Dilemma eller WWSD (what would sailguide do)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Flyer oftast!

Inlägg av Eilean » fre 14 sep 2007, 07:46

kajlahtinen skrev:.... Så här har jag gjort över tio gånger och allt har oftast flutit utmärkt....
Kaj
Det känns betryggande att höra att en majoritet av de båtar som säljs i Sverige håller sig flytande ända till Finland!

(Jajaja! den var dålig, men ibland kan man inte låta bli....)

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » lör 15 sep 2007, 16:36

Det känns säkert konstigt för många som haft sina båtar i årtionden att någon byter båt så ofta. Kanske borde jag förklara litet. Jag och ett par av mina kompisar brukade köpa båtar från Sverige speciellt när valutakursen var fördelaktig ur vår finska perspektiv. På gamla dar var speciellt de mindre båtarna och träbåtar(speciellt P-28) klart billigare i Sverige än i Finland. I dag är nog prisskillnaden nästan igenvuxen. Men fortfarande gäller det att marknaden är större och bjuder på mera alternativ än i Finland. Alltså köpte jag även den senaste båten från Stockholm för två år sedan. Men på 90-talet gjorde vi ofta så att vi köpte båten från Sverige i maj seglade den hela sommaren och sålde den på hösten med vinst. I vissa fall var vinsten närmare 50%. Detta var förvisso ett fördelaktigt och enkelt sätt att förse sig med en segelbåt för sommaren. Orsaken till att vi sålde var alltså inte att båtarna skule varit dåliga (fast detta också förstås hände någon gång) utan... ja, det har jag ju redan förklarat. Med detta system är det dock bäst att inte förhålla sig emotionellt gentemot båtarna. En segelbåt är en segelbåt är en segebåt...

Kaj

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » sön 16 sep 2007, 12:54

Ok, vi tar upp ett annat scenario, familjen har hittat Modellen med stort M;

Matchen står idag mellan två exemplar av denna modell...

I högra ringhörnan:
Håller sig inom budgeten. Välkänd båt i nöjaktigt skick som fungerar bra men med gammal motor och segel i bruksskick, inte trasor men inte kappseglinsdito heller.

I vänstra ringhörnan:
47% över budgeten. Samma modell, nyare, uppgraderad båt med ny motor och nya segel en bra bit utanför budgeten. Vi drar till med tre år gammal motor och cruisingsegel från, hm, 2002

Det är alltför enkelt att bara säga "Kör i vind, spräck budgeten och köp den uppgraderade för nya grejor kostar ändå mer än vad som syns på priset.".

För diskussionens skull säger vi att att en spräckning av budgeten t.ex. innebär att en mycket emotsedd resa till Australien inte kommer att bli av isåfall och att familjens barn sett fram emot den som tomten på julafton.

