Batteriladdare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
CSA
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 15:19

Batteriladdare

Inlägg av CSA » ons 08 aug 2007, 21:44

Jag ska kopplas ihop två marinbatterier på 80 ah vardera till min kylbox. Den laddare jag har är en ctek 3600 som enligt manualen klarar upp till 120 ah. Kan jag ladda bägge samtidigt eller måste de laddas var för sig ?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 08 aug 2007, 21:51

samvetsfråga! De flesta batterier tappar en del av sin kapacitet ganska kvickt, så märkkapaciteten är oftast en dröm.
Så ur det perspektivet skulle det nog gå.

Men din laddare har för låg kapacitet egentligen. Det enklaste är kanske att skaffa en med större kapacitet!

Du har säkert sett att det inte är helt okritiskt att //-koppla batterier, det skall vara samma sort & typ, lika gamla osv. Kanske man inte behöver vara helt strikt i detta, men det gäller att hålla koll, annars kan det lätt bli fel med kopplingarna.
- och det är här som en laddare med tillräcklig kapacitet kommer in. De två batterierna bör laddas ihopa.

/J

Mikael Westerberg
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 10:32

Inlägg av Mikael Westerberg » ons 08 aug 2007, 22:34

För att ge lite perspektiv - Jag har en liten batteriladdare som ger max 7 A till mina bilar. Även om batterierna är helt tomma ( när bilen stått över vintern tex) så laddar den på utan problem men det går långsammare än om jag använder en större laddare.

Det jag försöker säga är att kapaciteten hos laddaren talar om hur mycket strön som laddaren kan ge ifrån sig och inte om den orkar ladda stora batterier eller inte. Som exempel - antag att båda batterierna är helt urladda (160 A), laddaren ger 120A vilket ger en laddningstid på160/120 = 1,33 timme. Det är givetvis helt teoretisk tid eftersom laddaren sänker add-strömmen beroende på batteriets laddning.

Summa summarum stor laddare = kortare laddningstid. Normalt sätt mår batterier bättre av att laddas upp långsamt men men vem har tid att vänta på ström i gästhamn.
Mikael Westerberg
Wasa 55

CSA
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 15:19

Inlägg av CSA » ons 08 aug 2007, 22:38

Är inte säker på om jag hänger med i hela ditt resonemang. Bägge batterier är ju nya och ska endast användas för kylboxen. Om jag laddar båda batterierna fulla var för sig bör det väl inte vara något problem....bortsett från strulet med att det tar dubbelt så lång tid eller tänker jag fel ?....En större Ctek är ju inte billig.....tacksam för slippa denna kostnad

CSA
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 15:19

Inlägg av CSA » ons 08 aug 2007, 22:41

Hmm mikael hann före.....innebär det att min laddare funkar men att det kommer ta längre tid....????

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 09 aug 2007, 06:53

Batterier är en halv vetenskap. Visst kan det gå att ladda upp batterier med en "för liten" laddare, men är detta rekommendabelt?

- batteritillverkarna rekommenderar ett visst ström- & spänningsintervall för laddning, och ett annat för underhållsladdning. Uppaddning skall inte gå för fort, men heller inte för långsamt.

- laddtillverkarna anger kapacitet för sina laddare. En gissning är att vid underkapacitet så räcker inte spänningen till, och laddning tar än längre tid, om det nu går öht.


Ditt förslag om att separatladda batterierna går runt just detta problem. Men vid //-koppling brukar det understrykas hur viktigt det är att batterierna är lika, också i sina inre egenskaper. Annars, säger det vanliga resonemanget, fås negativa konsekvenser där det ena batteriet laddar upp det andra när de kopplas samman, en process som sägs kunna fortsätta med omvänt. Vilket leder till förkortad kapacitet och livslängd.
- hur riktigt detta resonemang egentligen är kan nog diskuteraas. Men helt klart är att det inte funkar bra med ett obalanserat system.

