Dator som plotter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Dator som plotter

Inlägg av Lasse M » fre 07 sep 2007, 16:48

Hej!


Funderar på det här med PC som plotter och undrar hur pass bra de nya 12v TFT - skärmarna med VGA och video anslutning är? Exempelvis de som SDL system marknadsför. Är de tillräckligt ljusstarka och jämförbara med en traditionell plotter modell Garmin mfl eller blir de helt omöjliga att när solen är uppe och endast lämplig för "ruffnavigering"? Har försökt hitta uppgifter om ljusstyrka för en jämförelse men ingen av plotterlevarntörerna verkar ange detta utan meddelar endast upplösning och att man använder sig av TFT teknik.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 07 sep 2007, 18:13

Jag har kollat runt litet gand på det här.

För ett verkligt bra resultat i solljus krävs utan tvivel en transreflektiv skärm, dvs en skärm med en halvspegel som reflekterar solljus, men släpper igenom skärmens eget ljus då det är mörkare. Den tekniken är inte alldeles ny, men tidigare fanns fanns skärmar med extra ljusstyrka. Man brukar anse att om man inte kan få runt 500 cd/m2 (det kallas också 500 nits) så blir det svårt i dagsljus. En skärm från SDL:s lista (NW619V) hade t ex ett angivet värde på 400 cd/m2 - men det är i minsta laget.

Jag håller också på att experimentera med en plotterskärm vid ratten, och har kommit en bit. Dock tror jag att det kan bli svårt att få en riktigt bra synergonomi även med den hyfsat starka 500-nits tft-skärm jag kommit över (en surplus-skärm från ett seriöst projekt). Det finns två problem: En riktigt vattentät skärm blir dyr (eller kräver arbete) och de transreflektiva, vattentäta blir riktigt dyra.

Ett alternativ för utomhusbruk skulle kunna vara en vattentät, liten sk "badrumsTV - jag har sett någon modell som verkar vara en VGA-skärm också.

Skärmarna som DLS säljer skall nog inte bo ute, om man inte gör något åt dem. En annan källa för skärmar är: http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10554
Anders S

swe34
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 11:41

Inlägg av swe34 » fre 07 sep 2007, 19:51

Har aldrig riktigt förstått vitsen med en PC i båten...
Varför? I dag finns det en uppsjö med bra plottrar som funkar utmärkt för oss "söndags-seglare" till vettiga priser.
vill man sedan titta på TV verkar det enklare att ha en sådan med digitalbox & DVD i ruffen.
Vill man dessutom surfa på "nätet" kan man ju göra det genom en vanlig mobil som dom flesta redan har!
En laptop däremot kan ju vara kul, med tv spel osv, men då är det ju betydligt bättre med en X-BOX till TVn! +att en PC drar en enorm massa strömm (220ac dessutom)och tar fruktansvärt mycket plats ombord!
Lägg pengar och energi på vettiga prylar som gör seglingen roligare och bekvämare istället! 8)
Spetsiga båtar gör djupare hål.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 07 sep 2007, 20:10

Du är kanske inte uppdaterad på de senaste landvinningarna?

Jag har satt ihop en Epia Mini-Itxbygge med ett 12V fordons-nätaggregat som står och "bränner in" på skrivbordet - det skall ner i båten till helgen. Ett sådan drar mellan 12-17W (det är alltså mindre än en laptop) och en skärm duglig för utomhusbruk har jag kommit över till bra pris. Uppskattningsvis har jag (prismässigt) en anläggning för mindre än vad en anständig plotter kostar. Den saknar också en del svagheter som man får i en laptop och den har möjligheter som köpeplottern inte har. Min datorlösning ligger runt 3 (med en hel del eget fix och vaksamma inköp, medges).

Men är man inte intresserad av att ordna och experimentera så är en köpeplotter en mycket enklare (och utmärkt) lösning. Med plotter och kartografi kommer man under sju papp, men knappast fem.

Sedan är det ju inte säkert att alla är söndagsseglare, varken i båt eller med dator :-)
Anders S

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » fre 07 sep 2007, 20:36

Hej!

Tack för svar med intressant info Anders. Hade på känn att de "lyser" för svagt. Hittade dock en modell med någon form av extra bakrundsbelysning a´la CCFL backlight vad nu det innebär!

Anledningen till att jag föredrar PC framför plotter är att jag trivs väldigt bra med OZI-Explorer. Att man sen i samma burk får tillgång till Internet, DVD, TV mm är en fin bonus.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 07 sep 2007, 20:42

Man behöver naturligtvis inte försvara att man tycker det är rolig(are) eller kanske tom bättre med en datorbaserad lösning.

Jag kunde lagt till att ligger man runt 4-500 nits så kan skillnaden mellan "duger" och "duger inte" vara en fem-sju cm "solkeps" runt skärm-överkanten. En sådan gör man enkelt av plast och fäster med kardborreband, om man fill. Prototyp 1A kan man tejpa...
Anders S

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » fre 07 sep 2007, 21:02

Åkte runt på LinTX-länken du tipsade om och hittade en 7" som var klassad som "High Brigtness Transmissive Micro Reflective Monitor" och lämnade 600 nits. Men den har du kanske redan koll på?


Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 07 sep 2007, 22:41

Den verkar ju dels vara hyfsat ljusstark (den drar ju en del ström för att vara så liten - det brukar betyda att det finns krut i belysingen), dels kan det ju vara bra med det reflekterande skiktet som omnämns - även om det kanske inte är en transreflektivt spegelskikt. Pekskärm tar rätt mycket ljus men det är ju oslagbart enkelt för betjäningen.

Nu är jag nyfiken på hur du tänker täta skämen?
Anders S

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » lör 08 sep 2007, 10:35

En vanlig skärm torde ganska lätt gå att bygga in och förse med en genomskinlig framsida och få fukt och vattentät. Men hur man löser detta med en pekskärm har jag inget bra svar på! Sen finns väl risken att man bygger för tätt och skapar värmerelaterade problem istället.

Lasse

Skriv svar