Konservera motorn för vintern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Konservera motorn för vintern

Inlägg av LinusA » tor 04 okt 2007, 14:54

En Yanmar 12 hästars diesel ska konserveras för vintern, hur gör jag detta? Är det väldigt viktigt att ha full bränsletank? Pengar är tillfällig bristvara här så billigast möjliga lösning sökes.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 04 okt 2007, 15:02

Hej!

Dieseltank ska vara full, för att undvika att det bildas kondensvatten

I övrigt gäller väl följande för konservering:
- Pumpa ur gammal motorolja
- Byt oljefiler och häll i ny olja
- Varmkör motorn med vattenhink/slang kopplad till kylvattenintag
- När motor blivit varm, kör in ett par hinkar frostskyddsbladning (jag
använder Statoil antifreeze)
- Har man en värmeväxlare så bör vätskan bytas i den också ibland, men
inte varje år.

Batterier kan sitta kvar men bör underhållsladdas då och då under vintern.

/Tommy

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tor 04 okt 2007, 15:09

Bra att passa på att byta ev. anod till kylvattenbehållaren också. Den är billig.

Jag skulle nog byta olja i drevet också, för att vara på säkra sidan. Har det läckt in vatten genom någon dålig packbox skall det inte behöva stå så över vintern.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 04 okt 2007, 15:25

Fredrik skrev:Jag skulle nog byta olja i drevet också, för att vara på säkra sidan. Har det läckt in vatten genom någon dålig packbox skall det inte behöva stå så över vintern.
Om man nu har ett drev, själv har jag har ett backslag (rak propelleraxel) och där är det lite overkill att byta olja varje år.

/Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 04 okt 2007, 18:29

Finns egentligen ingen anledning att fylla tanken - kondensvatten är en överdriven fara. Är man nervös kan man sätta en plastpåse över avluftningsslangen över vintern - det är enda stället en dieseltank "andas".
Den fukt som till äventyrs töms ur innestående luft i tanken blir en engångsdos, och den kan man både ha och mista. Handlar det om en par hundralappar för att fylla kan man göra det - det skadar inte. Men vill man ekonomisera behöver man inte toppa tanken.

Å andra sidan är det ofta lättare att tömma ur bottensatsen med lägre tanknivå - något som egentligen är viktigare. Låter man båten vila några dagar (eller hela vintern) ligger allt vatten, gojs och läbb längst ner, och kan tas upp med en av de till annat odugliga sk oljebytarpumparna av mässing/plast.

Tänk på att använda den miljövänliga glykoltypen vid konservering, byt olja, men även de enklare sorterna (standardolja) duger (behövs alltså inte någon dyr "Syntet Special" till en diesel - du skall ju inte köra i vinter...) och smörj/skydda allt rörligt på utsidan (leder, reglage etc) med ett tunt lager fett. Batterierna kan du gärna koppla loss (polskon på batteriet), så händer inget om något händer, om man säger så.

Lossa gärna remmen till generatorn och släpp spänningen på den, så slipper den att torka i ett läge. När all konservering är klar, skruva av impellerpumpens lock och pilla ut impellern (spara o-ringen!). Impeller och O-ring kan man lägga i en glasburk med vatten HEMMA (frysrisk) eller (lika bra) förvara svalt och mörkt i båten.

Passa på att motionera sjövattenventilen till kylningen. Behöver den bytas vill du veta det nu, inte till våren, kvällen innan sjösättning...
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 04 okt 2007, 18:43

Jo, ett litet tips: motoroljan i en diesel kan vara ganska seg i slutet av säsongen. Innan du tappar av den (eller suger upp) så kör motorn ett hyfsat långt tag, så att motorn blir jämnvarm. Sedan är det lättare att få upp oljan. Var beredd på att den också är varm; använder du en av de fina mässingspumparna, som tyvärr är missförstådd på sina håll, så kan det bli lite varmt att hålla i pumpen (inte så mycket, en enkel arbetshandske räcker mycket långt, själv kör jag med bara händer).
Ofta är det svårt att få ut all olja, kanske 2/3 av oljan får man ut. Om man ändå köper en 5 l förpackning (för 198:- när 1 l av samma kvalitet kostar 98:-) kan man se till att skölja igenom all oljan. Ingen mening att spara på den ändå.

Snåla inte när du underhåller din motor, konsekvenserna kan bli dyra!

