Nedre roderlager

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Nedre roderlager

Inlägg av FredrikW » fre 02 nov 2007, 08:28

Hej,

Någon som har en bra metod att få ut detta nedre roderlager?
Finns det ersättninglager tros, i så fall vilken firma har dem?

Tack på förhand.

Bild
Senast redigerad av 1 FredrikW, redigerad totalt 0 gånger.
Gillar att segla!

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » fre 02 nov 2007, 08:34

När jag hade min båt på reparation efter en grundstötning så svarvade firman till nya lagringar i delrin. Enligt dom det bästa...

Firman heter "Steve Olsson" i Hovås.

Svante

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » fre 02 nov 2007, 11:45

Det lär finnas tunn teflon som kan lägga in utan att behöva demontera rodret. Är själv på jakt efter detta. En granne på varvet hade gjort detta och det funkade perfekt.

Wernån plast i Göteborg är också bra på att svarva lager.

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » fre 02 nov 2007, 13:29

Får du fatt på var man hittar teflon insatsen vore det toppen om du kunde lägga ut det här.
Här är rodret, så det är redan urtaget. Det var inga problem att släppa ned det.
Se till att ha en bock eller liknande under som hindrar det från att rasa i backen.



Bild
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 02 nov 2007, 14:44

Är "ovanhålet" tillgängligt?

Då kan du sannolikt slå ut lagret mha en lämplig dorn, dvs ett (i det här fallet) finare ord för "lagom rörstump".

Ett annat verktyg som kan fungera är en sk glidhammare. En sådan är stång med en tyngd, och så kan man fästa en krok på den som griper om lagrets innerkant.

Ett tredje sätt är att försiktigt klyva lagret med ett bågfilsblad - då blir det lätt att ta ut.

Är lagret epoixylimmat på plats limmat så värm LAGRET med en hetluftpistol. Lägger du en våt trasa på insidan av skrovet, runt röret riskerar du inte att skrov och rör värms alltför mycket.

När du sedan får en ny bussning/lager svarvat, så tänk på att innerhålet krymper en aning då du knackar i bussningen om den har presspassning. Skulle nuvarande lager vara limmat, så tänk på att inte alla lagringsplaster går att limma - tala med plastsvarvaren om detta. Han har säkert lämpliga material oavsett fastsättningsmetod.

Det kan tänkas att nästa lager håller längre om du drar upp ett litet vattenspår i det. Det kan man göra själv med en fil eller genom att sätta samman tre bågfilsblad i ett knippe, och "såga" ett grunt spår.
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » fre 02 nov 2007, 15:56

Istället för att såga itu, knacka ut och svarva nytt. Är det helt bortkastat att göra ett fulfix,
typ epoxya i en remsa av t.ex. en petflaska och få det att funka?
Gillar att segla!

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Följdfråga

Inlägg av Fresso » fre 02 nov 2007, 16:01

Man bör ju kontrollera skicket.. Hur gör man det lämpligen? Det finns ju inte mycket att se om man inte demoterar rodret. Ska man känna efter glapp.

Bör man smörja eller underhålla på annat vis?

Om lager och bussningar är av standrardtyp, dvs. masstilverkade, så lönar det sig att besöka en maskindelsförsäljare. Jag köpte framhjulslager för en dryg hundring, och fick en Heavy duty lager på köpet.

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » fre 02 nov 2007, 16:07

Kontrollen är enkel. Ta tag i roderbladet längst ned, när båten står på landbacken. Går det att vicka i sidled har du glapp. Gäller båtar med hjärtstock, har du bakomliggande roder får man troligen inte glapp.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 02 nov 2007, 17:08

FredrikW skrev:Istället för att såga itu, knacka ut och svarva nytt. Är det helt bortkastat att göra ett fulfix,
typ epoxya i en remsa av t.ex. en petflaska och få det att funka?
Nej, det behöver det inte vara, beroende på vilket material du kan hitta för att "shimsa" lagret. Teflon skivor finns att köpa t ex här: http://www.fermprodukter.se/index.php?o ... Itemid=132

Men om lagret slitits ovalt (det är troligt) kan man inte lösa problemet med ett shims. Du kan göra en grovkoll genom att undersöka om spelet är lika stort runtom. Har du tur, så... Den verkliga "fulfixen" är i så fall att lossa lagret och vrida det 90 grader. Men egentligen skall du nog byta det, om du nu har glapp så det märks.

