Bästa skaffningen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2007, 09:39

Lars J skrev:Ett litet påpekande bara.
Restauranger gillar väl inte gas för att det är gas , utan för att det är lättreglerat? Och det gäller ju även sprit, diesel, fotogen,... Dvs det mesta som används i båt, om man inte väljer en sån där spis gjutjärnsplattor.
/Lars J
Jag tror inte att sprit och fotogen är särskilt besvärligt absolut sett, men en gasolanläggning är bara småjobbig en eller två gånger - då man byter flaska. Fotogen (och diesel skall vi bara inte tala om) kräver förvärmning och förberedelser, och spritkök är antingen busenkla och trögreglerade (stridsvagnsminemodellen) eller lika komplicerade som sina fotogen/dieselkusiner (tank-och-reglage-modellen).

När man väl har lågan igång kan man reglera med alla. Skillnaden är bara att man startar spisen så enkelt med gasol. Det är därför restaurangerna också väljer gas, i stället för diesel, fotogen eller sprit. Men även restaurangkök brukar ha elvärme att tillgå. På litet större båtar med "riktig byssa" är diesel inte ovanligt - antingen direkt eller från elverket :-)
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av morg » tor 23 aug 2007, 10:10

Olycksstatistiken är värre för sprit och fotogen än med gasol. Detta under förutsättning att KORREKTA gasolinstallationer jämförs med sprit och fotogen.

Okorrekta och undermåligt underhållna gasolinstallationer är däremot farliga. Kaptenen på en grannbåt vid vår sommarstuga fick en flygtur och endast en öppen dörr, att det var en styrhytt (han stod i den med öppen dörr och gasexplosionen skedde i kölfickan) räddade honom. Lite svedd, mörbultad och med granris och blåbärsris i munnen klarade han sig med blotta förskräckelsen. Denna kapten hade installerat gasolen ¨så läckage hamnade i kölsvinet, d v s ehj korrekt installation.

Konsekvenserna av gasol blir lite värre än braännskadorna och den mer långsamma branden som sprit och fotogen ger upphov till. Olycksstatistiken är dock som sagt på gasolens sida om man har en korrekt installation...

MalinK
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 25 jan 2007, 13:35

Inlägg av MalinK » tor 23 aug 2007, 12:32

Hej!

Vi har tvålågigt spritkök. Ingen kyl, bara kylväskor med klampar. Under semestern i somras hade vi planerat mat för två veckor, och hade bland annat detta på menyn:

Frysta kycklingfileer som vi grillade och åt med couscous och sås.
Grillat kött med pasta och sås.
Färskpotatissallad (färskpotatis, örter, olivolja, balsamvinäger, citronsaft, rivet citronskal) med rökt fisk. Fisken köpte vi i en av hamnarna.
Vegetarisk taco. Finns på påse, behöver inte kyla, smakar ungefär som den vanliga med köttfärs. Likaså tacobröd och salsa klarar sig utan kyla.
Wok med tofu, wokgrönsaker och kokosmjölk. Behöver inte heller någon kyla.
Pasta med musselsås. Musslor på burk behöver ingen kyla.
Ica har färdig tonfisk med sås bland sina konserver. En burk sataytonfisk serverad med nudlar är en snabbfavorit hos oss.

Sen blev det väl lite korv med bröd under gång. Koka upp vatten på morgonen och häll i termos. När man blir hungrig är det bara att stoppa i korven i termosen en stund. Skönt att slippa greja med köket under gång.

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » tor 23 aug 2007, 14:43

morg skrev:Olycksstatistiken är värre för sprit och fotogen än med gasol.
Nu har jag hört detdär så många gånger att jag vill ha lite bevis. Kort sagt; Hur vet du det?

Jag har iaf. ingen aning var jag skulle slå upp en sån sak. Jag vet redan att "alla" säger så, men fakta?
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tor 23 aug 2007, 14:47

Det är viktigt att kylväskan alltid är full, då håller den sig bäst.
PET-flaskor fyllda med vatten är utmärkta kylklampar, dessutom kan man dricka det kalla vattnet när det smält.
Vill man dricka färsk mjölk, går det utmärkt att frysa mjölkförpackningar, när de smält kan man dricka mjölken. Annars fungerar det mycket bra med torrmjölk också alt. sojamjölk.

