Hydraulisk autopilot?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Hydraulisk autopilot?

Inlägg av Anders S » lör 10 nov 2007, 10:26

Den AP30 (rattstyrning) som idag finns på min båt fungerar bara "sådär". Den styr inget vidare i gropig sjö. så den är bara brukbar i lätt väder och vid motorgång. Båten (10 ton) är givetvis för stor för autopiloten, om man går efter "boken" - det vet jag redan.

Jag funderar på att gradera upp den (byta ut den). Det finns redan en hydraulisk nödstyrning, så manövercylinder och roderinstallation är klar - byter jag blir det till en hydraulisk styrmaskin - då har jag fortfarande ett alternativ till kabelstyrningen. Någon som har erfarenheter av hydrauliska styrpiloter. Jag har fått för mig att en Raymarine S1 skulle kunna vara ett alternativ som blir bättre än det nuvarande. Styrcylindern ligger väl inom storleksangivelsen för denna modell.

Kan rategyro vara skillnaden mellan behärskad styrning eller "hela havet stormar"?

Alternativ? Synpunkter?

Hoppas jag på något jag inte kan få?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hydraulisk autopilot?

Inlägg av Eilean » lör 10 nov 2007, 12:40

Anders S skrev:Den AP30 (rattstyrning) som idag finns på min båt fungerar bara "sådär". Den styr inget vidare i gropig sjö. så den är bara brukbar i lätt väder och vid motorgång. Båten (10 ton) är givetvis för stor för autopiloten, om man går efter "boken" - det vet jag redan.

Jag funderar på att gradera upp den (byta ut den). Det finns redan en hydraulisk nödstyrning, så manövercylinder och roderinstallation är klar - byter jag blir det till en hydraulisk styrmaskin - då har jag fortfarande ett alternativ till kabelstyrningen. Någon som har erfarenheter av hydrauliska styrpiloter. Jag har fått för mig att en Raymarine S1 skulle kunna vara ett alternativ som blir bättre än det nuvarande. Styrcylindern ligger väl inom storleksangivelsen för denna modell.

Kan rategyro vara skillnaden mellan behärskad styrning eller "hela havet stormar"?

Alternativ? Synpunkter?

Hoppas jag på något jag inte kan få?
Du har alltså en mekanisk styrning som standard med en hydraulisk som nödstyrning? Då har du väl en bypassventil i hydrauliken som normalt står öppen när du styr "onödigt".
Kopplar du in en hydraulpump i systemet måste då denna bypassventil stängas varje gång du kör autopiloten och öppnas igen när du gör över till handstyrning. Ventilen kan iofs bytas mot en elektrisk.
Hur är det med den befintliga rattpumpen; har den backventil? Annars kommer ratten att rotera när du kör autopiloten.

Min erfarenhet är att det är krångligt att blanda mekaniska och hydrauliska system. Jag hade en omvänd situation på min NC 33, båten hade en Neco autopilot med kedjedrift på roderaxeln som jag till varje pris ville behålla samtidigt som jag ville kasta ut båtens orginal Morse push-pull kabelstyrningssystem och gå över till två styrplatser och hydrauliskt. Jag fick ihop det till sist med en automatisk bypass av hydraulsystemet när jag körde autopilot. Men det blev krångligt.

Varför vill du inte ha en mekanisk överföring från autopiloten? Det blir väl enklare. Och i du slipper även en yttre roderlägesgivare.

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Hydraulisk autopilot

Inlägg av Neptun » lör 10 nov 2007, 15:30

Är intreserad av Raymarin S1, har en gammal Autohelm 4000 som sitter monterad på ratten. Alla glapp som finns i styr systemet får autopiloten jobba med.På min båt sitter det hydraulstyrning inomhus och rorkult direkt på hjärtstocken i sittbrunnen, hydraulstyrningen kopplas ur med en klaff när rorkulten skall användas. Detta har med åren blivit glappt.
Funderar på att ersätta klaffen med en bypasventil, men hur blir det med känslan i rorkulten när man måste dra med sig styrcylindern?
Någon som har erfarenhet av detta?
Magnus.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hydraulisk autopilot?

Inlägg av Anders S » lör 10 nov 2007, 16:07

Eilean skrev: Hur är det med den befintliga rattpumpen; har den backventil? Annars kommer ratten att rotera när du kör autopiloten.

Varför vill du inte ha en mekanisk överföring från autopiloten? Det blir väl enklare. Och i du slipper även en yttre roderlägesgivare.

Tack för synpunkterna.