Visst borde det funka om du helt strikt laddar varje batteri för sig, och ser till så att de bägge blir lika laddade (full-). Men det är ju inte alltid livet är på detta sätt, det händer det ena eller det andra och så hinns inte alla ambitioner med.
För egen del anser jag också att man skall kladda så lite som möjligt med batterier, oavsett det sker med brytare eller med mer direkta medel.

I slutändan är det en fråga om livslängd på batterierna, och hur ansträngande det är att underhålla dem.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 09 aug 2007, 07:44

Det är klart att en Ctek3600 kan användas för att ladda en stor batteribank likaväl som en liten - det tar bara längre tid. Maxströmmen ur denna (lilla) laddare är 3.6A, och det är inte mycket - det är i så fall ett mycket starkare argument för att köpa en stor laddare än att den skulle vara för liten för att klara av att (underhålls)ladda en batteribank med 160AH - om man menar att den klarar det för 120 AH.

Med en verkningsgrad på 70 % (relationen mellan tillförd och upptagen energi vid laddningen, inte laddarens egen verkningsgrad) skulle det ta ca 32 timmar att ladda in 80AH i batteribanken. (Man bör aldrig tömma batteriet till mer än hälften, då håller det läng(r)e!)

Men eftersom Ctek-laddaren är programmerad och ger givna strömstyrkor och spänningar under laddningen så klarar den fint av att ladda ett "för stort" batteri. Anledningen till att Ctek rekommenderar 120 AH som max är (jag lovar) att det är alldeles för oseriöst att sälja en så liten laddare som duglig för stora förbrukarbatterier. Däremot är den helt säker på små batterier, typ MC eller mopedbatterier.

Konkret: Ctekladdaren är idealisk som underhållsladdare (fit&forget, typ). För att ge dina batterier laddning under rimligt kort tid är den för liten. Har du landström 12 timmar i natthamnen kan man (med tomma batterier) använda nästan vilken billig (enkel) laddare som helst. Du kan säkert hitta en enkel 20A-laddare för några hundralappar i "fyndhandeln".

Jula har en bestialisk sak på (nominellt) 75A för 600 spänn, men det är kanske att ta i. En sådan får man passa noga annars kokar den batterisoppa på några timmar. Men skall man bara "tanka ström" och inte går från båten kan man använda en sådan också...
Anders S

CSA
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 15:19

Inlägg av CSA » tor 09 aug 2007, 09:49

Tack för alla goda synpunkter. Vet inte hur jag skulle klara mig utan detta fantastiska forum :D

Lasse R
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 08 sep 2006, 20:21

Inlägg av Lasse R » tor 09 aug 2007, 23:05

Jag har två förbrukningsbatterier på 75Ah vardera, som är parallellkopplade. En 35W fastmonterad solcell på luckgaraget med regulator. Min 70 liters kylbox har en äldre typ av kompressordriven Isotherm. Den sätter jag på när båten kommer i sjön och sen är den på hela sommaren. Den är ordentligt kall hela tiden, 2-6 grader. Solcellen räcker för underhållsladdning och motorns 60A-generator toppar systemet vid motorgång. Generatorn laddar även startbatteriet. Laddningsregulatorn på generatorn har en sladd till förbrukningsbatterierna som ger spänningsinformation så att laddningsspänningen kan kompensera för den obligatoriska förlusten i skiljereläet.

Det här är en installation som fungerat tillfredsställande ända sen jag bytte till den nya 60A-generatorn från VP.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 10 aug 2007, 07:23

Förra sommaren laddade jag mina tre 75 amp förbrukare med den minsta CTEKen. Den blev het som f-n men det gick. Det tog förstås väldigt lång tid innan lampan lyste grönt. I år har jag gnetat ihop till en 25 amp CTEK, den är verkligen bra.
Även jag har en solcell, ganska stor, vet inte hur många watt, som laddar tillräckligt för att Isotermkylen ska kunna vara igång hela sommaren. Om jag inte gör av med ström på annat än kylen behöver jag inte ladda från land alls. Solcell är verkligen bra, det säger alla som har en sådan.