Personligen så har jag åsikten att inom budgeten gäller, men vad säger Ni? Alternativt, gå tillbaka till gå och leta efter ny modell.
~~~~~_/)~~~

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 16 sep 2007, 13:32

Ge ett skambud på den dyra båten och övertyga ägaren om att ingen kommer att betala så mycket för en gammal båt oberoende av utrustning? Kom sedan överens om ett pris mittemellan era åsikter.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 16 sep 2007, 14:12

Börjar komma in lite till de viktiga frågorna här. För just detta val ger du otillräcklig information såsom det brukar vara här i livet. Då får man leka med scenarios:

1) Du kappseglar inte så mycket, kanske lite klubbkör och så. Mest för att komma ut, att vinna är inte det viktigaste.
Men du vill komma ut med familjen, verkligen få med dig alla, och på gott humör också.
Då spelar en gammal motor mindre roll, och vem bryr sig om seglen är lite slitna och grå. Sedan kan du och familjen köpa upp er i segel, och kanske motor när/om det behövs. Alla dessa beslut tar ni tillsammans, vilket hjälper till att stärka familje- och båtkänslan.

2) Du kappseglar och skall vinna. Då måste du ha nya segel, med den allra senaste skärningen. Du har dessutom då inte tid till en Ausresa, eftersom du måste träna och gå på kappseglingskurser, peppa gastarna osv. Då det är bara bra att pengarna går till något i ditt intresse, familjen kommenderas med på somrarna och kanske den udda kappseglingen.
Se bara till så att du har pengar över till en bra megafon, gärna med elektrisk förstärkning.

Det går bra att själv linjärkombinera dessa två nästan ortogonala scenarious, till det som tycks passa.

/J

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » sön 16 sep 2007, 14:42

Jo tyvärr är inte Riktiga Livet lika enkelt. Diskussionen är alltså hypotetisk, verkliga livet är mycket mer nyanserat.

I verkligheten kappseglas det inte alls med egen båt, jag brukar gasta en del på andras däremot.

Intressanta åsikter iallafall, tackar.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 16 sep 2007, 16:32

Att optimera handlar oftast om att jämka suboptimeringar mot varann. Men är det så att du redan nu har hittat fler båtar än de två du hade på gång tidigare kanske du skall leta mera?

Annars brukar jag (vid inköp av sk "leksaker") alltid resonera att det här köper man för att bli glad, att ha roligt, få utbyte etc etc. Kostar en bättre utrustad (men likadan) båt något som resten av familjen tycker är viktigt kanske man skall vara försiktig?
Anders S

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » sön 16 sep 2007, 18:23

Ok, det kan bli lite väl diffust att hypotetiskt och generellt diskutera sånahär saker.

Nä, jag har inte hittat fler båtar/andra modeller. Däremot finns det ju en del NF:ar till salu i en relativt spridd prisbild - men uppgraderade ex kostar en hel del mer.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 16 sep 2007, 18:59

Ok, en NF får det bli (inga problem).

Men suboptimeringsfrågan kvarstår. Barbapappa vill ha en NF, vad vill Barbamamma och unga herr/fröken Barba ha?

Då hade jag tänkt så här - en äldre, litet påvrare NF är ändå rolig och känns antagligen ändå som ett lyft från Lill-Scampin, och att uppgradera, pynta och fixa framöver kan också bli kul, i vart fall de år man inte drar till Oz.

Att dra in en efterläntad och kanske redan känslomässigt intecknad upplevelse gör man väl inte - i vart fall inte utan ett familjeråd först.
Anders S

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » sön 16 sep 2007, 19:05

Ah, dendär resan var bara ett exempel på vad en spräckt budget skulle ha kunnat ställa till med ifall såna planer existerat.

...och när båt skaffas är det definitivt ett familjebeslut, annars är nog risken ganska stor att jag blir ensam på sjön :wink:
~~~~~_/)~~~

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » tis 18 sep 2007, 15:11

..och nu håller jag på att köpa NF, väntar bara på en marina som riggar om henne (byter maströr).

Helt orelaterat kan jag konstatera att jag aldrig lyckats skapa en såhär yr tråd tidigare. :roll:
~~~~~_/)~~~

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Inlägg av fredrikk » tis 18 sep 2007, 15:46

Grattis!

"... håller på att köpa NF", innebär det att det finns kontrakt och så? Detaljer?

/F

(som också vill ha en NF...)

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » tis 18 sep 2007, 15:59

Ett handslag och överenskommelse om att vi skriver papiren efter att nya masten är på plats och vi kollat att den är i skick. Efter lördagens provsegling så fanns det inte nån tvekan längre...
~~~~~_/)~~~

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tis 18 sep 2007, 16:35

Gratulerar, NF är en i mitt tyckte trevlig o bra båt.

/J

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Grattis

Inlägg av stangen » ons 19 sep 2007, 12:31

Grattis.
Du kommer inte ångra dit köp av en NF. Det är en båt som verkligen 'växer' med tiden.


Jag hoppas på att kunna få hälsa dig som medlem i Klassförbundet. Det kostar bara en hundring. Skicka mail till kassören - se mer på http://www.nfseglare.com/.
Skicka gärna info om till vilket pris mm du köpt den NF till stefan(kanelbulle)broach.se - det är bra för oss alla NF ägare att få in färska siffror.

Senare i höst har vi höstmöte och om du är medlem får du kallelse via iNFo bladet i god tid innan (och webbsidan). En lång resa - men du är hjärtligt välkommen om du är i krokarna!

/Mvh
Niclas, Sekreterare NF förbundet
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar