se vad det går för i längden. Glöm inte kättingen! Lite läsning: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm
/Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 27 nov 2007, 15:25

På den direkta frågan om ifall Delta är bättre än ett Fulbrus tror jag att så är fallet. Delta är ett väletablerat och beprövat ankare med gott renomme. Det har heller inte CQR-ankarets svaghet med rörlig lägg och är enklare (=billigare) att göra med fullgod styrka. Numera kan man inte längre handla "original" Bruce-ankare i småbåtsstorlek och när man kunde, så var Bruce dyrare än Delta. Om "äkta Bruce" är bättre än Delta vet jag inte - jag har inte sett mig ha anledning att prova eftersom jag menar att ett Bruce är ett fullt dugligt ankare.

Brucekopiorna är betydligt billigare, dock fungerar de inte lika pålitligt som de "äkta". Problemen med ankarval skall inte underskattas. Det finns nästan inga ankare som fungerar i alla lägen. En baksida med Danforth-ankare är att de lossnar vid vindskiften (eller så kröker de läggen), och de kan ha svårt att hitta nytt fäste igen. I fasta dragriktningar (som mot land) är det förmodligen det bästa ankaret av alla avseende hållkraft/fly-yta, men det gäller bara om flyna har rätt vinkel och är vassa så de skär ner. Originalankaret har "rätt vinkel" - kopiorna har det vanligen inte. Ett förvånansvärt bra ankare på samma tema och löjligt lätt är Fortress, ett aluminiumankare. Har man dålig rygg eller drar för hand är ett sådant inte dumt i aktern - i rätt botten sitter det mycket bra.

Rätt svar är ju inte en sort, utan ett urval av goda ankare. I min båt finns ett stockankare, ett Brittany (en sorts korsning mellan Danforth och "patentankare" - tungt) ett 15 kg Bruce och ett 15 kg RF Fulbrus. I mina ögon har Bruce god nog prestanda, men är litet lätt för båten (15 kg) och ett 20 eller 25-kgs Delta skulle förmodligen vara (ännu) lämpligare.
Anders S

Göta Petter
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 10:38

Inlägg av Göta Petter » tis 27 nov 2007, 16:34

Ankaret påstås vara en utveckling av Danforth och bra både i mjuk sand- och dybotten och mot hård grus-, och bergbotten.
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... N=SE519149

Skriv svar