Lära sig segla...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Toby
Rookie

Lära sig segla...

Inlägg av Toby » tor 21 jun 2007, 17:04

Hej!

Jag har dom senaste åren börjat bli väldigt intesserad av att lära mig att segla, nu har det till och med gått så långt så att jag har börjat kolla efter en lämplig båt att köpa :D
Som det känns just nu så står valet mellan en magnifik midget och en sunwind 20, dels för att dom ligger rätt i pris och dels för att både på det här forumet och andra så rekomenderas dessa som bra nybörjar båtar.

Nu till problemet, hur svårt är det att lära sig? kan man lära sig själv trots att den enda erfarenheten jag har av båtar kommer från typen utan segel och med motor.
och tyvärr så känner jag ingen som kan lära mig.
Hur gick det till när ni lärde er, för alla kan väl ändå inte börjat med optimist jolle?
Kan ni rekomendera någon bra bok som förklarar grunderna?

Mvh Toby

Användarvisningsbild
barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 21 jun 2007, 17:18

Fråga om du får följa med och gasta under nån tävling, det är bra träning.
NF S/Y Sofie, L-4188
NF på facebook!
En mindre sida om Fajak / F-12
~~~~~_/)~~~

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 21 jun 2007, 17:20

Det finns säkert en del men Granboken och Bodings lilla röda finns ju på nätet bla..
http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html
http://www.boding.se/fileadmin/filemoun ... a_roda.pdf

Kolla även i någon båtbutik om dom inte har en enkel bok där man går igenom grunder och principer.

Att segla är inte särskilt svårt.
Att segla fort kan däremot vara lite knepigare....:)

Bor du på Västkusten eller ännu bättre i Göteborg så är du så klart välkommen med ut.
Jag seglar ofta dagsturer både vardagar och helger, allt beroende på vädret.
Det går ganska fort att greppa grunderna och principerna för segling.
Lycka till.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 21 jun 2007, 17:27

Kul med en till in i seglargemenskapen, välkommen!

Det är inte alls svårt att lära sig. Det viktigaste är att man vågar försöka. Jag kan lugnt rekommendera inköp av en båt i den storleksklassen du nämner, och sedan är det bara att sticka ut! Om du börjar i lätta vindar så ska det inte vara några problem att lära sig grunderna kring rigghantering och de olika bogarna.

De flesta nybörjare jag känner upplever nog inte själva seglandet som den svåraste biten, utan mer båthanteringen runt omkring (tilläggningar, påmastning, båtvård). Och jag uppfattade att du har viss erfarenhet att hantera en motorbåt?

Böcker får någon annan rekommendera, eftersom jag inte är up-to-date på vad som finns nu (mina nybörjarböcker är 30 år gamla). Vill minnas att min favorit hette "Så seglar man", där en Ohlsson 22 användes som exempelbåt.

Hälsningar
Tommy

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 21 jun 2007, 17:39

Välkommen till gänget!

Dina tankar om båt är bra. Man kanske kan lägga till några som Viggen, Ohlson 22, Misil, de är alla båtar i klassen kring 7 m som är lunga och stabla och lättseglade.

Grunderna i själva seglingen hittar man i många böcker. En kul bok är Gastens hemliga handbok av Jonas Eklad och Börje Wallin. Den tar inte bara upp segelföring och skotning utan även mycket annat praktiskt kunnande.

Bäst är nog ändå om du är med i någon båtklubb med seglare och antingen frågar om du får följa med någon och lära dig eller, om du har egen båt, ber någon följa med dig. Be även den du köper båten av att göra en tur med digoch visa hur skot bör vara dragna, var fallen finns, vilka knapar som är bäst, var man lämnpligen stuvar öl och mat, kläder och allt annat. Du ska dock vara medveten om att var och en har sin uppfattning om hur saker och ting ska vara ordnade. När du är ute, titta på hur andra gör, hur seglen är skotade osv.