/J

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 04 okt 2007, 19:04

Anders S skrev:Finns egentligen ingen anledning att fylla tanken - kondensvatten är en överdriven fara.
Det var första gången jag har hört det. En tank som omväxlande varierar mellan kanske -10 och +10 under hela vintern och är halvfull bör kunna kondensera många deciliter vätska, det går säkert att räkna rent termiskt på det.

Jag tar iallfall det säkra före det osäkra och har tanken full, den ska ju ändå fyllas förr eller senare och dieseln lär ju knappast bli billigare :wink:

/Tommy

bassace

Inlägg av bassace » tor 04 okt 2007, 19:14

Jag (precis som Jaramaz) brukar bara få ut ca 2/3 av den gamla oljan vid oljebytet. Är det ett problem?

Vad menar du med att skölja igenom oljan, Jaramaz? Tömma ur de 2/3 man får ut, fylla på och tömma ur igen?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 04 okt 2007, 19:57

Jag har en vacuumoljebytare sen tre år, ser ut som en fotboll typ. Med den får jag ur all olja, det var helt omöjligt med de "missförstådda" mässingpumparna som jag kladdade ner mig själv och båtarna med i 10 år. Satsa på en modernare vacuumpump är mitt råd.
Sen häller jag alltid i lite tvåtaktsolja i dieseln, (lite diesel i tanken) och kör så den feta blandningen fyller spridarna och cylindrarna, det gör gott mot rost. Spridarspetsarna kan rosta annars, lika cylinderväggarna. Det rådet har jag fått av PerArne Åkerström, han håller jag för den mest kunniga på dieslar i universum. Han håller det här med tvåtaktsoljan för viktigt. Annars ska man ta ur spridarna och hälla olja i cylindern.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 04 okt 2007, 20:42

Tommy skrev:
Anders S skrev:Finns egentligen ingen anledning att fylla tanken - kondensvatten är en överdriven fara.
Det var första gången jag har hört det. En tank som omväxlande varierar mellan kanske -10 och +10 under hela vintern och är halvfull bör kunna kondensera många deciliter vätska, det går säkert att räkna rent termiskt på det.

Jag tar iallfall det säkra före det osäkra och har tanken full, den ska ju ändå fyllas förr eller senare och dieseln lär ju knappast bli billigare :wink:

/Tommy
Nej, det blir inte alls så mycket. 100 liter luft (dvs det vi inte fyllt på för att toppa upp) kan hålla ca 3 gram vatten (worst case, 100% luftfuktighet, vid atmosfärtryck och över 30 graders lufttemp). Skulle all fukt i tankluften fällas ut som kondens handlar det om 3 gram vatten, dvs 3 ml - bokstavligen en "piss i Missisippi". Nu till det man missar: Efter (om!) detta har hänt har vi en torr luftmassa i tanken. Den släpper inte en droppe, om vi inte byter ut den mot ny, mättad luft. Därför räcker det att sätta något för avluftningsventilen på tanken, så får vi inte ens teoretiskt några problem. Praktiskt kan vi strunta i "locket" för tanken andas ändå helt obetydligt.

Jag lovar högtidligt och helt sanningsenligt att det med säkerhet kommer mer vatten i tanken om man tankar, för även ren diesel från tappen innehåller (helt litet) vatten. Man brukar lova > 0.01 % - det är ungefär en ml per tio liter diesel. Tankar man fullt och dieseln ligger på gränsvärdet så kan man ju få hela 10 ml vatten den vägen - tre gånger mer än om man låter bli.

Naturligtvis helt obetydliga siffror i båda fallen...

Sedan håller jag med om att man gärna kan tanka fullt, när man ändå tar en liten tur på höstkanten.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 04 okt 2007, 20:51

Guitar Nilsson skrev: Sen häller jag alltid i lite tvåtaktsolja i dieseln, (lite diesel i tanken) och kör så den feta blandningen fyller spridarna och cylindrarna, det gör gott mot rost. Spridarspetsarna kan rosta annars, lika cylinderväggarna. Det rådet har jag fått av PerArne Åkerström, han håller jag för den mest kunniga på dieslar i universum. Han håller det här med tvåtaktsoljan för viktigt. Annars ska man ta ur spridarna och hälla olja i cylindern.
Nu skall man veta en sak eller två här:

Håkan Guitar har en dagtank på sin skuta. Jag gissar att det är i denna han slabbar till en fetblandning av diesel och tvåtaktsolja och så får pumpen, spridarna en "sista smörjelse" innan det är natti-natti för vintern. Vill man inte använda tvåtaktsolja kan man köra på med billig smörjolja och mixa en fet oljebrygd med det istället.