1. Ja. det har den. men se 2 !

2. Tanken är att använda autopiloten som "B"-styrning utan att ha en manuell rattpump och komplikationerna med två styrpumpar. Det krävs backventiler åt alla håll i så fall och befintlig styrpump kommer att tvinga mig att manövrera ventilen om jag vill stänga av autopiloten. Såvitt jag förstått det hela kommer hydraulpumpen i autopiloten att "frikoppla" automatiskt då den stängs av.

I annat fall blir det inte så bra - att gå till aktern för att aktivera/avaktivera hydrauliken var gång autopiloten skall kopplas in/ur blir inte aktuellt. Idag är hydrauldrivningen inte inkopplad, utan ligger färdig att kopplas på manöverarmen.

Skillnaden mellan en hydraulisk och en mekanisk linjärmotor är inte så stor. Jag har ju dessutom redan manövercylindern monterad och klar. Ett av frågetecknen är också hur mycket en hydraulcylinder "på tomgång" kommer att dämpa roderkänslan, (tänk: stötdämpare) men det kan jag ju pröva "gratis".
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hydraulisk autopilot

Inlägg av Anders S » lör 10 nov 2007, 16:09

Neptun skrev:hur blir det med känslan i rorkulten när man måste dra med sig styrcylindern?
Någon som har erfarenhet av detta?
Magnus.
Just det! Jag har samma fråga vid sidan av frågan om hur bra en Autohelm S1 kan styra, egentligen.

Man får räkna med någon dämpning, men hur mycket?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hydraulisk autopilot

Inlägg av Eilean » sön 11 nov 2007, 16:50

Anders S skrev:
Neptun skrev:hur blir det med känslan i rorkulten när man måste dra med sig styrcylindern?
Någon som har erfarenhet av detta?
Magnus.
Just det! Jag har samma fråga vid sidan av frågan om hur bra en Autohelm S1 kan styra, egentligen.

Man får räkna med någon dämpning, men hur mycket?
Inte direkt märkbar dämpning. På den NC 33 jag talade om tidigare genomlevde jag en säsong med ett "halvombyggt" styrsystem. Jag hade kvar den mekaniska morsestyrningen i styrhytten och kompletterat med en yttre styrstation med hydraulik. Då den yttre rattpumpen hade backventil hade jag en bypassventil jag tvingades öppna för att kunna styra "inne".
Jag märkte ingen direkt skillnad från tidigare då morsesystemet var ensamt.
Men jag bör påpeka att morsesystemet kanske inte var det allra känsligaste med sina långa push-pullkablar som gick genom hela båten från styrhytt till akter.

Jag tror helt enkelt att man inte kommer upp i de roderhastigheter som krävs för att flödet genom en "bypassad" styrcylinder skall bli till hinder och märkas.

Att ha ett blandat system med vanlig rorkult i sittbrunnen och en hydraulisk styrning inne i styrhytten är inte ovanligt bland motorseglare. Exempel är en del Southerlys, Fisher och LM-båtar. Men jag kan inte erinra mig att jag hört några komentarer på någon dämpningseffekt.

Det är nog viktigt att montera bypassventilen, eller i ditt fall pumpen så nära cylindern det bara går så att trögheten i långa slangar/rör inte blir en faktor.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 11 nov 2007, 18:42

Det låter ju betryggande att cylindern inte bromsar så farligt. Den jag har är som sagt en nödstyrning, och är oanvänd, så den är inte ens inkörd.

Den enda konstruktivt enkla lösningen jag har sett hittills är en pump med elektrisk bypassventil (solenoid). Just Autohelm tar bra betalt för sin, men det finns ju flera varianter. Jag får se hur jag gör - det är ju inte bara styrmekanismen utan också "logikdelen" som gör en bra styrning.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 11 nov 2007, 21:20

Anders S skrev:Det låter ju betryggande att cylindern inte bromsar så farligt. Den jag har är som sagt en nödstyrning, och är oanvänd, så den är inte ens inkörd.

Den enda konstruktivt enkla lösningen jag har sett hittills är en pump med elektrisk bypassventil (solenoid). Just Autohelm tar bra betalt för sin, men det finns ju flera varianter. Jag får se hur jag gör - det är ju inte bara styrmekanismen utan också "logikdelen" som gör en bra styrning.
I projekt hydraulstyrning med dubbla styrplatser och mekanisk autopilot på Nauticaten behövde jag också en elektrisk bypassventil.
Jag hittade en 12 V dito på en hydraulikfirma som absolut inte hade någon anknytning till båtar. Kom inte ihåg var och hur mycket, men den var förvånansvärt billig och strömsnål.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 23 dec 2007, 21:03

Sådär - julen är förberedd.