Vi brukar planera så att vi fryser ned så mycket godsaker som möjligt innan vi åker, sedan äter man grejorna allteftersom det tinar. T.ex. kött, kyckling m.m. äter vi de första dagarna, de sista dagarna blir det mycket konserver.

All torrskaffning som kan tänkas gå åt, t.ex. pasta, ris, potatis, kex, godis, sprit (oj, inte så torrt) tar vi med på båten när vi åker. Då och då kan man "lyxa till det" och köpa något färskt efter vägen, t.ex. räkor, kött, fisk och lite färska grönsaker. Med lite god planering behöver man inte kosta på så mycket extra. Tänk på att det ska vara gôtt också, satsa inte bara på det som är mest praktiskt...

Flera gånger när vi legat i hamn, har vi gått till fiskaffären eller restaurangen och bett att få en kasse med is. Oftast bjuder det på detta, vissa vill ha en tjuga eller så... En rejäl laddning is räcker till för att hålla maten kall i flera dagar.

Se också till att alltid ha lite "nödmat", i form av konserver eller annat hållbart som räcker i några dagar utöver det du planerat. Man kan bli inblåst på en kobbe, eller hamna någonstans där det är så härligt att vara att man inte vill åka därifrån bara för att proviantera. Jag brukar ha några burkar i båten som man lägger i på våren och plockar ur på hösten (och eventuellt kommer de tillbaka året efter...).
X-342 SWE 18 "Kexet"

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Recepten..

Inlägg av Fresso » tor 23 aug 2007, 15:33

Tack för alla svar ang. bränsle. Det är frågan om en liten båt, 7,20, så det är nog inte aktullet med ugn. Det lutar åt spritkök för mig med tanke på risk för läckage och besvärlig installation.

Jag skulle gärna ha lite roliga recept om det är någon som har några.

Mitt eget bidrag är hemtorkade grönsaker och kött. Det är populärt bland fjällvandrare. Hur man gör går att läsa på www.utesidan.se

Jag torkade paprika och purjolök till semester. finskivat torkas i ugn 50grader med luckan på glänt (grytlapp i mellan luckan). De tog ca 12 timmar. Jag använde blandningen till att piffa upp olika rätter. Lukten när man öppnar locket på burken fick de att vattnas sig i munnen.

Man kan torka kryddad köttfärs och lövbiff på samma sätt. Vissa torkade produkter behöver läggas i blöt på morgonen för att vara klara till lunch.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av morg » tor 23 aug 2007, 15:42

Hittar ingen statistik annat än att man skriver att "olyckor är vanliga" angående spritkök på räddningsverket. De skriver vidare att: olyckor sker vanligen vid påfyllnad.

För gasol skriver man att ett antal olyckor sker med gasol och då främst med grillar... "men ett antal incidenter sker även i husvagnar och husbilar."

Man är ute på slak lina om man drar för stora kvantitativa växlar på detta skall erkännas.

I instruktionerna för gasolinstallation jag fick av besiktningsmannen står det jag skrev ovan "Att gasol förutsatt att installationen är korrekt utförd och underhållen är det säkraste bränslet."

Återkommer när jag jagat rätt på mer.

PS; Intressant tyckte jag var att bensinmotorer och tankning verkar vara det farligaste på sjön (det stod rätt klart uttryckt att det var de vanligaste olyckorna).

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 19:21
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » tor 23 aug 2007, 16:06

Jo, det är säkert så att om gasolanläggningen är korrekt installerad och korrekt skött (bytt slangar var femte år eller vad det nu är, tittar man i båtaffären på datummärkningen på slangen så är det ju inte ovanligt att den är flera år gammal redan när man köper den...) så funkar den utmärkt.

Och fyller man sitt spritkök på rätt sätt så händer inga olyckor där heller.

Jag föredrar sprit, trots att det är något långsammare, för att jag inte behöver vara orolig för eventuella dåliga dragningar eller dåligt underhåll. Inga slangar eller anslutningar att hålla koll på, ingen risk för att lågan slocknar o gasen pyser ut, inget trassel med täta o dränerade kärl för tuberna. Spriten ger mig helt enkelt en enklare anläggning. I de båtar jag har haft där det funnits gasol har jag alltid satt in spritkök istället, o under rivningen av gasolsystemet nästan alltid blivit förskräckt när jag sett dragningnarna o kopplingarna o datumet på slangen.

