El-fråga - solpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

El-fråga - solpanel

Inlägg av Turbo123 » tor 12 jul 2007, 19:26

Ska koppla in solpanelen, men jag är inte säker på vad som är plus och minus.

Det finns en svart och en gul kabel, från solpanelen (modell äldre).

Om jag mäter med den svarta stickan på multimetern på svart solpanelskabel, samt den röda stickan på gul solpanelskabel, mäter jag -19V och 0,5A.

Om jag gör tvärt om och ologiskt nog tar svart mätsticka på gul kabel och röd mätsticka på svart kabel, så mäter jag upp +19V !!!

--> Vilken kabel från solpanelen ska kopplas till + på solpanelsregulatorn. Den svarta eller gula ???

(Kan jag mäta mellan minus på batteriet och leta efter plus från solpanelen på så vis?)
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 12 jul 2007, 21:19

Hej,

det säger inte så mycket det där med färgerna. Det är inte bara stickans färg osv som avgör, det beror på hur stickan är inkopplad i instrumentet. Det brukar vara så att den röda sladden är kopplad till + och den svarta till minus.
- du kan ju testa på batteriet: svart till minus och röd till plus på batteriet (och för ända in i, ha instrumentet på spänningsmätning. Nästran aldrig skall du mäta strömmar!!!). Om allt är som vanligt så skall instrumentet visa ca +13V,

Så småningom skall solpanelens plus gå till batterietes plus, via regulatorn. Är du inte säker så antingen lägg ut lite bilder eller anlita någon (kompis tex) som vet lite mer.

Mät inte strömmen från solpanelen genom att ha bara instrumentet anslutet. Mycket som kan förstöras då.
Mät aldrig strömmen från batteriet med endast ett universalinstrument. Detta är direkt farligt, det finns mycket lagrad energi i batteriet som frigörs snabbt när det kortsluts (en bra strömmätare är ungefär en kortslutning), blixt och dunder. Syra kan komma ut.

Sedan, om nu allt funkar fortfarande så om du faktiskt mätte 19 V och senare 0.5 A då kan din solpanel max lämna 10 W (ja, beroende på instrålad effekt också). Kanske inte ens det om det var hyfsat ljust när du mätte. Om det är så låg effekt kan man ifrågasätta om det är lönt att satsa allt jobb. - men detta är lite gissningar från min sida.
Vill du mäta mer skall du se till så att du har ett belastningsmotstånd, tex en 10-15 W lampa med märkspänning mellan 12 och 20 V. Lyser lampan starkt då är allt bra. (går ju att ha än starkare lampor).

Lycka till

/J

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tor 12 jul 2007, 23:16

Färgen på kablar är oftast konsekvent, d v s svart=minus och röd=plus. Men lita aldrig på detta, det kan lika gärna vara tvärt om. Använd alltid en voltmeter för att bestämma polaritet såvida du inte är helt säker!

Mäter du -19V, ja då är polariteten tvärt om, oavsett vad kablarnas färg säger, så enkelt är det.
Detta naturligtvis under förutsättning att du på din multimeter är säker på vilken kabel som är plus och vilken som är minus.

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » fre 13 jul 2007, 08:13

Min multimeter funkar fint. Jo det är en klen solpanel, men om man ändå har en hemma som inte används, så är det dumt att inte använda den :)

-->Ja troligtvis är polariteten på solpanelen felvänd då.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Skriv svar