En gammal nordisk båt för halva miljonen eller en ny...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 27 sep 2007, 17:35

Tommy skrev:
Schvidja skrev:Vi fick låna en Diva 35 i en vecka och då var vi fast.
Rymdes Divan i din kravspec <500 tkr? De ligger väl en bit över det som begagnat?
Nej, jag slutade att räkna och gick på känslorna.

Mahogny
Guldmedlem

Bavaria billiga

Inlägg av Mahogny » fre 28 sep 2007, 07:35

Helt rätt konstaterat, Tommy. Bavaria och dess klasskamrater är ganska strippade för att hålla ner priset. Och det är egentligen det som gör dessa båter intressanta på beg-marknaden.
Tänk att någon köpte en ny Bavaria 32 för 800´för ett par år sedan, utrustade båten för 300´ (blir alltså 1,1 milj) och sedan försöker sälja den välutrustade och nästan nya båten idag för 750´. Som köpare får man rätt mycket båt för pengarna, sedan kan man tycka vad man vill om just Bavaria som fabrikat. Och synd är det naturligtvis om säljaren som gör en dålig affär, det kanske hade varit smartare att köpa dyrt (nordiskt?) från början och kunnat sälja en båt med bra andrahandsvärde och knappt förlorat något alls.
Så det är helt klart något att ta i beaktande -när man funderar på gammalt nordiskt mot nyare europeiskt! Jag tror knappast att en par år gammal Bavaria sedan tappar ytterligare 2-300´ de närmaste två åren, med det resonemanget skulle den bli nästan gratis vid 10 års ålder.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » fre 28 sep 2007, 08:39

Håkan skrev:
Men man är väl en "Medel-Svensson"?
Alla verkar tycka att 500.000 inte är så mycket för en bra båt men när det börjar närma sig en miljon börjar folk backa och då pressas priserna på de runt 500.000-700.000 upp även på de båtar som inte är värda sitt pris./
För min egen del tror jag att de flesta Svenssons tycker att 500.00 kr är mycket även för en bra båt. Som tur är finns bra båtar för betydligt mindre pengar, vilket gör att även mindre bemedlade Svenssons kan komma ut på sjön.

Men i övrigt håller jag med, det är ett konstigt glapp i "båt för pengarna" mellan 500.000 och en miljon.

N.N

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 28 sep 2007, 08:56

nilsnobbing skrev:För min egen del tror jag att de flesta Svenssons tycker att 500.000 kr är mycket även för en bra båt. Som tur är finns bra båtar för betydligt mindre pengar, vilket gör att även mindre bemedlade Svenssons kan komma ut på sjön.
Helt rätt. 500.000 kronor är mycket för ett nöje/hobby. Just nu, år 2007, lever vi i en jättebubbla med historiskt låga räntor, ekonomi som går som tåget, fastighetspriser som lockar till ökad belåning. Det är ett helt temporärt tillstånd att medel-Sventon kan kan slå till med 0.5-1 miljon för en båt och tycka att det är "rätt lagom".

Det kommer tyvärr att svida rejält i skinnet på många de kommande åren, och antagligen komma ut rätt mycket båtar på beg-marknaden. Detta säger jag inte på något sätt "skadeglatt" givetvis, och jag vet att jag kommer att få en del arga mot-inlägg som menar att man ska följa sitt hjärta och våga drömma osv :wink:
Varningsflagg hissas!

/Tommy

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 28 sep 2007, 09:14

nilsnobbing skrev: För min egen del tror jag att de flesta Svenssons tycker att 500.00 kr är mycket även för en bra båt.

N.N
Visst kan det vara så MEN tänk vad folk kan spendera på hus, bilar, solresor mm mm

Vi var tex och tittade på ett hus som vi var intresserade av men tyckte det inte var värt utgångspriset ens...

Ett par vänner var med i budgivningen och hoppade av när det hade STIGIT 500.000:- :!: :!: :!:

Bara höjningen kostade mer än en hel båt som du kan semestra i hur mycket du vill :P

Det handlar nog om prioriteringar myckat men visst skal man vara lycklig som har dessa I-landsproblem med båtval...

"Lycklig Övre Medelklass-Svensson" kanske :?: :wink:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 28 sep 2007, 10:12

Svante skrev:
Anders S skrev:Vilken marodör har langat in en fyra meter lång URL?
Aaa - de e ju jau...

