sprickor vid köl på hydra - oroa sig?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tillström
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:27

Inlägg av Tillström » tor 05 jul 2007, 14:40

På min Hydra så är bultarna nog ungefär lika fina. Vad jag vet så är de inte bytta...

Jag har ingen sådan sprickbildning, däremot har jag någon form av läckage från någon av kölbultarna på första bilden. Har inte tittat så noga eftersom det sitter en träplatta över den. Läckaget kan bero på min sikaflextätning som jag gjorde utvändigt i våras...

Har inte hunnit segla hydran speciellt mycket (1 gång i år)... Men snart är det ju semester. Men av det lilla vi har gjort så seglar den väldigt bra! :-)
Hydra nr 114

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Inlägg av Jens K » tor 05 jul 2007, 15:15

Jag tycker att det ser ut som om sprickorna är emellan själva skrovet och någon sorts inlaminerad inredning. Om det är det så är det nog ingen fara. Däremot bör det inte vara sprickor i själva bottenlaminatet. Det går inte att säga till 100% genom att titta på en bild. Man behöver nog se båten och kanske även skrapa lite.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 05 jul 2007, 17:14

Lite gissningar blir det:

ser ut som om en bottenstockhistoria. Frågan är vad den är uppbyggd av: är det trä under? inte helt ovanligt att man bygger plasten på en trästomme. Med tiden så ruttnar träet (i en bottenstock som byggs på detta sätt). Då kan man säga att själva hållfastenheten finns i GRP-delen, vilket är hyfsat sant, men något måste åtgärdas.

I vilket fall som helst så beror sprickan på något, ett grund kan vara inblandat - inte heller det är helt ovanligt.

Som Jens framförde: är man allvarligt intresserad så är det läge att ta fram kniv eller stämjärn. De sprickor som finns behöver inte vara allvarliga (troligen inte om jag minns Hydran rätt), men det kan bli en vända med vinkelslipen (värre saker än detta har man varit på)

Om jag nu tolkat bilden rätt så behövs det iallafall våghål, annars blir det olidligt med vatten i varje fack. Avsaknaden av våghål kan ha med det hela att göra. Har förresten ett seriöst varv verkligen byggt utan våghål? Eller är det en glad amatör som varit framme?

Osäkerheten kan ju vara argument för att ha lite marginal i priset, dvs prutning. Ett alternativ är att dra dit en besiktningsman - det är aldrig fel om man väl bestämt sig.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 05 jul 2007, 18:12

Anna-Karin skrev:
Anders S skrev:Jaha, du skickade os en felvänd bild. Då gäller inget som sagts innan :-)
Nej jag struntade i att lossa muttrarna :wink:
Det var bra. Bara för att jag har en skruv lös behöver ju inte du ha det.

Är det något alldeles extra med den här båten, ett fantastiskt pris eller så - eller är den jätteprydlig för övrigt? Bara då är det lönt att gå vidare. Men du måste få en vettig uppfattning om att det bara är det här skottet som är löst och någon sorts förklaring varför. Att det skulle vara dåligt inplastat eller ditsatt efteråt är (faktiskt) OK, om det går att fixa för en tusenlapp eller så, men är det ordentligt ditsatt och lossbrutet handlar det nästan säkert om en ordentlig grundstötningsskada.

Gillar du Hydra, varför inte leta efter en Rock 20 - storasystern ?
Anders S

Veigus
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 20:59

Inlägg av Veigus » tor 05 jul 2007, 20:25

I min ungdom hade jag också en Hydra med samma typ av sprickor. Det jag tänkte då var att det säkert vara bara tjockt med färg som började torka och spricka. Jag hade båten i 14 år utan att tappa kölen eller liknande problem. Men man kan aldrig vara säker....För övrigt så var det en kanon bra båt!!

Skriv svar