Topcoat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ACumulus
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 21:25

Topcoat

Inlägg av ACumulus » tis 14 aug 2007, 12:01

Min överbyggnad på båten börjar bli ganska tråkig i gelcoaten. Tänke topcoata detta. Är det någon som har erfarenhet av detta? Tips och rekomendationer.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 aug 2007, 13:29

Jag har gjort det på en båt och kommer antagligen att göra detsamma på vår nuvarande. Med korthårig roler får man en apelsinskalsliknande färgyta som t.o.m. döljer lite gamla skavanker.
En annan fördel är ju att man inte måste fixa hela däcket på en gång, eller ens samma år-skarven mellan en ett år gammal färgyta och en ny syns överhuvudtaget inte.

Tvätta gamla ytan med något riktigt j*vligt starkt tvättmedel, rugga den och torka av med aceton. Sedan är det bara att smeta på nya färgen.

ACumulus
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 21:25

Inlägg av ACumulus » tis 14 aug 2007, 14:24

Gjorde du något sliparbete efter för att få bättre yta? Hur många lager?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tis 14 aug 2007, 15:39

Menar ni samma sak nu..?
Det är ju skillnad på topcoat och färg...

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » ons 15 aug 2007, 05:36

ACumulus skrev:Gjorde du något sliparbete efter för att få bättre yta? Hur många lager?
Nix, jag gillar apelsinskalsytan. Om man vill fixa till en slät och högglansig yta blir det nog ett hiskeligt jobb. Två lager topcoat räcker.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » ons 15 aug 2007, 05:40

SWE54 skrev:Menar ni samma sak nu..?
Det är ju skillnad på topcoat och färg...
Inte vet jag, jag snackar om topcoat (gelcoat+vax+härdare). Om man med färg avser en härdande geggamoja som innehåller pigment så är topcoat=färg.

ACumulus
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 21:25

Inlägg av ACumulus » ons 15 aug 2007, 06:35

Jag pratar också om topcoat( g.c + vax +härdare) :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

AVD: Vad kan man köpa på Biltema?

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2007, 07:57

Perifert: Om man studerar Biltemas katalog hittar man Topcoat för 180 kronor för en stor burk (750 ml).

I deras fall handlar det om tvåkomponentsfärg, uppenbarligen av god kvalitet. Jag lovar inte att det är "International Perfection", men av resultatet och egenskaperna att döma är det fullt tänkbart.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: AVD: Vad kan man köpa på Biltema?

Inlägg av fredrikk » ons 15 aug 2007, 08:12

Anders S skrev:... uppenbarligen av god kvalitet. Jag lovar inte att det är "International Perfection", men av resultatet och egenskaperna att döma är det fullt tänkbart.
Det låter som om du, eller någon bekant, har provat? Intressant.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2007, 08:27

Jag har provat, javisst.

Det verkade vara en utmärkt färg, ordentligt med pigment och så snarlik Internationals förpackning, utseende och egenskaper att jag är svårt misstänksam att det är "samma". Tvåkomponentsfärg är för övrigt inte svart magi, så det finns fler leverantörer att gå till.

Hur som helst; till samma pris som "vanlig färg" kan man ju måla i köket, toan, plastdetaljer med mera utan att vara alltför orolig. Jag använde färgen för att få finish på toafundamentet, bänken till handfatet och skrovsidan - och det verkar vara "rätt färg" så långt. På plana, horisontella ytor kan man som bekant få spegelfinish med denna typ av färg, utan slipning :-)
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » ons 15 aug 2007, 09:42

Anders S skrev:Jag har provat, javisst.

Det verkade vara en utmärkt färg, ordentligt med pigment och så snarlik Internationals förpackning, utseende och egenskaper att jag är svårt misstänksam att det är "samma". Tvåkomponentsfärg är för övrigt inte svart magi, så det finns fler leverantörer att gå till.

Hur som helst; till samma pris som "vanlig färg" kan man ju måla i köket, toan, plastdetaljer med mera utan att vara alltför orolig. Jag använde färgen för att få finish på toafundamentet, bänken till handfatet och skrovsidan - och det verkar vara "rätt färg" så långt. På plana, horisontella ytor kan man som bekant få spegelfinish med denna typ av färg, utan slipning :-)
Om du får spegelfinish utan slipning är det inte topcoat, oavsett vad Biltema kallar det. Topcoat flyter inte ut.

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 09 aug 2004, 12:13
Ort: Stockholm

Inlägg av chrise » ons 15 aug 2007, 10:29

Jag då som inte har koll på skillnaden mellan topcoat och 2komp färg, kan någon förklara? (mer än gelcoat+vax+härdare / färgbas+härdare).

Olika användningsområden, för och nackdelar?

/ Chris

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Inlägg av fredrikk » ons 15 aug 2007, 10:43

Nautihamstern skrev: Om du får spegelfinish utan slipning är det inte topcoat, oavsett vad Biltema kallar det. Topcoat flyter inte ut.
Som Anders S påpekade ovan, så är Biltemas "Topcoat" 2-komponentsfärg, eventuellt identisk med Internationals Perfection....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2007, 10:56

Nautihamstern skrev:
Om du får spegelfinish utan slipning är det inte topcoat, oavsett vad Biltema kallar det. Topcoat flyter inte ut.
Om du menar topcoat = gelcoat med vax är det alldeles riktigt att det inte brukar göra det - den är vanligen ordentligt tixotropiskt, och vaxinblandniongen ger en matt yta. Med annorlunda mixning (ingen kiselgel) kan man få finfin yta med den också - den kan sprutas på med specialutrustning.

Jag noterade bara att Biltema sålde tvåkomponentsfärg under betckningen "Topcoat". i det här fallet till ett bra pris. Personligen anser jag att det är ett bra alternativ till att måla på extra gel/topcoat.
Anders S

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Inlägg av Perra » ons 15 aug 2007, 11:02

Topcoat består av pigmenterad polyester med tillsats av vaxlösning
för att ge en klibbfri yta vid målning av t.ex. insidan av skrovet.
Underlättar även vid reparationer på gelcoatytor genom att det
inte klibbar vid slipning.
Perra.
Segla vackert.

Skriv svar