Skrovgenomföring / ventiler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Skrovgenomföring / ventiler

Inlägg av Göran A » mån 29 okt 2007, 16:39

Hej!
Fick problem i somras med att öppna utgående ventilen från septitanken.
Nu när båten är på land passade jag på att byta alla slangar till toaletten (var välbehövligt).
Sprutade in lite 5:56 i ventilen och då fick jag upp den.
Den går hyfsat lätt, men tror att effekten av 5:56 snart försvinner när båten ligger i vattnet igen.
Är någon som vet vilket medel som är bäst att smörja ventilen med, eller kanske dags att byta en 25 år gammal ventil.
Tacksam för svar.

Göran A

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » mån 29 okt 2007, 18:02

Hej,

Det viktigaste är ju att det är kulventiler och inte skjutventiler. Dvs det ska vara typen med en spak som fälls för att stänga, och inte en ratt som man skruvar på. Detta för att det är omöjligt att veta om en skjutventil är stängd, det kan sitta något i loppet som gör att man tror att det är stängt.

Själva åldern i sig behöver inte vara något problem. En kvalitetsventil håller betydligt längre än 25 år. Men just på 70-talet förekom ventiler i dåligt material som kan vara så tunt vid kängorna att ventilen faktiskt bryts av då man stänger/öppnar med lite kraft. Kan inte vara roligt att uppleva, sådana skräckhistorier har förekommit.

Jag bytte 2 st av mina förra året. Vinkelslipade av de gamla och kunde konstatera att godset åtminståne där jag slipade såg helt fint/tjock och fräsht ut, trots att ventilerna utanpå såg riktigt slitna och medfarna ut.

Kort och gott, det är svårt att ta ställning till din fråga om byte. Iofs kan man se det som ett "kul" projekt att byta och man sover ju alltid bättre om man vet vilka grejor som sitter i båten.

Här kan du se mitt byte:
http://web.telia.com/~u18210942/proj/sk ... skrovg.htm

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 29 okt 2007, 19:25

Teflonfett kan nog fungera rätt så bra, och nej, är ventilen hel, går lätt och är tät, så behöver den inte bytas. Ofta handlar det mest om att motionera dem, och att det är toaventilen förvånar - den får väl mest motion av alla?
Anders S

Skriv svar