Nytt elsystem för liten segelbåt - kopplingsschema

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Nytt elsystem för liten segelbåt - kopplingsschema

Inlägg av Turbo123 » tor 17 maj 2007, 21:17

Tänkte ordna ett nytt elsystem i båten.

Det jag behöver använda är väl min laptop, ca: 2 h per dag, mobilladdare en gång eller två i veckan, samt belysning i ruffen.

Jag är absolut ingen elektriker! Jag har ritat ett elschema som utkast.
-->**Det är säkert helt felaktigt, så hjälp mig nu!

(Förutom kopplingsschemat, hur mycket Ah på batterierna kan jag komma att behöva om jag är ute kanske fyra dagar i sträck och låter batterierna sedan underhållsladda med en 5w "fulsolpanel" lika länge? Ekonomin tillåter nog inte köp av riktiga solceller just nu!) Hur mycket utombordaren laddar har jag ingen aning om... men jag uppskattar att jag kör den max 1 h om dagen.



Bild
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Nytt elsystem för liten segelbåt - kopplingsschema

Inlägg av Tommy » fre 18 maj 2007, 12:52

Turbo123 skrev:Det jag behöver använda är väl min laptop, ca: 2 h per dag, mobilladdare en gång eller två i veckan, samt belysning i ruffen.
Om man antar att laptop drar 20 W (?), dvs högt räknat 2 A i 2 timmar. Mobilladdaren måste vara helt försumbar. Belysning kanske 2 lampor a 1 A i 3 timmar/dygn?

Då förbrukar du 10 Ah / dygn. Man brukar väl anta att ett batteri kan ge ungefär 60% av vad det är märkt med, mellan maximalt laddat och den maximala urladdning man kan tillåta sig.

4 dygn förbrukar 40 Ah, så du skulle i princip klara dig med ett fulladdat 80 Ah-batteri utan att behöva ladda på något på dessa dygn. Men kan du få i lite effekt ur solpanel och utombordare så är det ju bra.

/Tommy

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » fre 18 maj 2007, 20:09

Tack! Laptopen är märkt 18,5V, 3,5A under. Innebär det då att den drar 3,5A per timma?

-->Någon som kan kolla om elschemat går att använda eller om något kan göras bättre?
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 18 maj 2007, 21:37

Läs amperetimmarna pa batteriet. Dividera sedan med antalet timmar som batteriet klarar förrän det är tomt och vips sa har du förbrukningen i Ampere.

peter1904
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 01:47

Inlägg av peter1904 » fre 18 maj 2007, 22:37

Turbo123 skrev:Tack! Laptopen är märkt 18,5V, 3,5A under. Innebär det då att den drar 3,5A per timma?
3,5A på 18,5 volt = 3,5A per timma på en 18,5 volts spänning vilket på ett 12 volts batteri blir 3,5 * (18,5/12), dvs ungefär 5,4A i timmen.

(Jag hoppas det här stämmer. Har för mig att det var så man skulle räkna när jag rådfrågade en elektriker innan jag gjorde om elsystemet i min Maxi 68:a)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 19 maj 2007, 08:13

Nubben skrev:Läs amperetimmarna pa batteriet. Dividera sedan med antalet timmar som batteriet klarar förrän det är tomt och vips sa har du förbrukningen i Ampere.
Det är en lite riskabel metod, ett batteri klarar som sagt ofta inte att ge mer än ca 60% av vad det är märkt med. Dessutom kan det ta skada av att djupurladdas.

Hur tänkte du koppla in laptop? Är det via en 12V transformator som ger valfri liksspännnig ut , typ Claes O 32-5502
http://www.clasohlson.se/product/product.aspx?id=252919

3.5A på 18V är nog inte medelförbrukningen, den är troligtvis lägre. En avhandling som jag tidigare refererat visade en förbrukning mellan 8W upp till 30W för en modern laptop. Dvs 0.7 - 2.5A över 12V.

/Tommy

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 19 maj 2007, 09:26

Tommy, jag menade ju nog laptopbatteriet som ju nog torde klara av att laddas ur tills datorn säger till...

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » lör 19 maj 2007, 09:37

Tommy skrev: Hur tänkte du koppla in laptop? Är det via en 12V transformator som ger valfri liksspännnig ut , typ Claes O 32-5502
http://www.clasohlson.se/product/product.aspx?id=252919
Ja det är så jag har tänkt.

Det blir 2 st parallellkopplade 75Ah förbrukningsbatterier också.

