sprickor vid köl på hydra - oroa sig?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anna-Karin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19

sprickor vid köl på hydra - oroa sig?

Inlägg av Anna-Karin » ons 04 jul 2007, 09:43

Jag funderar på att köpa en hydra. En sak som bekymrar mig. Mellan köl och bottenbalken (heter det så, eller är det bara ett skott?) finns en spricka. Alltså mitt på kölen. Inga sprickor framför, bakom eller vid bultarna. Vad kan detta betyda och bör jag vara orolig?
Tacksam om någon kan ge råd eller hänvisa vidare. Det är en billig båt och jag har inte råd med besiktningsman.

Jag har bilder.. ny på forumet, kan jag infoga dem utan att de ligger ute på nätet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 04 jul 2007, 10:04

Hydran (Heinz-Jürgen Sass, bor i Vaxholm) är en mycket underskattad båt och den är minst lika bra som Magnifik Midget (som också är bra). Den borde kunna vara ett bra alternativ, bara "kölsprickan" är hanterbar.

Det är svårt att veta om sprickan du sett är en spricka i topcoaten eller något allvarligt, och kan du inte få någon erfaren att titta på den, så skulle jag avstå. Annars finns det i många klubbar en sk "säkerhetsbesiktare". Det här är ofta en säker gammal farbror som "vet allt", har fått en kurs i säkerhetsbesiktning och som besiktar till mycket facila pengar (hundralappar). En sådan besiktning kan nog avgöra om sprickan är något att bry sig om, samtidigt som den påtalar vad som kan vara bra att ha koll på eller sådant som är direkt farligt. "Dumt, fel eller fattas" behöver inte betyda "dyrt", ju.

När man köper billiga segelbåtar brukar jag tycka att båten med bäst/bra segel är den man skall prioritera (segel är skitdyrt), och sedan går man efter vilken båt som är mest komplett när det gäller utrustning man behöver. I din prisklass (storleksklass) skall man t ex inte underskatta värdet av ankare, sittbrunnstält, pålitlig motor och annat som kostar litet om det ingår, men multum om det köps löst.

Lycka till, och tänk på att efter midsommar är det köparens marknad :-)
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » ons 04 jul 2007, 17:58

helt rätt!
prioritera BRA segel och även i övrigt bra snören och block å sånt. det är billigare att sy nya dynor.
även en liten "skitbåt" på 6 meter kostar att få tiptop. så köp inte båten bara för att den är billig. inköpet av båten är den lilla kostnaden. ska du köpa segel och byta allt annat hamnar man ofta på 50-60 tusen innan det är klart (jag vet av egen erfarenhet) då får man behålla båten länge sen, för det är svårt att få igen pengarna man lagt ut. folk vill ju inte betala ett skit för en beg liten båt/m

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Re: sprickor vid köl på hydra - oroa sig?

Inlägg av Jerry » tor 05 jul 2007, 00:14

Anna-Karin skrev: Jag har bilder.. ny på forumet, kan jag infoga dem utan att de ligger ute på nätet?
Ladda upp dem HÄR, sedan skriver du bara länken till bilden här i forumet. :wink:

Anna-Karin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19

Inlägg av Anna-Karin » tor 05 jul 2007, 09:00

Bild

Anna-Karin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19

Inlägg av Anna-Karin » tor 05 jul 2007, 09:13

En kollega som är mer båtkunnig än jag följde med och tittade. Han trodde inte att det är några problem med kölen. Bara ett skott som släppt från botten och lite delaminering i plasten. Lite slip, ny plast och epoxy skulle vara lösningen.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 05 jul 2007, 10:03

Ser lite knepigt ut.
Är bilden upp o ner tro?
Oavsett så skulle i alla fall jag gå vidare till en annan båt.
Min spontana reaktion var allt annat än positiv...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 05 jul 2007, 10:45

Det behöver nog inte vara så illa.

Frågan är i första läget: Är det skruvarna man ser som håller skottet (spantet) eller sitter det något i skruvarna som antas hållas av skottet?
Frågan i andra läget är ifall detta är en bärande del, eller om det bara är en avgränsare i kölrummet? Det framgår inte av bilden. Det finns heller inget våghål (dräneringsöppning längst ner i hörnorna) i skottet, något som borde funnits om det laminerats in på varvet.

Det ser faktiskt inte ut som skottet varit fastplastat över huvud taget i den vinkel bilden är tagen. Däremot kan det vara frågan om att man målat över ett ditskruvat skott med topcoat . det spricker garanterat, och ett lager topcoat eller två har naturligtvis ingen hållfasthet.

Om man tänker sig att du lossar muttrarna, kan man vänta sig att du får skottet i handen i så fall ? Eller sitter det fast ordentligt högre upp?
Anders S

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Inlägg av Jens K » tor 05 jul 2007, 12:11

Heh, jag fick för mig att det var kölbultarna man såg och att det som de sitter i i själva verket är kölsvinet så att säga?
Svårt att se vad bilden egentligen föreställer helt enkelt.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 05 jul 2007, 13:05

Jens K skrev:Heh, jag fick för mig att det var kölbultarna man såg och att det som de sitter i i själva verket är kölsvinet så att säga?
Svårt att se vad bilden egentligen föreställer helt enkelt.
Jo, så trodde jag med först men så var det nog inte.
Då kanske det inte var så farligt...

Anna-Karin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19

Inlägg av Anna-Karin » tor 05 jul 2007, 13:16

Bilden är tagen snett uppifrån så det finns väl inget upp och ner.. Men okej vi säger att bilden är upp och ner. Bultarna är kölbultarna. Tror inte att skottet har någon bärande funktion (men om någon med goda hydrakunskaper tror något annat kanske det kan vara så)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 05 jul 2007, 14:15

Jaha, du skickade os en felvänd bild. Då gäller inget som sagts innan :-)

Jag roade mig att vända på bilden i fotoshop. Då blir det tydligt vd som är botten och vad som är ett skott, och även om jag kanske inte tror att det är så farligt, så skall du se upp med sprickorna i balkarna som går på var sin sida av kölbultarna. Tittar man på bilden ser man att det ser ut som början till en sprickbildning från skottet och akteröver. Hur ser det ut på andra sidan detta skott, kan man undra? Att kölbultarna är så obefläckade är märkligt, om det inte gjorts någont ingrepp. Men det är motiverat att bry sig om varför. Fråga ordentligt:

- Känner du till om det varit problem med kölinfästningen?
- Vet du om man behövt göra något med kölen och varför ser kölbultarna nya ut?"
- Vet du om botten eller kölen reparerats?

Se till att säljaren svarar på de här frågorna, och försök få någon ytterligare båtkunnig att titta på detta.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 05 jul 2007, 14:24

Misstänkte väl det...
Jag skulle nog gå vidare...
Är det sprickor där kan de vara problem på fler ställen.
Skulle inte förvåna mig om det är sviter efter en grundstötning.

Ska man nu ändå köpa ny båt kan man väl lika gärna köpa en hel.

Anna-Karin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19

Inlägg av Anna-Karin » tor 05 jul 2007, 14:26

Bild

På andra sidan skottet ser det ut såhär. Detta är på sidan som är mot fören.

Anna-Karin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 19:19

Inlägg av Anna-Karin » tor 05 jul 2007, 14:34

Anders S skrev:Jaha, du skickade os en felvänd bild. Då gäller inget som sagts innan :-)
Nej jag struntade i att lossa muttrarna :wink:

Skriv svar