Dags att (om)värdera nav-program

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Dags att (om)värdera nav-program

Inlägg av Anders S » lör 26 maj 2007, 07:38

Jag har nu ett antal säsonger använt Levande Sjökortet och PC. "Levande" har vissa svagheter, bland annat är det begränsat till Svenska och Danska vatten. Det har också en gränssnitt som ser ut som en HCI-examensuppgift från 1995 och det saknar en hel del hjälpsamma funktioner som finns i t ex Fugawi och Seaclear (som jag studerat ytligt). Inför en stundande högtidsdag har jag fått litet valmöjligheter, och nu funderar jag (rätt vankelmodigt) på olika alternativ:

Behålla "Levande" och lida i tysthet
En plotter med dedikerad kartografi (vilket fabrikat?)
Något alternativt PC-program, t ex Fugawi, Seaclear (eller något annat?)

Tips, kommentarer, beröm och/eller rena sågningar tas tacksamt emot.

Notera gärna att (de utmärkta) sjökorten från "Levande" kan göras fullt brukbara i såväl Seaclear som Fugawi så tidigare investeringar i sjökort och program är inte bortkastade.

(Nej, jag gör inte konverteringsjobbet åt andra och hänvisar ånyo till par 12 och 53, Lagen om Upphovsrätt - den som vill veta hur det går till kan PM:a eller forska litet på nätet, ledtråd "KMI".)
Anders S

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » lör 26 maj 2007, 08:19

Hej Anders

Det finns ett program som överglänser de flesta, en doldis bland giganterna. Det heter Maptech "Chart Navigator Pro" och ger mig som van pc-användare en trygghet i att programmet är det mest windows standardiserade och samtidigt minst lika kraftfullt som de stora.
Mycket lätt att förstå sig på om man jobbar mycket i windows. Snabbkommandon mm kan man ju redan. Inga "konstiga" ikoner utan snygg och fint.

Det finna att ladda hem en Demo. Hittar du den inte så PM:a så kan jag maila över demofilen.

Tar både S-57 och bitmappkort, stöd för AIS och radar. Väder direkt i programmet.

Den ända riktigt stora nackdelen är att programmet är gjort för amerikanska marknaden och inte anpassat till norden. I USA får man alla sjökort med tex. och vädret är bättre funktionellt...

Kolla på de, tror inte du blir besviken.

Svante

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 26 maj 2007, 09:41

Några bra program är TIKI Navigator, Fugawi och Oziexplorer (som är 1000 kr billigare än) Fugawi.
TIKI är mitt favoritprogram tydligt och enkelt. Kör det med AIS.
Jag använder Ozie för Waypoints, Rutter och Tracks,
Ozie kan "prata" Garmin direkt utan "mellan" prog.
TIKI till navigering, för enkelheten.
Seaclear har bästa nattbilden.
Seaclear, G7ToWin och Waypoint+ är gratisprogram.
Clover säljer bla. Ozie och är billiga på kontakter och kablage.
Demo kort kan hämtas hos Solteknik

http://www.tiki-navigator.com/
http://www.oziexplorer.com/
http://www.soltek.se/kartor/fugawi.htm
http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm
http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD
http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/
http://www.clover.se/
http://www.gpsinformation.org/ronh/

motorbåd
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 07:20

Inlägg av motorbåd » lör 26 maj 2007, 16:02

Efter at have prøvet det meste indenfor PC navigation er jeg kommet til den konklusion at vektoriserede kort er fremtiden.
Der er 2 kortprogrammer jeg for tiden bruger.
Hvis du skal sejle langt skal du gå efter C-map med SOB (Software on board) fra Digiboat.
Hvis du ønsker det nyeste opdaterede kort over mindre sejlområder skal du se efter Qastor fra QPS, som kan anvende officielle søkort fra Primar Stavanger.
Begge PC navigationssystemer kan downloades gratis for en lang prøvetid.
Hvis du sejler sejlbåd er SOB nok at foretrække, da der er en del vindrelaterede features.
Når jeg opdeler på denne måde er økonomien med i billedet idet C-map giver et stort område for en given pris, mens officielle kort opdeles i celler man kan købe enkeltvis dog med et minimum på ca. 500 Dkr.