En sak till: Om nu "lagersvarvaren" föreslår att du skall ha ett längre lager, så kan det bli alldeles galet. Roderaxeln böjer sig en liten aning av sidokraften, och ett långt lager (bra i teorin) kan knipa, och så får du tråkig styrning. Beställer du lager tillsvarvade, så köp två eller tre - det blir troligtvis inte särskilt mycket dyrare.

Fin båt, förexten - den här har du väl koll på (kanske har lager att sälja): http://ortlieb-it.dyndns.biz/Dynamic35/Thum/
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » fre 02 nov 2007, 17:37

Tack Anders S det där var ett riktigt bra tips! Ska kontakta dem på måndag. Jo tock, båten är väldigt trevlig (och snabb) 8)
Annars har jag hittat den här sajten:

http://www.jefa.com/rudder.htm

Snacka om schyssta lager! Särskilt de självcentrerande verkar bra med tanke på flex i roderaxeln du nämner.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » fre 02 nov 2007, 20:54

FredrikW skrev:Tack Anders S det där var ett riktigt bra tips! Ska kontakta dem på måndag. Jo tock, båten är väldigt trevlig (och snabb) 8)
Annars har jag hittat den här sajten:

http://www.jefa.com/rudder.htm

Snacka om schyssta lager! Särskilt de självcentrerande verkar bra med tanke på flex i roderaxeln du nämner.
Kan rekommendera detta. Båtstyrningen blev som en våt dröm. Se:
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... roder.html

Glöm inte lyftwiren!

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 19:21
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » lör 03 nov 2007, 15:41

FredrikW skrev:Istället för att såga itu, knacka ut och svarva nytt. Är det helt bortkastat att göra ett fulfix,
typ epoxya i en remsa av t.ex. en petflaska och få det att funka?
Epoxi fäster dåligt på termoplast, vilket PET är, så det låter inte som någon lyckad lösning.

G.

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » lör 03 nov 2007, 16:33

OK, Petflaskan är nog ingen hit.

Jag har köpt en "poking device" nu dvs ett löst kvastskaft.:lol: Tänkte dopa ändan med epoxi för att få den litet hårdare och
sen gå lös på nedre lagret med gummiklubba och ovan nämnda device.
Vem vet det kanske lossnar? Sitter den pressad eller epoxilimmad blir det nog värre.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 03 nov 2007, 17:26

Min åsikt:

Har man gjort sig besväret att lyfta ur rodret så är det en skitsak att byta ut glidlagret till ett rullager.

Såga bort den gamla genomföringen och plasta dit ett nytt rullager. På www.jefa.com så tror jag de till och med har en bildserie över ett sådant ingrepp på en Dehler.

Med självjusterande rullager så blir styrningen en helt annan, och garanterat glappfri. Den kniper inte heller vid hård segling, vilket blir risken om du har för tajta toleranser på ditt nya glidlager. Vitsen med att klämma dit petflaskor, teflontejp eller dylikt förstår jag ej. Ni har båtar för >500kSEK och kan inte kosta på ett lager för några tusenlappar? Kom igen nu för böfveln.

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » lör 03 nov 2007, 18:32

Helt rätt, nu är det inte kostnaden jag baxnar för. Som sagt några tusen är inte mycket att snacka om. Men innan jag sätter sågen i ett bevisligen, om än med glapp, fungerande lager vill jag vara helt eller åtminstone rimligt säker på att jag får dit ett ersättningslager med fullgod kvalitet på installationen.

Inget ont om båtmekaniker, de är ofta otroligt kunniga inom sitt fackområde. Men de är lika lätta att boka som hantverkare till huset, dvs helt omöjliga. "Ring mig om två veckor så bokar vi då" eller "jag är helt fullsmetad" trots att de i våras hänvisade till höstsäsongen eller "Mina leder tål inte kyla" osv osv. Jag blev vidarebefordrad mellan 5 olika marinmekaniker innan jag gav upp.

Som tur är har jag en polare som är otroligt duktig på motorbåtar som hjälper mig. Men det blir litet trial and error. Vi kirrar detta (hoppas jag gulp!)
Gillar att segla!

Skriv svar