G.

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av barba » tor 23 aug 2007, 16:22

Jag vill bara påpeka att fotogen i sig inte är speciellt eldfängt, spiller man det på heta ytor börjar det bara lukta illa.

Spritkök har nog lite problem med att bränslet börjar brinna så lätt, klottar man bredvid så sprider sig elden snabbt. Jag har själv spillt bredvid när jag fyllde en HeatPal, blev nog lite nervöst då jag upptäckte att det brann både här och där. Spritlågan kan dessutom ganska svår att se. Skulle jag ha följt instruktionerna skulle det inte ha hänt, däremot... :oops:

Det är nog lite pyroteknik inblandad när ett trycksatt fotogenkök ska tändas, värmer man inte brännarna tillräckligt blir det ganska häftig show.
~~~~~_/)~~~

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Gasol/sprit

Inlägg av Fresso » tor 23 aug 2007, 18:37

I husvagnar finns det hål igolvet så att ev. gasläkage kan rinna ut under vagnen. (en del tätar hålen av misstag när de lägger nytt golv) Detta är en extra säkerhetsåtgärd som vad jag förstår inte är möjlig på en båt. Vid en olycka fylls skrovet med gas och POFF! Här av min motvilja.

Jag har under många år använt spritkök (Trangia) under friluftsaktiviteter året om men aldrig upplevt att det varit svårt att tända spriten. Man får hålla stickan lite längre i spriten bara när det är riktigt kallt. Jag har heller aldrig behövt använda förvärming.

Malin
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 11:39
Ort: Bålsta

Inlägg av Malin » tor 23 aug 2007, 19:21

Jag håller helt med GöstaU.
Vi har rev ut den gamla gasolspisen med ugn och satte in ett två-lågigt Origo A200 spritkök istället. Fungerar perfekt, man behöver fylla på sprit var 4-5 dag bara, och vi är ändå två vuxna och två barn och lagar mat flera gånger om dagen. Dessutom diskar vi i varmt vatten... inne...
Ytterligare en fördel med spritköket var att jag fick plats att sträcka ut benen i min koj när ugnen försvan :D

Malin W

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 19:21
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » tor 23 aug 2007, 19:47

Alltid kul med någon som håller med mig. O att få plats att sova är väl nog så viktigt...

För några år sedan rev min nu 85-årige far ut gasolköket i deras segelbåt o ersatte det med ett spritkök för, som han sa, "nu börjar jag bli för gammal för att orka krypa omkring o kolla alla rör o slangar varje år". O läser man rekommendationerna för gasol så är det ett himla kollande o fixande. Fast visst är det snabbt o bekvämt att använda, så långt håller jag med.

G.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 23 aug 2007, 19:56

Börja inte med denna gamla utskällning av gasol igen. Merparten av fasta installationer i lite större båtar har gasolkök.
Rätt installerat så är det minst lika säkert som något annat alternativ.
Det finns få exempel på att det sagt *poff* med gasol.
Med sprit eller liknande så börjar det brinna istället...

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 19:21
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » tor 23 aug 2007, 20:10

Jodå, visst är det så. Rätt installerat, kontrollerat o använt är gasol ett utmärkt bränsle, det tycker jag också. Och det är sprit o fotogen också.

Jag bara säger att jag inte vill ha gasol, jag tycker det är enklare med sprit. Och tänker man efter två sekunder innan man är så korkad att man fyller ett varmt kök inombords så börjar det inte brinna.

G.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2007, 20:17

Jag tror nyckeordet är "litet större".

I en liten båt blir det mycket "runtikring" för att få en enkel eller dubbel låga med gasol, och är man vaken på att göra rätt är ett spritkök inte så himla farligt, det heller. Är man litet försiktig kan man klara gardinerna i flera år även med fotogenkök...

Min tro är att de som klagar antingen inte har sett/använt en fullgod installation, eller (värre) sett en felaktig och farlig installation och räknar med att alla gasolkök är sådana.
Anders S

Skriv svar