Hej!
För ett tag sedan köpte vi en segelbåt med en MD5:a.
Efter två hela dagars transportgång med motorn fungerade allt perfekt, men när vi skulle lägga till började larmet att låta.
Vi stängde av motorn och utgick från att det var något med kylningen.
Nästa gång vi skulle ut med båten gick larmet igång efter c:a 30 minuter och då seglade vi till hamnen.
Dagen efter när motorn var kall startade vi och larmet gick igång direkt, vilket tyder på att det inte var kylningen som var orsak.
Lossade panelen och plötsligt blev larmet tyst och inga lampor lyste.
Tror inte att någon kabel lossat.
I dagsläget går motorn perfekt men varken lampor fungerar eller larmet låter, vilket det nomalt gör när man slår på tändningen och innan motorn startar.
Så, min fråga är om någon råkat ut för något liknande och vad det kan bero på.
Känns osäkert att köra med en motor utan varningslampor
Tacksam för ideér hur jag kan kolla vidare.
Kan också nämna att kylvatten kommer ut via avgaserna och jag har ingen sötvattenkylnings som kan krängla.
Volvo MD5. kontrollpanel
Om inte laddningslampan lyser när du vrider om nyckeln, kommer inte generatorn igång att ladda. Den behöver strömmen som passerar lampan som förmagnetisering. När lampan slocknar indikerar det att generatorn laddar. Jag har el-schema för MD5, om det kan vara till någon hjälp så mailar jag det, om du skickar mail-adress som PM.
/Karl-Magnus
/Karl-Magnus
Du har även lampa och summer för oljetrycket.
Gå in på http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... or-dummies där Stefan har samlat ihop allt du behöver veta om MD5:an!
Lasse
Gå in på http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... or-dummies där Stefan har samlat ihop allt du behöver veta om MD5:an!
Lasse
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Hej,
På min Albin 78 hade jag ett elfel som skapade ungefär samma problem.
Felet visade sig senare vara kopplingsplinten som inte var i något vackert skick, utan byttes ut tillsammans med nytt tändningslås och kablage.
Nu fick jag hjälp med felsökningen eftersom el och motorer inte är min starka sida, men felsökningen gjordes med en voltmätare mellan olika punkter från batteri och "framåt" via elskåpet för att se var felet var. MD5 for dummies är en utmärkt hjälpreda.
Hälsn och lycka till!
På min Albin 78 hade jag ett elfel som skapade ungefär samma problem.
Felet visade sig senare vara kopplingsplinten som inte var i något vackert skick, utan byttes ut tillsammans med nytt tändningslås och kablage.
Nu fick jag hjälp med felsökningen eftersom el och motorer inte är min starka sida, men felsökningen gjordes med en voltmätare mellan olika punkter från batteri och "framåt" via elskåpet för att se var felet var. MD5 for dummies är en utmärkt hjälpreda.
Hälsn och lycka till!
Scanner 391 nr 142