Mast i aktern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 06 aug 2007, 20:11

Nu har jag sett båten på ett mail till mig personligen från bojh. Så nu är jag övertygad att båten finns i alla fall....
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » mån 06 aug 2007, 20:16

Nu har jag hittat sidor med fler båtar, men det är katamaraner dvs att läpontonen kan skära ner och båten välter framåt och besättningen slungas ut. jag har själv sett det. Sidorna är runningtideyachts.com/sail och directory.boatdesign.net/detail/2870htm

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » tor 09 aug 2007, 19:01

Nu har jag lagt in bilder på min nya hemsida bl.a. en med en Wishbone rig. Jag skickade en bild på min båt till Brian Eiland. Han svarade bl.a. That was an extreme off aft mast.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bild finns även på denna länk

Inlägg av Anders » fre 10 aug 2007, 16:19

På följande länk finns bild på båten

http://sailguide.com/marknad/work_in_pr ... 9680_1.jpg

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » sön 12 aug 2007, 09:20

toaen skrev:Det finnns ju något som kallas "bipodmast" är det sån du menar? http://axelnelson.com/skepp/egypt.htm
Nej det är ingen bipodmast kolla in min hemsida www.nogg.se/bohj där finns bilder på min båt och en med wishbonerigg

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 12 aug 2007, 13:30

Intressant!
Har du lite mer bilder ... kanske också hur skroven ser ut, och allt ihopa? (Jo, jag har sett din hemsida och de 5 bilderna där). Speciellt segelbilder för att se hur den rör sig! (men de kan ju vara svåra att ta)

Propotioner är ju alltid svårt, IF masten ser ju inte så hög ut, i förh till längden, men det är kanske bara perspektivet.
Kör du ostagat, eller har du någon form av sidostag? Akterstagning?Funderar du bara på försegel, eller någon annan form också?

Inte säker på att jag förstår hur du tänkt med skrovet (-n), skall det ses som ett skrov, eller flera?

Och så till slut, prestanda? Som ju kan var svårt att jämföra, men som fart, och hur båten hanterar lite mer vind (10, 12, 15 m/s?). Det tycks ju som en hel del segelyta för en 5 m båt, och ganska hög mast (om det nu är en hel IF mast) för en sådan båt. Men det är väl lite av det som är meningen?

/J

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » mån 13 aug 2007, 19:59

Nu har jag lagt in lite mer bilder tyvärr inga segelbilder. Men skrovet är ju ett skrov med V-botten i fören och katamaranskrov i aktern. Jag har 3 stag ett förstag och 2 sidostag. Båten är ju en prototyp, men jag har tänkt bygga en i dubbla skalan dvs 10 x 4 m med 2 föstag och en rullgenua på varje förstag ungefär som wishboneriggen med ruff med höj och sänkbart tak när man ligger i hamn. Den blir ju för havssegling medan min båt nu är förinomskärssegling eftersom jag inte kan reva seglen vid storm, medan med rullgenua kan man ju anpassa seglen efter vädret. Jag har ritningar om någon är intresserad mot porto. Fördelen är ju att man har båten helt fri. Seglet är ju utanför båten när man seglar inga bommar eller skot ini båten.

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » tor 16 aug 2007, 10:29

Nu har jag lagt in segelbilder på min hemsida www.nogg.se/bohj under segelbilder. Tyvärr blåste det bara 1-2 m/s när vi tog bilderna men det är ju en lättvindsbåt eftersom jag inte har någon tung blyköl att släpa på. Den är ju även en hårdvindsbåt eftersom den lutar max 10 grader. Nästa båt tänker jag ha trimtankar i pontonerna och två förstag med varsin rullgenua med högre mast typ wishbonerigg.

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » tor 16 aug 2007, 10:29

Nu har jag lagt in segelbilder på min hemsida www.nogg.se/bohj under segelbilder. Tyvärr blåste det bara 1-2 m/s när vi tog bilderna men det är ju en lättvindsbåt eftersom jag inte har någon tung blyköl att släpa på. Den är ju även en hårdvindsbåt eftersom den lutar max 10 grader. Nästa båt tänker jag ha trimtankar i pontonerna och två förstag med varsin rullgenua med högre mast typ wishbonerigg.

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » tor 16 aug 2007, 16:47

Båten har kostat ca 10.000 kr att bygga i materialkostnad. Masten som kostade 500 kr är från en IF som bröt den under en SM-tävling i Mönsterås. Den är 6m lång över däck. Seglet som kostade 200 kr är en genua från en IF som kappseglar och byter en gång om året.

bohj
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 15:42
Kontakt:

Re: Mast i aktern

Inlägg av bohj » sön 21 sep 2008, 10:59

Nej det var inget skämt aprilo, men nu måste jag bygga en ny båt med två master i aktern för att kunna kryssa bättre. Jag tänkte bygga en Ljungströmmare men den blev kass med mina modellförsök.

Skriv svar