Om jag vore du skulle jag först försöka få råd med en rejäl solcell och tills vidare ladda etra med din lilla CTEK. Om du inte spelar stereo högt och länge blir inte dina batterier så djupt urladdade, då kan du säkert ladda bägge två samtidigt med den lilla CTEKEN. Jag plågade min lill-CTEK riktigt hårt förra sommaren, den håller än, laddar bilar med den ibland.
Jag har även en vanlig 22 amp garageladdare, funkar sisådär. Dels får man inte glömma den ikopplad, då kokar den ur batterierna och dels så laddar den väldigt dåligt om det är minsta lilla spänningsfall, och det är det ju ofta i hamnarna. Så såna laddare ska man inte betala för, får man en gratis av morfar typ, kan man kanske använda den om man har koll och är i båten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

CSA
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 15:19

Inlägg av CSA » fre 10 aug 2007, 16:05

från en som är helt el-okunnig ?
Om jag laddar två pararell-kopplade batterier och avslutar innan de är fulladade....blir de laddningen densamma i bägga eller laddas den ena full först.....?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 10 aug 2007, 16:25

är batterierna lika (helt lika) så skall det inte bli någon skillnad, då laddas de lika osv. Är de något olika kan de laddas olika, vilket jämnas ut då de är anslutna till varandra.
- det är just denna effekt man varnar för, olika batterier sägs växelvis ladda ur varandra. Skröna eller sant - därom kan man diskutera.

Vad som är klart och tydligt är att olika batterier sannolikt har olika inre måtstånd. //-kopplas de får de olika laddning i meningen olika relativ kapacitet (i Ah), men samma spänning (eftersom de är sammankopplade).

Har du nu valt att installera 2 lika batterier, och att köra med Ctek-laddare så är det mest att köra på. Jag delar inte Guitarrs (m fl) åsikt, jag tycker att det är bättre att köpa en laddare med högre kapacitet snabbt.
Solcell är det många som kör med, själv tycker jag det fortfarande är lite för dyrt, men så har jag inombordare med stor generator.

/J
Senast redigerad av 1 Jaramaz, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Inlägg av Perra » fre 10 aug 2007, 16:27

Eftersom det inre motståndet i batteriet ökar med laddningsgraden, så
tar det minst laddade batteriet emot mer laddning tills båda har nått
samma laddningsgrad, då dom delar lika på strömmen.
Så svaret är att båda blir lika mycket laddade,förutsatt att du laddar
tillräckligt länge för att uppnå balans mellan batterierna.
Perra.
Segla vackert.

CSA
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 15:19

Inlägg av CSA » fre 10 aug 2007, 17:31

Ett stort tack till alla på forumet. Fick följande svar från CTEK:

Din CTEK MULTI XS 3600 är för max 120Ah batterier vid underhållsladdning.
Om du laddar dom ett och ett är alldeles utmärkt.
Laddar dom dom parallellt så kommer även det att funger men laddningstiden kommer att bli lång. Hur lång beror på statusen på batterierna samt hur mycket du har tömt dom på. Om du vill ladda batterierna snabbare så är mitt förslag att du tittar på vår CTEK MULTI XS 7000. Det är en 7A laddare för batterier från 14Ah till 225Ah. Den gör jobbet snabbare åt dig.

Eftersom sommaren budget är överskriven så väntar jag med inköp. Eftersom boxen slår av när batterierna är på 10.1 V så kommer det väl att ta en stund för den att ladda. Får se om jag har det tålamodet :D
Till nästa år blir det en solcell

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » fre 10 aug 2007, 19:59

Jag har kört med ctek 7000 i sommar och är inte nöjd med funktionen. Om jag har fulladade batterier och slår på laddningsprogrammet så laddar den ändå stenhårt och indikerar inte att batterierna är fulladdade.
Dvs jag kan acceptera att den inte indikerar fullt direkt men den borde snabbt stega sig upp till fullt och sedan börja gå in i en underhållsladdningsfas. Jag körde då istället på 13,6 v underhåll istället.
Är det nån fler som testat? Ska man vänta längre eller ? Laddaren blir också ordentligt varm. Jag har 2*75 nya förbrukningsbatterier.

Skriv svar