Segla till skottland nästa sommar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Price
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 15:07

Segla till skottland nästa sommar

Inlägg av Price » ons 06 jun 2007, 20:43

Hej alla glada tänkte fiska efter lite tips och synpunkter då jag redan nu vill börja planera/drömma om en skottlands segling nästa säsong.

Jag är 25 år har seglat sedan barnsben har kustskepparexamen samt vhf cert tänkte ta utsjöskepparexamen i höst, men känner ändå att resan kräver noggran planering samt stor aktsamhet.

Har till min hjälp 2 jämnåriga bekanta som också seglar/seglat en del men inte riktigt lika mycket som mig.

Rent övningsmässigt så har ingen av oss seglat långa stunder på öppet hav mer än Gbg-Skagen tänkte därför segla Gbg-Oslo i ett sträck för att öva lite vaktombyte samt navigering.

När det gäller båt och utrustning så har jag en sveakryssare i bra skick med 4år gammal rigg och segel, Gps, vhf radio, autopilot, bra kök och kyl.

Tänkte komplettera med, inhyrd livflotte, ankarspel, extra motor aktersnurra, massa nödproviant, diesel, pilotböcker, sjökort samt ett gott humör.

Tänkte åka 6 veckor Juli och halva Augusti är det en bra tid?

Antar att det hela kan låta lite oöverlagt men jag fick precis ideen så alla tips på hemsidor litteratur osv mottages tacksamt!
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

smoegen
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 07 okt 2006, 18:36
Ort: Smögen

Inlägg av smoegen » ons 06 jun 2007, 23:56

Hej, har liknande funderingar, fast i mitt fall är båten en gammal Fin-Gal. Tyvärr så blir nog inte min resa av förran sommaren 2009.

Just nu så lägger jag sista handen vid hennes nya rigg, och till vintern väntar ytterligare förbättringar/renovering.

Bla så anser jag att hon lär behöva rejäla självlänsar, de som sitter original enligt salig Knud H Reimers ritningar klarar knappt en rejäl midsommarskur.

Men Scotland är det som gäller!

Firth of Forth or bust

Stefan

Scubasteve
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 nov 2006, 00:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Scubasteve » tor 07 jun 2007, 09:52

Planering i all ära, men planera inte bort hela resan bara. Själv drar jag mot Isle of Wight på måndag, med min L28. Har autopiloten kvar att installera, en motor som går sådär, inte utsjöskepparexamen, ingen livflotte och endast en besättningsman förutom mig själv (han hänger dessutom bara med halvvägs). Satsa på självstyrning (vindroder, my best friend) så löser sig resten, det är ganska svårt att "förlisa" eller lyckas med något riktigt dumt.
Sunt förnuft, en stark båt, och självstyrning kommer man VÄLDIGT långt på.

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 22:23

Det känns som du har koll på läget :wink: Att segla till Skottland innebär inte någon direkt höjning av riskerna som man utsätts för på sjön jämfört med segling på Svenska vatten (vilket iof många underskattar).

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 22:30

Scubasteve skrev: Själv drar jag mot Isle of Wight på måndag,
Häftigt :D

När jag pluggade i portsmouth så såg jag Isle of Wight från mitt studentrum. Passa gärna på att stanna till i Portsmouth om ni har tid, marinan ligger mitt i centrum, med det nybyggda Spinnaker Tower varifrån man har utsikt över kusten och Isle of Wight. Annars går det ju att ta svävare/färja från IoW.

Price
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 15:07

Inlägg av Price » sön 10 jun 2007, 10:52

Inga mer tips på litteratur el hemsidor någon ?
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

cub
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

Kolla här

Inlägg av cub » mån 11 jun 2007, 07:16

Här är en trevlig beskrivning av en skottlandsseglats http://www.karinseglar.se/

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Inlägg av typhoon » mån 11 jun 2007, 09:32

Vi tänkte göra precis det samma!

Skagen -> Norge -> Limfjorden i år, Scotland nästa år.

Tidigt på sommaren säger de som seglat dit är bäst. Bättre väder, fler ljusa timmar.

Sugen på seglingssällskap?

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Inlägg av janne » lör 16 jun 2007, 09:46

Tidsmässigt lär det vara bättre att segla i juni eftersom vädret brukar vara bättre tidigt på sommaren

Skriv svar