Viktigast är nog ändå att du får en avspänd relation till din segling. Ta ner seglen och använd motorn om du känner osäker. Testa där det finns utrymme (i lä). Tänk efter i förväg vad som kan hända och var förberedd på att ha alternativ till hands, t ex att ha motorn "till hands". Det är bra om man är (minst) två i båten.

Lycka till! Kom gärna tillbaka och berätta hur det går.

svarne
Trogen medlem

Inlägg av svarne » tor 21 jun 2007, 18:37

Hej!
Jag var i din sits för ett par månader sen, dock hade jag redan införskaffat mig en båt då. Jag hade aldrig seglat eller ens setat i en segelbåt då det var första gången jag satt i en segelbåt när jag var och kollade på båten som jag efter några dagars funderande köpte tillslut. Jag kände inte heller nån som kunnde lära mig segla så köpte "Seglingens ABC" och lite senare "Illustrerad Segel-och Riggtrim" och började läsa på, kan Starkt rekomendera dom böckerna.

Hur som helst så satte jag mig själv i båten och åkte ut när det blåste lagom mycket (ca 5m/s) och hissade segel, vinden tog tag i seglena, båten rörde sig framåt och sen har det bara flytigt på. Har endast seglat ensam.

Det jag hade lärt mig teoretist, funkade sen bra i praktiken. Jag gjorde så som det stod i böckerna men sen får man ju kanske prova sig lite fram och se vad som funkar bäst för just din båt.

Båten som jag har är en Maxi 68 och ,enlig mig en bra nybörjarbåt, rekomenderas.

Lycka till!!!
// Andreas

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » tor 21 jun 2007, 21:19

Gå en seglarskola i sommar.
Jag gick på Gunnars Seglarskola i Ljungskile. 15 minuters teori på bryggan första dagen, sedan en veckas praktik i båtar utan motor. Det är inga småjollar utan typen är Smiling som du övernattar i. Hissa segel, kryss, läns, till och med tilläggning med segel (vilket mycket få praktiserar i en normal gästhamn). Efter en vecka har du koll på läget.
Det är svårt att läsa sig till kunskapen i början.

Lycka till!

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 21 jun 2007, 21:50

Med båtarna i den storleksklassen är det bara att åka ut och prova sig fram i lätta vindar tycker jag. Akta dig för bommen och att klämma dig bara. Båten skall luta till viss del ibland, men finner du det obehagligt, kan du låta båten gå upp mot vind (det vill hon ofta själv) eller släppa på storseglet. Håller du emot rodret i byarna och inte låter båten gå upp mot vinden kan det tillfälligt bli kraftig lutning innan seglen släpper ut vinden p g a lutningen. Det kan tyckas obehagligt någon sekund, men i princip skall detta reda sig själv och båten skall normal sett inte kunna kantra om inte någon jättevåg kommer samtigt eller så.
Jag tror att det är bäst att lära sig segla innan man "kan för mycket". Mycket nöje!

keac
Trogen medlem

Nybörjare

Inlägg av keac » fre 22 jun 2007, 06:23

Jag och min fru är glada nybörjare i denna bransch oxå, vi har åkt "riktig" båt tidigare, sa vi då. NU vet jag vad en riktig båt är, det är en sån som inte låter när man åker med den. Vi håller på att lära oss, vi använder principen läs det du orkar, kolla på andra hur dom gör, fråga fråga fråga, testa testa testa. Jag tror det kommer falla på plats under sommaren, än så länge har inget gått snett, tar man det bara försiktigt och ser till att alla ombord vet vad som skall hända och eventuellt kommer att kunna hända kan alla känna trygghet i att segla. Idag sticker vi iväg på fyra veckor i skärgården, har tänkt oss att vi skall till Oskarshamn och tillbaka, skall bli fantastiskt att få ut "Friend Ship" ur Mälaren och låta henne känna lite saltare vatten i skrovet. Trevlig sommar alla Seglarvänner.

Kent
Seglar en Elan 340, 2008 Nummer 116

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » lör 23 jun 2007, 08:57

Jag är i samma sits som dej! :)
Köpte en Sunwind 20 i höstas som jag i god tid har bekantat mig med.

Jag har kört båten med motor flera gånger och i onsdags hade jag min första riktiga segeltur, som en dagsutflykt. Det blåste 5 m/s och var ganska soligt.