Michael

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Inlägg av janne » lör 26 maj 2007, 18:27

MaxSea är väl ändå nr 1

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 26 maj 2007, 19:01

janne skrev:MaxSea är väl ändå nr 1
Du menar...
http://www.blocket.se/vi/11338564.htm?ca=11_s

Annars, javisst. Tyvärr krävs då att man anpassar sig till kommersiella kort - det finns ett par av de rekommenderade programvarorna som inte handskas med "öppna" kartfiler som t ex GeoTiff. Tyvärr verkal valet vara fullfunktion och köpekort vs litet enklare system med bredare kortbas.

I princip står nog valet mellan att "släppa" PeCeriet till förmån för en plotter+sjökort eller att utveckla och fräscha upp PC-systemet med bättre programvara.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 26 maj 2007, 20:38

Jag kör Fugawi på en HP. Har inte krånglat ett dugg på tre år. Nog är det bra att korten ser lika ut som papperskorten. Att det finns svensk beskrivning är bra. Om det bara står på engelska orkar jag inte hålla på, det är ju olika hur man är.
De plottrar Garmin gör reklam för nu verkar ju grymma med både fågelperspektiv och undervattensbild.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Inlägg av Jerry » lör 26 maj 2007, 21:54

Har också använt mig av Fugawi och inte känt att jag saknat något.

Roger
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 04 apr 2007, 07:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Roger » sön 27 maj 2007, 09:21

Har väldigt lite kört med PC men är valet mellan plotter och PC är det väl lättast att sätta upp en för och nackdelslista. Lämnar för och nackdelar på PC till dem som kört det men jag kan ställa upp mina erfarenheter av plotter.
Fördelar:
Fast monterad nära styrplats.
Syns i solljus.
Stabil funktion.
Vattentålig.
Låg strömförbrukning

Nackdelar:
Små kartområden (annars dyrt )
Kan inte sitta i salongen och planera.

Fyll gärna på då man blir blind i sina egna tankar så lätt :wink:

Frågan jag ställde mig var: Varför ha en strömslukande sak som aldrig ligger still med dålig synlighet i solljus när man kan få en snyggt monterad plotter mitt i blickfånget?

Tänkte iof ta med PC nu i år för första gången som reserv så tråden följs noggrant...

/ Roger

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 29 jun 2004, 12:48
Ort: Linköping

Inlägg av Edward » sön 27 maj 2007, 10:24

Roger skrev:Frågan jag ställde mig var: Varför ha en strömslukande sak som aldrig ligger still med dålig synlighet i solljus när man kan få en snyggt monterad plotter mitt i blickfånget?
Håller med. Jag tycker att det fungerar bra med en plotter (Lowrance 3600) och skulle nog inte ha någon större nytta av en laptop i båten. Hade jag haft en större båt, så skulle jag nog haft med mig en laptop, men då enbart inne i ruffen, väl förankrad så att den inte går sönder.

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Inlägg av Jerry » sön 27 maj 2007, 13:17

Roger skrev: Frågan jag ställde mig var: Varför ha en strömslukande sak som aldrig ligger still med dålig synlighet i solljus när man kan få en snyggt monterad plotter mitt i blickfånget?
Har man sjökort på dator kan man lägga ner det vanliga sjökortet i ett stuvfack och bara köra med datorn. Har man plotter är det väldigt svårt att få en bra översikt vilket gör att man behöver ett papperskort som kompliment. Plotter är dock ovärderligt i hårt väder för att kunna se sin exakta position mm, men det går inte att använda den för att planera sin fortsatta rutt på ett smidigt sätt.

d88-jwn
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 13:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » sön 27 maj 2007, 14:12

Jag måste säga att det är väldigt mycket bättre att planera på papperskort än på PC. Det räcker ju bra med ett översiktskort dessutom.