-->Elschemat är dock det jag funderar mycket på!!! Har endast begränsade elkunskaper så jag har eg. ingen riktig aning om vad jag har ritat!
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 19 maj 2007, 09:54

Jag tycker ditt schema ser vettigt ut men kanske ska du placera huvudbrytaren före start och laddning från utombordaren?
Det går ju också att dela upp systemet över två brytare där den ena bryter elpanelen och där den andra bryter motorns start och laddning.
Solpanelen är dock bra att, som du har ritat, ha kopplad direkt på batterierna.
Voltmetern skulle jag koppla via en liten brytare också. Den drar inte många mA men det är onödigt att den ligger på hela tiden.

Dimensionera din elpanel så att det finns plats att bygga ut systemet om behov skulle uppstå (instrument, radio, lanternor etc.).

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » lör 19 maj 2007, 13:04

Jag har tagit vara på synpunkterna på elschemat.

Ser det bra ut nu?

Kom gärna med fler synpunkter!!!
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 19 maj 2007, 13:48

Nja... Ska du köra med två brytare så var tanken att dela upp plusledaren efter din huvudsäkring så att den ena brytaren bara påverkar motordelen av systemet och den andra bara påverkar förbrukardelen. I nuläget måste även "Strömbrytare 1" vara till för att släppa fram ström till panelen via "Strömbrytare 2".
Inget fel i det men som schemat ser ut nu, med huvudsäkring, så känns "Strömbrytare 2" lite överflödig.

Som sagt, jag ser inga fel i ditt schema men beroende på hur du vill kunna bryta delar av systemet så kan du placera brytarna på lite olika vis.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » lör 19 maj 2007, 16:36

Bifogar ett lite modifierat schema.

En bra voltmeter drar så lite att det inte märks alls i förhållande till batteriernas självurladdning, och behöver ingen brytare, däremot en säkring.

Det kan vara bra att kunna bryta bort allt som har med motor att göra oberoende av brytaren till elcentralen.

Vad gäller ett laptopaggregat märkt 3.5 A 18.5 volt, får man räkna så här:

Detta är den angivna maxeffekten på aggregatet. Så mycket drar inte laptopen hela tiden. Gissar på 60%. Då blir effektbehovet i snitt c:a 0.6x3.5x18.5 = 39 watt. Omräknat till 12V blir det c:a 3,3 Ampere.

Vill samtidigt varna för att använda 12 till 18V spänningsaggregat för laptop om man inte samtidigt tar ur laptopens eget batteri. Det verkar som att i många fall så är spänningsregleringen i dessa "pirataggregat" alltför primitiv, så laddningsregleringen i laptopen blir konfys. Resultatet blir att laptopens eget batteri blir förstört på kort tid. Tar man däremot ut detta batteri brukar det fungera bra.

MVH
www.batteknik.se
Bild

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » lör 19 maj 2007, 17:02

En liten fråga i sammanhanget. Har det någon betydelse om man tar minus från samma batteri som plusen? Eller är det att föredra att ta minusen från det andra batteriet i paralellkopplingen? Då borde ju urladdningen bli jämnare än om man tar bägge från samma batteri? Tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 19 maj 2007, 17:29

I senaste numret av Båtliv fanns en artikel om laddning, och där stod "Båtägaren i den här artikeln har inte besvärat sig med att koppla diagonalt, vilket betyder att går ut (plus) med strömmen i första batteriet och in (minus) i sista batteriet som i schemat. Vitsen med det är att batterierna blir jämnare laddade och urladdade (...)"

Så de rekommenderade en sådan koppling. Själv har jag lite svårt att förstå hur det skulle kunna göra någon verklig skillnad eftersom polerna ju oftast är sammankopplade med korta (några dm) och jättegrova kablar.

Någon som vet praktiskt?

/Tommy

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » lör 19 maj 2007, 18:07

Super - Tackar! Seawolf och ni andra 8)

Men jag har fler frågor...

1. Som det är nu finns det bara en huvudströmbrytare ingjuten i plasten inne i ruffen. Finns det någon speciell anledning till att man separerar elen till motorn mot resten av förbrukarna eller skulle det räcka med en huvudströmbrytare i mitt lilla system?

2. Jag ska ju konvertera 12v till 18,5v till laptoppen. Är det själva konverteraren som är så dålig då att batteriet kan förstöras i laptoppen?
Borde det inte skifta i kvalitet mellan olika konverters, så att man kan välja en bättre?

3. Så det ska vara diagonal koppling då, fast än plus och minus
Senast redigerad av 1 Turbo123, redigerad totalt 0 gånger.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Skriv svar