Det viktiga är att man inte kör på en ständig inblandning av tvåtaktsolja i dieseln, för då ställer man till det för spridartopparna, med koksbildning, dålig sprutbild, dålig gång, oljeutspädning och slitna cylinderväggar som resultat.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 04 okt 2007, 21:27

Det stämmer med dagtanken. PÅ våren kör jag i mer diesel från huvudtanken, när dagtanken är full rinner det tillbaka i huvudtanken, på så sätt spär jag ut oljan i över hundra liter. Men man kan nog ta lös CAV-filtret och hälla i lite olja där och köra motorn tills det ryker lite.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 04 okt 2007, 22:11

Joho, ett litet svar blev jag skyldig, kring vad jag menade med att skölja.

Det handlar alltså om hur mycket olja man får ut. Jag samlar den gamla oljan i en gammal oljedunk (likadan som jag köper ny i), den är vackert graderad så det är enkelt att avläsa hur mycket gammal olja jag lyckas få ut.
Oavsett pump, ja det har ju varit en lätt animerad diskussion kring mässingspumparna, så får jag ut ca 2/3 av vad instruxen uppger skall vara i motorn. Jag har använt alla möjliga sorters pumpar, och har svårt att sjunga lovsång till någon. Jag kan nästan säga oavsett motor också, jag har provat med flera olika motorer!
Det beror nog mest på att jag suger upp oljan, hade jag tappat ur istället hade jag kunnat vänta ur oljan, låta den rinna ut i en timme eller så. Vill faktiskt påstå att genom att suga får man inte upp allt, det är omöjligt. Den som inte tror mig kan ju titta i sitt kölsvin - inte får man upp allt vatten med en pump, det blir alltid lite kvar. En motor är ju lite mer invecklad, med en massa olika ytor som skall smörjas, och oljan är ju gjord för att smörja, dvs också stanna kvar på ytorna, så ja .... alla olja kan man bara inte få upp med en pump.

Jaja, då är det väl dags att ta steget till sköljningen:
När jag fått ut de där 2.x litrarna ur motorn, bytt filtert och allt sånt, så fyller jag på så att det blir rätt oljenivå i motorn. Märkligt nog blir det också 2.x l ...... Sedan öppnar jag pysventilerna och kör med startmotrn så att oljan sprider sig vackert runt i motorn. Fortfarande varm såklart.
I min "nya" oljedunk har jag då kvar 2.z l ny olja, som jag faktiskt vill bli av med - så kan den nya oljedunken befordras till gammal oljedunk till nästa höst. Därför pumpar jag upp 2.z l olja från motorn, och häller i resten av den nya oljan i motorn.

Så mycket till sköljning är det nu inte, men den olja som som pumpas ut andra gången är ganska svart den med, och oljan som till slut finns i motorn är ljus och fin.

Inget direkt slöseri med olja, jag vill ändå inte ha gammal olja till nästa år osv. Enkel operation, kanske med lite tveksam nytta, men det känns lite roligare.

/J

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 05 okt 2007, 13:10

Jag har sugit ur med het motor tils det dragit luft, väntat lite å pumpat igen i omgångar. Sen har jag spillt i bara lite grann ny och när jag sen sugit ur med pumpen igen så har det varit ny olja som kommit upp, nästan omärkligt färgad av gammeloljan. Så det kan inte vara så många droppar kvar av den gamla oilen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 05 okt 2007, 16:28

Vill man skölja ur gammal sur olja kan man ju också köpa litet av Biltemas billigaste olja och spola igenom. Man behöver inte fylla till stickans nedernivå heller, utan bara såpass att oljepumpen suger olja ur sumpen för vidarebefordran runt oljekanalerna. Väntar man dessutom tio minuter efter man varmkört rinner all oljan ner, och då får man ut mer av den gamla direkt.

Sedan skall man förstås slutfylla på med den olja man föredrar och tror på. En bra CD-olja som inte går för högt i viskositet (10-30 eller 10-40) brukar vara det som gäller.
Anders S

Skriv svar