En liten uppdatering, nu när jag hörde att Neptun bestämt sig:

Jag har gått vidare med undersökningar av själva styrautomaten efter att skruvat ihop själva styrmaskinen. Styrmaskinen består av en Octopus hydraulpump, sådan brukas i rätt många olika styrningar av olika fabrikat. Tillsammans med en befintlig Seipem-cylinder blir det sannolikt en bra och stark styrmaskin - maximalt tryck/dragkraft runt 700-1000 kg, på en separat styrarm om 20 cm, ca 135 kgm (i gamla sorter). Octopus är en encylindrig kolvpump med ställbart deplacement, så den kan justeras för att passa till olika styrautomater och styrmaskiner. Raymarine (och många andra) använder kugghjulspumpar, som man då får "ställa in" genom att välja kapacitet (flöde) efter cylinder. Slangar och adaptrar (det finns en hel del hydraulgängor att välja på) kostade några hundralappar (typ, fyra) i en proffsaffär för hydraulkomponenter. De pressade lagom långa slangar medan jag väntade.

På styrmaskinen krävs en ventil som öppnar kretsen då man styr med huvudstyrningen (wire, Whitlock/Lewmar). Denna ventil väljs som en typ som står öppen i strömlöst tillstånd, och så sluts den då autopiloten aktiveras i styrläge. Tyvärr drar denna ventil (en magnetventil med spole) ström, runt 1 A. Det finns sk "sparkopplingar" som har lägre hållström när ventilen väl står öppen. Idag finns en manuell ventil, denna kan sannoliky fjärrmanövreras med en idiotsäker "chokewire" eller så kostar en magnetventil runt 1500 kr eller så.

I samband med bestämningen av styrarmens längd upptäckte jag att universalmåttet 35 graders utslag inte gäller för Whitlock/Lewmar:s kvadrant, utan utslaget ligger närmare 40 grader.Det har betydelse, därför att hydraulcylindern helst inte får bottna i ändlägena innan ordinarie roderstopp träder in. Därför är roderarmen litet kortare än de nominella 240 mm som angavs, för att få tillräckligt roderutslag. Det innebär att maxmomentet minskar, men det är ändå fullt tillräckligt.

Eftersom maskineriet fungerar och kan testas vet jag atth hydraulmotorn kan dra upp till 15A vid maximalt tryck (vanligen bara då den går mot ändstoppet) och vid normal pumpning ca 6A (detta minskar sannolikt då motorn blivit inkörd). Denna strömförbrukning har betydelse för vilken styrautomat man bör välja till maskinen. Raymarine S1 är tänkt för litet mindre pumpar, och Raymarine rekommenderar S2 eller S3 om man har pumpar som drar upp till 15A. Raymarine är konkurrenskraftiga på S1-styrningen, men andra fabrikat blir jämförbara längre upp. Det gjorde att jag började undersöka andra alternativ.

Det tidigare NZ-företaget Navman (numera svenskägt, och i samma koncern som Navico, Simrad m flera - Plastimo är kanske också bekant) har en modell som inte bara hade kapacitet för att driva en 20A-motor, utan som också har rategyro vid sidan av kompassen. Denna finess påstås vara skillnaden mellan att styra i medvind/medsjö eller inte. Raymarine (och de flesta andra) säljer denna enhet som tillägg, och de är relativt dyra. Mitt val blev därför (ren snålhet) en Navman 3100 G-pilot - vi får se efter sommaren hur bra det valet var. Jag hittade den i Tyskland för ca 11.000 komplett med kontrollinstrument, men utan pump. JAg bedömer att det är ett gott pris. Jag tittade också på en TMQ från Flotec Marin, som verkade prisvärd. Denna har dock inte rategyro som standard och heller inget sådan som tillägg. Raymarine var mitt alternativ tills jag insåg vad slutsumman skulle/kunde bli - att de helst ville rekommendera en S2.

Det finns gott om åsikter om Raymarine (överlag positiva) och få åsikter om den här autopiloten, men de få som fanns var positiva. Man skall förstås veta att installation och kalibrering A & O vad gäller den här typen av piloter med många samverkande delar och med inställningar för många olika båtberoende parametrar.

Min båt är 11.6 meter och väger ungefär 10 ton. Autohelm 4000 och senare Simrad WP30 har visat sig otillräckliga, men det är inte heller svårt att förstå.

Länkar:

http://www.directshop24.de/elektronik-u ... plett.html
http://www.octopusmarine.ca/
http://www.flotecmarin.se/
http://www.terling.se/cylinder.shtml
Anders S

Skriv svar