Placering av solcell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
CSA
Guldmedlem

Placering av solcell

Inlägg av CSA » fre 27 jul 2007, 16:44

Funderar på om det är vettigt att placera en 44 W solcell på ruffen. Bom och segel kommer ju att skymma solcellerna emellanåt. Vill helst inte ha panelen på ett stativ i aktern även om en sådan lösning medger att man kan rikta den mot solen. Är det någon som har erfarenheter av hur mkt man förlorar i effekt på en "rufflösning"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 jul 2007, 19:47

Det beror mycket på hur ljuset faller. Ligger båten "rätt" lyser solen från sidan, och då skuggar inte mast och bom alls. Däremot får man alltid en förlust därför att panelen inte visar hela ytan mot solen. En approximation av effektförlusten på liggande panel är att man förlorar lika många procent av maxeffekten som avvikelsen i grader. När solen står lågt och panelen ligger ner blir det naturligtvis inte mycket effekt, jämfört med en panel som är vinklad och riktad optimalt - bara vid middagstid och timmarna däromkring blir det kanske mer än hälften av max. Ingen montering som inte har ett azimuthservo kommer i närheten av 100 %, men ett pinnstativ som man då oh då vrider rätt i förhållande till solen kan komma upp i 70-80 % av max.

Tanke: Om man får ut ungefär lika mycket av en halvstor panel på stångstativ som av en helstor på rufftaket kanske man kan tåla ett stativ, även om det förfular?

Men i dgens väderläge är det väl en helt akademisk diskussion?
Anders S

CSA
Guldmedlem

Inlägg av CSA » sön 29 jul 2007, 09:59

Vindkraftverk hade väl varit bättre i sommar...... :lol:
Har funderat fram och tillbaka... Det lutar ändå åt ett panel på rufftaket. En lösning med stångstativ är ju inte speciellt snyggt dessutom upplever jag den lite som en säkerhetsrisk. Är det orealistiskt att räkna med halva effekten, dvs 22 W om jag placerar den på rufftaket ?

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » sön 29 jul 2007, 10:05

Min 10w panel matar ungefär 50% av max i genomsnitt, monterad på rufftaket.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 29 jul 2007, 10:19

Hade tidigare en båt där jag monterat solcellspanelen fast på doghause. Den lutade en aning föröver ca 10 grade och något mindre i sidled. Den laddade, men jag mätte dessvärre aldrig.

Funderade på att sätta ett gångjärn på den sidan som vätte åt relingen så att jag kunde vinkla upp panelen åt ena hållet, men det blev aldrig av,

På min nuvarande båt har jag två solcellspaneler monterade på var sin stång i aktern, som jag vrider efter solen när jag inte har någon annan form av laddning.

Har seglat i rätt frisk vind (uppemot 25 m/sek) och i mycket sjögång och solcellspanelerna har inte varit några problem. Kapade stången 0,5 m (NOA-fäste) när jag monterade dem.

Om det är fult? Jag tycker inte det. De fyller ju sin funktion.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 29 jul 2007, 13:48

Jag har en sån här båt.

http://www.servimg.com/image_preview.ph ... u=11279163

och tänkte montera en sån här båge på aktern.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7045

På den tänkte jag montera en solcell, där kan man göra en vinklingsfunktion så man får en optimal vinkel mot den sol som oftast inte lyser denna regnsommar. Ska även montera nya lanternor och en antenn till VHF:en där med.

Skriv svar