Birdie 24

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Steffo
Erfaren medlem

Birdie 24

Inlägg av Steffo » lör 06 okt 2007, 21:53

Hej
Har fått erbjudande om att köpa en Birdie 24 för 25 000 kronor. Ett bra köp om man bara ser till pengarna, tycks det. Och båten ska vara i hyfsat bra skick. Men vad bör man titta efter på just den här modellen vid ett eventuellt köp?

ChrisT
Silvermedlem

Vet inget...

Inlägg av ChrisT » lör 06 okt 2007, 22:44

..om modellen men fick jag erbjudande att köpa en birdie 24 för 25000 skulle jag slå till på en gång.

En kompis hade en sån förut och jag tyckte det var en fin båt som seglade bra.

KÖP!!!

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » lör 06 okt 2007, 23:05

Vad man bör kolla när en båt kostar mindre än hälften så mycket som alla andra av samma typ?

Om den är stulen :D

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 06 okt 2007, 23:14

Det är en god och sund båttyp. Ofta amatör(byggd)inredd. Det är väl i princip inredningen du skall kika lite extra på - är den tillräckligt väl hopsatt för din smak?

Men gillar du att meka båt så går det naturligtvis att köpa en halvsunkig en t. detta pris och snygga till den.

Antar, av prislappen att döma, att den inte har en inombordare. Kolla u-bordaren - årgång och skick.

Det här är en båt som man kan rekommendera, för den som gillar lite tyngre och tryggare båtar. Därmed inte sagt att den är långsam för sin storlek - det är den inte; det kan däremot kännas så.

Rudde

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » sön 07 okt 2007, 08:14

Kolla segel, måste du köpa ett nytt ställ så kostar det runt 20 K

Steffo
Erfaren medlem

Inlägg av Steffo » sön 07 okt 2007, 17:44

jo, självklart ska jag kolla om den är stulen. Har själv satt in en annons om att jag vill köpa en billig båt för att kunna segla några kvällar och helger då och då. Billig ska den vara för att vi även har sommarhus (och inte är gjort av pengar...).
Säljaren går åtminstone att hitta på Hitta.se, så jag vet var han bor. Enda abert är att jag bor i Malmö och båten finns i Göteborg, i vattnet. Kräver en resa dit, upptagning alt. vinterhamn och sedan transport till Malmö. Om man inte kan hitta en billig landtransport redan nu.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 07 okt 2007, 17:49

Segla hem båten.
1 övernattning räcker.
Calle

Se gla ut

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 07 okt 2007, 21:24

Be säljaren skicka lite digitalfoton - det kan ju vara en helsunkig båt, inte kul att åka upp till Götet för att bli besviken.

En gissning är att säljaren inte har vinterplats - det är trångt i Götet numera (var det Sverges främsta hamnstad?). Då har säljaren lite brådis, och du med om du vill köpa.

Klart att det bästa är att segla ner båten, men nu är inte hösten den allra roligaste tiden att segla ner båten - skulle du vilja ta det piano så kan det finnas vinterplatser på vägen ner, som ... Bua, Glommen .. Träslövsläge.

Jag har seglat sträckat ett nästan oändligt antal ggr. Möjligt att Calle klarar det på en övernattning, men med en 24 ft får du nog räkna med 2. Dagarna är korta! Och hur kul är det att segla natt i Öresundstwisten - sådant får Dan och de som seglat där sedan barnsben göra.
Lätt hänt att en planerad nersegling fått ställas in pga skitväder. Ge dig inte ut i en oprövad båt, i osäkert väder och med brådis hem!!!

Landtransport kan vara ett alternativ, visst kostar det - men om du får båten billigt så kan det kanske vara värdt det ändå. Kolla med åkerierna, kanske kan du haka på en bil på returen. Allra bäst om du kan hitta en förare direkt som du kan prata med ...

/J

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 07 okt 2007, 21:30

jag gillar skitväder :lol:
om du köper den kan jag kanske fixa seglingen mot lite soppapengar + skjuts till bilen. jag är ledig hela v.42/M

Steffo
Erfaren medlem

Inlägg av Steffo » sön 07 okt 2007, 21:45

jo, jag inser att det inte är helt lätt att ta ner den, varken landvägen eller till sjöss. Är inte helt grön, men vill inte heller ge mig ut i skitväder i en båt jag inte känner. Hösten är ju inte den mest pålitliga årstiden vädermässigt.
Och Matsa, tack för erbjudandet! Ska ta det i beaktande om det blir affär...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 07 okt 2007, 21:54

jag kan pm:a dej mitt telnr ifall....
så kan du slå en signal om det blir nåt.
det är ju bara att kolla över grejorna så att det är ok innan man drar.
kanske ett lyft för bottenkoll och tvättt åxå innan...

Skriv svar