HJÄLP - Mig att lösa gåtan med kylvattnet på min YSM8G !!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

HJÄLP - Mig att lösa gåtan med kylvattnet på min YSM8G !!

Inlägg av msbr » tis 07 aug 2007, 21:38

Min Yanmar YSM8G med sjövattenkylning har alltid levererat utan problem. Denna sommaren har ett fenomen inträffat som är
mycket märkligt och trots omfattande undersökningar har jag hittills inte hittat ett bra svar. Jag hoppas nu på er hjälp

Problem:
Det kommer inget kylvatten från avgasröret efter att jag har seglat. Dvs jag kan starta motorn i hamn utan problem, kör ut ur hamnen och seglar 5 eller 35 nm
men när jag sen startar motorn efter segling så hör jag tydligt att den bara "spottar" luft i aktern och jag ser optiskt att det inte kommer något vatten ur avgashålet.

Temporär lösning
Jag har lyckats fått det att fungera genom att tömma motorn på existerande kylvatten. (Tar bort den delen av slangen som
sitter fäst på impellerhuet ochs står i förbindelse med inkommande genomföring där sjövattenintaget sitter)

Denna procedur med tom motor har visat sig fungera då det efter en kort stund fungerar kylningen utan problem (dvs det kommer vatten)
och förblir så tills avstängning i hamn. Morgnen efter startat jag utan problem med kylning ...

Noteringerar
Startar jag i lugnt vatten och avslutar i lugnt vatten så
uppstår inte ovanstående fenomen utan det verkar vara relaterat till lutning på båten som givetvis uppstår när man seglar och motorn är avstängd.

Jag har gått i mycket kraftig mot och sidsjö med motorn igång och inte haft några som helst problem med ovanstående så länge motorn är
igång utan det verkar vara relaterat till efter segling eller sjöhävning på något sätt

Jag aldrig upplevt detta (eller några andra) problem med motorn
och jag har seglat med båten i 4 år en Compis 28
Ja - Impellern är kollad och är hel
Ja - Impeller remmen är spänd och snurrar som den ska
Ja - Termostaten öppnar och fungerar (har även haft den borta som test),
Ja - Det kommer vatten från botten ventilen
Ja - Vacumventilen fungerar och är splitterny
Ja - Ljuddämpare och alla slangar är också kollade
Ja - Offeranoden i motorn äts det av och den ser helt normal ut
Ja - Det är en original impeller och bytes i våras
Nej - Det är ingen vatten i oljan så toppen är ok

Gissingar och spekulationer
Kan det vara så att man kylvattenintag som sitter under skrovet får luft vid segling och lutning på 35-40 grader och att det då bildas en luftficka
som inte vattenpumpen klarar av att trycka ut ?

Om det är stop i motorns kylkanal så är det konstigt att det inte är stop jämnt utan bara ibland ?

Om det är vattenpumpen som är problemet är det också konstigt att det bara är ibland som det strular? - Antingen funkar den eller inte
kan man tycka...

Hjälp en mycket förbryllad Seglare :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 07 aug 2007, 22:04

Allt tyder på att pumpen har svårt att dra upp vatten och trycka det förbi "högsta punkten, och om du tömmer motorns kylsystem gör du det lättare för pumpen att "ta". Likadant lyfter inte "lugnt vatten" upp båten så mycket att vattnet i systemet "släpper" och rinner ut igen. Rör sig båten mera, så släpps vattnet ut och intaget luftas ur. Troligen läcker antingen ett slitet hus eller ett slitet lock så pass att vattnet sjunker tillbaka, och så står det vatten i blocket och avgassamlaren som "håller emot". Impellern var ju "ny", sa du, så den kan vi väl utesluta.

Kolla först locket till vattenpumpen så det inte är slitet.Du kan kanske vända på locket om det är plant och symmetriskt, så får du en ny tätyta för impellern. Eventuella pokstäver spelar ingen roll, och man kan köra med en tunn packning om spelet är i mesta laget också. Impellern måste sitta tight mot gavlarna i pumepen för att fungera bra, speciellt om den skall dra luft först, innan vattnet kommer fram.

PS: Vacuumventilen är ny för i år. Du är alltså helt säker att den fungerar? Det kan förklara att du får det att fungera via "manuell avluftning", men en frisk pump skall dra vatten i alla fall.
Anders S

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Inlägg av msbr » tis 07 aug 2007, 22:46

Hej Anders !

Tack för ditt svar och det ger en viss bäring på spekulationen ang luftficka kan man väl säga i kombination med troligen en trött pump kanske

Låt oss säga att sjövattenintaget luftas ur under segling pga sjöhävning så borde man väl anta att vatten pressas upp till impellern så fort intaget dränks av vatten igen eller kan det uppstå någon typ av vakum här i slangen mellan intaget och vattenpumpen ?

