Måla vattenlinjen & snobbranden

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jepps
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 09:56
Ort: Linköping

Måla vattenlinjen & snobbranden

Inlägg av jepps » ons 03 okt 2007, 21:29

Hej, vilken typ av färg skall man använda sig av för att måla vattenlinjen och sobbranden för att få bästa resultat? Jag har aldrig gjort något dylikt tidigare så jag är tacksam för utförliga svar, ex typ av färg, bättre eller sämre märke.

// Fredrik

jepps
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 09:56
Ort: Linköping

Inlägg av jepps » tor 04 okt 2007, 07:57

snobbranden heter det visst.... :D

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

snobbrandskunskap...

Inlägg av morg » tor 04 okt 2007, 08:07

Här finns en grundkurs i snobbrandskunskap...

http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=1891

KAnske innehåller lite vettigt?

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » tor 04 okt 2007, 08:08

På vår båt är snobbranden inte målad utan är en ditklistrad stripes. Kan kanske vara lite bökig att applicera pga skrovformen, men å andra sidan är den garanterat kladdfri :wink:

Lasse

bassace

Inlägg av bassace » tor 04 okt 2007, 08:31

En snobbrand blir inte snygg med tejp då den ska vara olika bred beroende på vilken vinkel skrovet träffar vattnet med. Den ska uppfattas som jämnbred när man betraktar den rakt från sidan. Ofta innebär det att den blir väldigt mycket bredare under överhänget i aktern.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av morg » tor 04 okt 2007, 08:58

På Rj:n finns ju en "kanalprofil/försänkning" för snobbrand så måla är nog the shit om man nu inte mot förmodan hittar en tejp som passar som hand i handske i "försänkningen".

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tor 04 okt 2007, 09:31

bassace skrev:En snobbrand blir inte snygg med tejp då den ska vara olika bred beroende på vilken vinkel skrovet träffar vattnet med. Den ska uppfattas som jämnbred när man betraktar den rakt från sidan. Ofta innebär det att den blir väldigt mycket bredare under överhänget i aktern.
"Snobbranden" är den linje som sitter parallellt med relingen en liten bit nedanför relingen på vissa båtar (ex. IF). Denna rand är i allmänhet helt jämnbred på hela båtens längd.
"Vattenlinjen" är nog den linje som "bassace" refererar till, han har helt rätt i att denna i allmänhet skall justeras efter skrovformen.

För snobbranden tycker jag att "stripes", alltså en tejp fungerar mycket bra. Jag bytte min för 5 år sedan, och den ser fortfarande lika fin ut.

Vattenlinjen har jag alltid målat med en högblank enkomponents lackfärg. Bara maskerat och målat dit med pensel, jag har aldrig haft problem med att den släppt.

Ett tips om du haft problem med beväxning på vattenlinjen är att du flyttar upp både linjen och bottenfärgen ett par cm när du målar nästa gång. Då skapar du dessutom en synvilla att båten är lite lättare än dina konkurrenters... :P
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » tor 04 okt 2007, 10:02

I min tankegång är "snobbrand" - som sagts ovan - den linjen som finns på många båtar ca 10 cm under relingslisten.

Efter höststormen 1969 köpte jag ett plastskrov till en 27-fotare som jag byggde däck och överbyggnad på. Det fanns en ingjuten "snobbrand" och inför första sjösättningen tog jag en svart vattenfast tuchpenna och drog i randen. Senare målade jag den blå med tvåkomponentsfärg

När det gäller vattenlinjen, så var den på samma båt, målad i formen och även den svart till färgen. Det visade sig snart att mitt bygge blev tyngre än vad det var tänkt, så jag fick höja vattenlinjen. Jag målade den med blå bottenfärg till det vita skrovet och vita botten. Det fungerade utmärkt och jag praktiserade metoden på ytterligare ett par båtar.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar