Glapp i rodret på en Ballad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
DDF
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:36

Glapp i rodret på en Ballad

Inlägg av DDF » tis 31 jul 2007, 18:37

Hej

våran Ballad glappar något i rodret, vilket kan kännas lite obekväm i vissa vindar. Plus jag antar att det kan vara direkt skadligt för systemet, och det skulle ju vara synd med roderhaveri.

Det finns nån slags kil som håller rorkult-blocket med själva axeln, och den glappar typ en halv millimeter, vilket blir kanske en 5 grader i slutet av rorkultet.

Det har jag fixat provisorisk (?) med at peta i några metallbitar i glappet (bitar av saxpinnar), det blev mycket bättre.
Men jag undrar om andra Ballader eller båt med liknande konstruktion har fått samma problem, och om det finns nån bra lösning. Jag såg en annan Ballad där just den kilen såg fastsvettsat ut, annars kan man säkert hamra i en metall plåt där.

Det finns också två 8-kantiga skruvar inne i rorkult-blocket, jag har försökt skruva i dom men dom verkar bara snurra oändligt. Vet nån vad dom är bra för?

Tack för tips!
mvh
david

fritzfelix
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 07:41
Ort: örebro

Inlägg av fritzfelix » sön 05 aug 2007, 07:08

tror du ska kika på balladklubbens hemsida....de har mycke matnyttigt för balladägare
Tänk på miljön....SEGLA

Emilia
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 jul 2020, 20:44

Re: Glapp i rodret på en Ballad

Inlägg av Emilia » sön 06 sep 2020, 13:17

Hej! fick du någonsin kläm på detta? Jag har nämligen precis samma problem nu med min Ballad..

Skriv svar