Jag har då läst flera böcker om segling och gått en kurs i navigation (förarbevis). Sen har jag frågat andra seglare i hamnen om saker jag inte har koll på.

Min första tur, då bara med storsegel, gick kannon.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 23 jun 2007, 10:37

Det är bara att gratulera till båt och beslut. :-)

Man skall inte dramatisera det där med att segla. Visserligen tare det tid och kräver intresse att lära sig sig segla riktigt snabbt, men att lära sig segla förståndigt och "snyggt" är inga problem, bara intresset finns. Det är en mycket bra strategi att ge sig ut i lagom vidstyrka för att lära (inte för litet - då händer inget och man blir osäker på om man gör rätt, inte för mycket, av naturliga och uppenbara skäl...).

Ett sätt att lära sig hur båten uppträder är att ta med en liten boj eller ett flöte med en lina och tyngd som man slänger i, och så har man en egen fast referens i vattnet. Sedan kan man träna på att segla upp till denna, vända runt, stanna till med bredsidan emot, testa hur fort man driver i sidled när man stannat, när man måste svänga upp för att stanna precis. Eftersom man vill ta med sin boj hem igen blir det ju liksom nödvändigt att lyckas, minst en gång...

Då behöver man heller inte vara rädd för den dag man inte har någon motor, utan måste lita till seglen. En del förhärdade typer tycker sedan att man vill göra så här, varje gång...
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 23 jun 2007, 10:42

Jag hade aldrig seglat en meter när jag köpte min 5,7 tons 31 fotare för 6 år sen. Tycker det var lättare än jag trodde. Ut och prova när det är svag vind, det ger sig själv. Platta segel i motvind och tjockmagade i medvind.
Det man ska öva på direkt är att reva seglen. Hissa storseglet vid bryggan en kväll när det blekt ur. Sen släpper du ner seglet och lär dig hur man får fason på det i revat skick. I hemmahamnen kanske du får några goda råd av nån mer van seglare.
Man kan kanske segla i flera år utan att behöva reva, sen helt plötslig stämmer inte väderprognoserna och det blir hård vind långt från hamn. Att klättra upp på däck och försöka reva första gången utan att nånsin gjort det klarar man knappast. Men med lite övning hemma först går det galant. Man kan segla med felskotade segel ett par somrar utan att det gör nåt, men lär dig reva storseglet. Har man rullfock är det ju både lämpligt och bra, men oftast så seglar båten bättre om man revar storseglet först, när man anar att det ska friska i. Rullar man in en stor bit fram först med hela storseglet uppe så blir båten jobbigt lovgirig, du får sitta och blåhålla rorkulten med rodret på tvären som en broms. Blir det hårdare vind ändå sen man revat storen kan man rulla in en bit på förseglet. Med lagom segelyta går seglingen galant även när det tar i rejält.
Lycka till med seglarlivet, det är det bästa livet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 23 jun 2007, 14:37

Det är väl som med golf lite...
Man gör det precis så avancerat man vill ha det och utvecklas i sin egen takt.

Att reva storen.
Ett singel line reef är att rekomendera.
Springa på däck är väl inte så bra i sådana förhållanden.
Det är rätt enkelt att få ner en revlina till sittbrunn som sköter alltihop.
Märker man sedan storfallet så kan man snabbt släpa ner storen och dra i revet, klart. Det räcker tom ofta att bara lätta på skotet.
Tar inte en minut ens.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 23 jun 2007, 20:18

Singel Line Reef har jag på andra revet, som sagt mycket bra, och säkert. Funkar säkert lika bra på ett mindre segel. Har beskrivit det här:

http://www.vagabond31.org/viewtopic.php?t=226

Och ett par bilder finns här:

http://www.vagabond31.org/album_personal.php?user_id=20
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar