Jag tror inte att sprit och fotogen är särskilt besvärligt absolut sett, men en gasolanläggning är bara småjobbig en eller två gånger - då man byter flaska. Fotogen (och diesel skall vi bara inte tala om) kräver förvärmning och förberedelser, och spritkök är antingen busenkla och trögreglerade (stridsvagnsminemodellen) eller lika komplicerade som sina fotogen/dieselkusiner (tank-och-reglage-modellen).Lars J skrev:Ett litet påpekande bara.
Restauranger gillar väl inte gas för att det är gas , utan för att det är lättreglerat? Och det gäller ju även sprit, diesel, fotogen,... Dvs det mesta som används i båt, om man inte väljer en sån där spis gjutjärnsplattor.
/Lars J
När man väl har lågan igång kan man reglera med alla. Skillnaden är bara att man startar spisen så enkelt med gasol. Det är därför restaurangerna också väljer gas, i stället för diesel, fotogen eller sprit. Men även restaurangkök brukar ha elvärme att tillgå. På litet större båtar med "riktig byssa" är diesel inte ovanligt - antingen direkt eller från elverket