Ursäkta min dåliga skånska men den är inget spam eller virus utan en länk till en båt på www.yachtworld.com

Svante - och nej jag är inte med i länken... :wink:
Nästa gång, använd gärna http://www.tinyurl.se/ för att korta URLar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 sep 2007, 21:04

Jag undrar om alla har tittat på specarna för t ex Bavaria och andra båtar. Det finns förstås vissa luckor i utrustningen, men det är inte så förfärligt mycket, egentligen.

En spärr mot att marknaden får ut för många nästan-nya Habavenetau-båtar är ju också att varven lyckats pressa priset för varje generation, så att de nya modellerna varit ungefär lika dyra som de gamla, trots att de blivit större.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 28 sep 2007, 21:48

Anders S skrev:Jag undrar om alla har tittat på specarna för t ex Bavaria och andra båtar. Det finns förstås vissa luckor i utrustningen, men det är inte så förfärligt mycket, egentligen.
Jag har. Specifikationen finns på
http://www.fabav.se/

Anmärkningsvärt tycker jag är att bla följande är extrautrustning:
- Sprayhood
- Livboj med fäste
- Extra knapar (och knapar i rostfritt)
- Bottenmålning

Ovanstående är ju exempel på 4 saker som man inte lämnar bryggan utan. Jag vet dock inte hur det ser ut på dyrare båtar ex HR, men jag misstänker att denna typ av utrustning är standard?

/Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 29 sep 2007, 08:51

Men det är ju det som är min poäng - sådant som är "försäljningsargument" och "rikligt utrustad/komplett båt" på en beg 80-talare är ju idag närmast standard på nya båtar, så den urgamla sanningen "du får bara en komplett båt om du köper begagnat" gäller ju inte längre, eller åtminstone nästan inte.

Sedan håller jag med om att det du pekar ut är ju i princip nödvändigt att ordna även om man kan segla utan sprayhood - det är ju också det riktigt dyra i din lista. Livbojar och knapar kostar max två tusen) att komplettera med. Att bottenmålning normalt inte ingår på en ny båt kan vara rimligt, eftersom leverans- och bruksort bestämmer i så hög hög grad vad som kan/får användas. Många vill ju också epoxybehandla botten innan giftfärgsmålning, och då är det ju bra att botten är jungfrulig. Men att påstå att (t ex) en Bavaria 30 inte är komplett förrän man pyntat ytterligare 200Kkr på "nödvändigheter" kan vara en rejäl överdrift.

Jag skulle tro att det du vill ha kan man man fixa för ca 50Kkr, bara man inte lejer leverantörens folk till att måla botten. Jag undrar om man inte får räkna med liknande summor för att reparera/renovera/byta ut på en 5-8 år gammal båt, också - helt säkert mycket mer så på en 20 år gammal.

Hur som helst - min tro är att den höga prisbilden på äldre 32-35-fotare i mycket beror på att nyutbudet har varit magert och att (det är bra, ju!) att livslängden på båtar är så lång att även +25 år gamla båtar har ett högt bruksvärde. Men att något kommer att hända då den nuvarande "pröva-på"generationen börjar sälja av tror jag är oundvikligt.
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 29 sep 2007, 09:56

Håller med dig Anders

Mitt lilla inlägg i debatten speglar just detta "fenomen" nämligen att det som styr en marknad är just tillgång och efterfrågan. Ökar tillgången på varan sjunker priset. Se bara på länder med mycket uthyrning, tex. grekland, turkiet och kroatien. stor tillgång på äldre båtar vilket gör att priserna faller snabbare, det tillsammans med en "slit och släng" mentalitet skapar en billig (lågt prissatt) eftermarknad.

Det finns fina båtar där nere med och dom är inte mycket dyrare än de andra, gäller bara att hitta dom.

I mitt exempel så skiljer det några hundra tusen på exakt samma båt bara för at den ena ligger i sverige och den andra i portugal!!!

Kolla bara priset på denna!!!

http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... earchtype=

:cry: Sorry, fick inte url-förkortaren att funka.

Svante

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 29 sep 2007, 10:05

Ja den verkar sjukt billig med svenska mått mätt. Så man får förmoda att den slitits ganska mycket i solen och kanske som charterbåt. Helt klart oerhört mycket och stor båt för pengarna.

/Tommy

Skriv svar