2-krona

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ofan
Silvermedlem

2-krona

Inlägg av ofan » lör 07 jul 2007, 01:07

Eftersom jag inte har tillgång till båtplats, har jag börjat fundera på en större jolle. Hörde av nån att 2-kronan ratas av seglarskolorna och därför sjunker i pris ????
Problemet är att dra upp den själv på slipen. Tips ???
MVH

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 07 jul 2007, 01:38

Menar du blotta muskelkraften som krävs f. att dra upp en 2-krona på en flack strand? Jag garanterar dig (m. viss res. f. att j. kan ha fel): det fixar du.

Rudi

P.S. Jag har ekan på en sandstrand. Understundom har jag retat mig på att den är lika tung att dra upp nu då jag är 44 år gammal och 80 kg tung, som då jag var 18 och vägde 70 kg. Jag vet att jag är starkare, tjurigare, hela kitet und so weiter - lik förgrönat får jag skruva den upp gm gruset varje gång. Jag vet ittje varför det är så jobbigt: naturen borde ju veta bättre!

Rudi

PS. Ska hyra en Albin Express nästa vecka och dra till havs. Ha en god sommar, ejribadi!

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 07 jul 2007, 08:48

Min klubb har ett 10-tal 2-kronor som ungdomsjolle. De sjösätter på en enkel slip med med en handdragen kärra. Det ser inte tungt ut. Jollen verkar trevlig.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 07 jul 2007, 22:41

Jo det kan vara tungt, det beror på vilken lutning slipern har.
Det finns billiga OK-jollar och Laser, dom drar du upp lätt som en plätt.
Calle

Se gla ut

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » sön 08 jul 2007, 00:31

Lutningen är väl 1m höjd på 6m längd. Tror att det blir jobbigt i längden. Funderat lite på en elvinsh , men då blir det krångligt med det. Det skall vara lätt stt komma till havs. Förbenade Grefab som inte bygger ut hamnarna. MVH

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 08 jul 2007, 12:38

Avser du Björlanda kiles slip så förstår jag att det blir tungt.
Den är ju helt kass, hade tidigare en trissjolle där och då krävdes det två man att ta upp den.
Nu finns det iof en ny slip sedan i våras men den har Grefab helt och hållet blockerat, varför........., skulle vara roligt att veta.
Calle

Se gla ut

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » sön 08 jul 2007, 20:55

Fiskbäck är det, var nere o tittade idag o det är nog 1m på 4m. Det går inte. Synd att dom inte har stationära vinschar för jollar. Skall försöka kolla efter tillfällig plats i vattnet, bortåt Önnered till.
MVH

e94flu
Erfaren medlem

Inlägg av e94flu » ons 18 jul 2007, 21:46

Tvåkronan är en kanontrevlig båt att segla och bra att lära sig i dessutom, tex att segla spinacker. Jämfört med tex Lasern så är ju Tvåkronan en helt annan seglingsupplevelse där Lasern är mera surfingbräda och Tvåkronan mer båt där man kan vara tre personer om vill. Båda två väldigt kul, men på olika sätt.

Du skall inte slå ett öga på Hobie Tiger? Där kan man tala om extermt roliga seglingsegenskaper och action så det står härliga till. Inget man tar med ett barn ut på men en riktigt bra leksak för vuxan och ungdomar.

MVH

Fredrik

Skriv svar