Om man är säkerhetsmedveten eller nojig kan man ha en liten handhållen gps liggande i reserv också. Finns beggade.

hej

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » sön 27 maj 2007, 16:11

Det bästa valet tror jag är både en liten plotter vid styrplatsen, och en PC-mjukvara som kan hämta och lämna waypoints och spår från plottern.

Plus att man har en liten GPS-mus till PC:n

Dels kan man planera bättre med PC:n, men plottern kan sitta uppe där man styr i ur och skur. En liten plotter drar dessutom mindre ström än en PC, särskilt om den har en transreflekterande skärm som INTE bygger på att försöka överglänsa solens ljusstyrka. Helst skall plottern också ha egna inbyggda batterier, så den klara sig en stund även då båtens elsystem har dött.

Själv har jag en Garmin 176C som sitter där kompassen annars brukar vara på en äldre styrpidestal. Den går att vrida hela varvet runt, så jag kan se den vare sig jag är framför eller bakom ratten och styr, eller sitter på kanten.

En laptop har ju också egna batterier som går en stund. Så med systemet ovan har man två oberoende system som dessutom är oberoende av båtens egen el. Och då kan man lämna papperskorten hemma....

Jag använder Oziexplorer för dess stora flexibilitet, inte minst via de kompletterande program som finns för att skarva ihop sjökort i olika skala, eler för att omvandla dem till Ozies eget sjökortsformat, då man får ett mycket större urval av zoom-skalor som ser bra ut.

(se bilden där två specialer och ett vanligt kort sammförts)

Dessutom kan man ju använde ett program för att införa sin egna kompletteringar av BSB-KAP-formatet på sjökorten. (Den där utgrundningen eller djuprännan som kortet inte visar). Men det är en annan historia. Det är lätt, faktiskt.
Bild

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 28 maj 2007, 18:40

janne skrev:MaxSea är väl ändå nr 1
Kan bara instämma...
När det gäller planeringar och annat är det överlägset med ett nav program som kan hantera väder(grib-filer) och båtprestanda.
Sedan seglar man väl på traditionellt vis på vanliga kort med navprogrammen som stöd och hjälp.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tis 29 maj 2007, 06:23

Det finns en tydlig tendens att vurma för det program man själv "hittat" och lärt sig bra. Inklusive mig själv delvis.

Skulle vara intressant att veta varför de olika programmen anses överlägsna de andra, jag menar gribfiler - vilket navprogram hanterar inte det tex.

För mig handlar det mer om att när nu programmen kan i stort sett samma saker att hitta en miljö (menyer, knappar mm) som är tilltalande och pedagogisk. Har svårt för program som inte följer windows standard och där knappar och menyer är direkt fula. just Chart Navigator Pro (Rosepoint Explorer) har allt man kan begära av ett navprogram. Det påminner i layout om långt dyrare program. Det behöver alltså inte vara flashigt för att tilltala mig utan bara enkelt och kraftfullt.

Har testat en hel del navprogram i min testbänk (hemmadator) och tycker tex. Maxsee är onödigt krångligt i upplägget, Ozie, Tiki mfl. ser lite amatöriska i layout med ologiska hirarkier och direkt fula knappar (subjektivt). jag jobbar som grafiker i min proffession.

Så varför gillar ni de program ni rekkomenderar för Anders S.
Är det känslan av att ha hitta det optimala programmet eller bygger rådet på mer objektiva slutsatser?

Fan vad det åskar :?

I kväll vinner vi... not! :D :D

Nåja, 7:a av mer än 20 båtar förra tisdagen känns bra. Bara "kasebogar" enligt de som kom bakom :wink: . Den synpunkten ignorerar jag och myser lite till. Vi har i klubben flera besättningar med mycket stor erfarenhet varav några hamnade bakom :D som sagt...

Svante

Skriv svar