Sen när man startar så drar impellern luft och pga slitage så läcker pumphuset luft och på så vis förlorar impellern sin kraft som pump och följdakligen kommer det inget annat än luft och inga avgaser i aktern ...

Utifrån ovanstående funderar jag på hur mycket slitage locket ska utstå för att anses slitet, jag antar att vi talar om mikro-milimeter för när jag känner på insidan av mitt lock så är det helt plant och jag ser inga direkta skåror men jag ska testa att vända på locket samt ska jag låta en verkstad kolla på hela impellerhuset - den är ju trots allt orignal.

Jag är ganska säker på att vacumventilen fungerar men har du någon misstanke ang denna får du gärna utveckla, impellern är ny och fortfarande hel

Återigen tack för ditt svar

Mvh Mattias , lite mer klokare :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 07 aug 2007, 22:59

Om vi antar att du skakar ur vattnet ur inloppsledning genom ihärdigt seglande, så blir det inget vacuum, men väl luft. Pumpen kan mycket väl klara att pumpa vatten och trycka det igenom motorn, men kanske inte att både trycka ut det stående vattnet (bortom pumpen) samtidigt som den skall suga upp vatten genom den luftficka som står i slangen. Det är en förklaring till det skenbart oligiska att det går lättare då du tömt allt.

Vi antar för sakens skull att kylsystemet är alldeles tätt, annars kan en trasig eller läckande slang på sugsidan av pumpen vara boven. Det kan du ju kolla rätt enkelt om du vill.

Vacuumböjen öppnar ju för att garantera att det inte blir en hävert, och kanske har den nya en starkare fjäder, är alldeles tät eller har någon annan egenskap som ändrar i systemet. Vi kan nog tro att det handlar om att grejor är slitna och att de här problemen uppstår på marginalen.

Är locket helt slätt och jämnt på insidan behöver du förstås inte prova att vända det - man ser direkt om det är slitet - en tydlig slitkant mot impellerkanten och vackert blank metall :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » ons 08 aug 2007, 05:52

Prova om pumpen håller rimligt tätt. Se till att den är tom på vatten, anslut slangar på båda sidor, blås i den ena och stoppa den andra i en burk vatten.

Om du kan blåsa luft (med munnen, blås så mycket du orkar) genom pumpen så det bubblar mer än obetydligt så är den nog för sliten, och kan få sin sugförmåga reducerad så länge den är luftfylld.

scampi 30
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 12 jul 2009, 23:05

Re: HJÄLP - Mig att lösa gåtan med kylvattnet på min YSM8G !!

Inlägg av scampi 30 » tis 14 jul 2009, 22:49

hejsan!
hadde lika dant problem.
förre ägaren hadde monterat för stora slangar ,den sög bara luft efter hård segling.
fungerar helt ok efter byte.

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: HJÄLP - Mig att lösa gåtan med kylvattnet på min YSM8G !!

Inlägg av sotarn » ons 15 jul 2009, 12:46

Skulle du inte kunna prova att montera en backventil på kylvattenintagsgenomföringen? Kostar inte många dineros. Alternativt kan du pröva stänga kranen (för en sådan har du väl?) direkt efter att du stänger av motorn och sedan öppna den precis innan det är dags att starta. Impellerhuset borde aldrig bli torrt då.
//Daniel

Cthulu
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 22:01

Re: HJÄLP - Mig att lösa gåtan med kylvattnet på min YSM8G !!

Inlägg av Cthulu » ons 15 jul 2009, 15:02

Ge er nu, kolla datum på ursprungsinlägget.. :D

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: HJÄLP - Mig att lösa gåtan med kylvattnet på min YSM8G !!

Inlägg av msbr » sön 19 jul 2009, 11:43

Hej på er !
Tack för era intressanta svar, jag uppskattar det då jag aldrig fått klarhet i detta mysterium. Vad har hänt sedan jag postade tråden då ?

Efter säsongen (2007) med kylvatten problemen tog jag loss hela impellerhuset och lämnade in till en båtverkstad som gjorde en översyn. De konstaterade att allt var ok. I ren rutin byttes alla utbytbara delar ut såsom impleller och en packning. Sommaren 2008 seglade jag väldigt lite (nybliven pappa) så det är först nu jag verkligen kunnat utvärdera om det hjälpte.

Under Juni månad 2009 har jag varit ute i alla tänkbara vindregister och båten har fått segla ordentligt upp till kryss i styv kuling när det varit som bäst :) och långa ben med hög krängningsgrad. Efter detta har motorn satts på och problemen med kylvattnet har inte uppenbarat sig en enda gång på de ca 20 gånger jag varit ute i år.

Slutsatsen jag får dra är att det fanns delar som var slitna i impellern som jag inte kunde se men som verkstaden såg och detta löste problemet. Jag har fortfarande samma slangar som tidigare.

Segla väl!

Skriv svar