Nytt elsystem för liten segelbåt - kopplingsschema
Nytt elsystem för liten segelbåt - kopplingsschema
Tänkte ordna ett nytt elsystem i båten.
Det jag behöver använda är väl min laptop, ca: 2 h per dag, mobilladdare en gång eller två i veckan, samt belysning i ruffen.
Jag är absolut ingen elektriker! Jag har ritat ett elschema som utkast.
-->**Det är säkert helt felaktigt, så hjälp mig nu!
(Förutom kopplingsschemat, hur mycket Ah på batterierna kan jag komma att behöva om jag är ute kanske fyra dagar i sträck och låter batterierna sedan underhållsladda med en 5w "fulsolpanel" lika länge? Ekonomin tillåter nog inte köp av riktiga solceller just nu!) Hur mycket utombordaren laddar har jag ingen aning om... men jag uppskattar att jag kör den max 1 h om dagen.
Det jag behöver använda är väl min laptop, ca: 2 h per dag, mobilladdare en gång eller två i veckan, samt belysning i ruffen.
Jag är absolut ingen elektriker! Jag har ritat ett elschema som utkast.
-->**Det är säkert helt felaktigt, så hjälp mig nu!
(Förutom kopplingsschemat, hur mycket Ah på batterierna kan jag komma att behöva om jag är ute kanske fyra dagar i sträck och låter batterierna sedan underhållsladda med en 5w "fulsolpanel" lika länge? Ekonomin tillåter nog inte köp av riktiga solceller just nu!) Hur mycket utombordaren laddar har jag ingen aning om... men jag uppskattar att jag kör den max 1 h om dagen.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
Re: Nytt elsystem för liten segelbåt - kopplingsschema
Om man antar att laptop drar 20 W (?), dvs högt räknat 2 A i 2 timmar. Mobilladdaren måste vara helt försumbar. Belysning kanske 2 lampor a 1 A i 3 timmar/dygn?Turbo123 skrev:Det jag behöver använda är väl min laptop, ca: 2 h per dag, mobilladdare en gång eller två i veckan, samt belysning i ruffen.
Då förbrukar du 10 Ah / dygn. Man brukar väl anta att ett batteri kan ge ungefär 60% av vad det är märkt med, mellan maximalt laddat och den maximala urladdning man kan tillåta sig.
4 dygn förbrukar 40 Ah, så du skulle i princip klara dig med ett fulladdat 80 Ah-batteri utan att behöva ladda på något på dessa dygn. Men kan du få i lite effekt ur solpanel och utombordare så är det ju bra.
/Tommy
Tack! Laptopen är märkt 18,5V, 3,5A under. Innebär det då att den drar 3,5A per timma?
-->Någon som kan kolla om elschemat går att använda eller om något kan göras bättre?
-->Någon som kan kolla om elschemat går att använda eller om något kan göras bättre?
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
3,5A på 18,5 volt = 3,5A per timma på en 18,5 volts spänning vilket på ett 12 volts batteri blir 3,5 * (18,5/12), dvs ungefär 5,4A i timmen.Turbo123 skrev:Tack! Laptopen är märkt 18,5V, 3,5A under. Innebär det då att den drar 3,5A per timma?
(Jag hoppas det här stämmer. Har för mig att det var så man skulle räkna när jag rådfrågade en elektriker innan jag gjorde om elsystemet i min Maxi 68:a)
Det är en lite riskabel metod, ett batteri klarar som sagt ofta inte att ge mer än ca 60% av vad det är märkt med. Dessutom kan det ta skada av att djupurladdas.Nubben skrev:Läs amperetimmarna pa batteriet. Dividera sedan med antalet timmar som batteriet klarar förrän det är tomt och vips sa har du förbrukningen i Ampere.
Hur tänkte du koppla in laptop? Är det via en 12V transformator som ger valfri liksspännnig ut , typ Claes O 32-5502
http://www.clasohlson.se/product/product.aspx?id=252919
3.5A på 18V är nog inte medelförbrukningen, den är troligtvis lägre. En avhandling som jag tidigare refererat visade en förbrukning mellan 8W upp till 30W för en modern laptop. Dvs 0.7 - 2.5A över 12V.
/Tommy
Ja det är så jag har tänkt.Tommy skrev: Hur tänkte du koppla in laptop? Är det via en 12V transformator som ger valfri liksspännnig ut , typ Claes O 32-5502
http://www.clasohlson.se/product/product.aspx?id=252919
Det blir 2 st parallellkopplade 75Ah förbrukningsbatterier också.
-->Elschemat är dock det jag funderar mycket på!!! Har endast begränsade elkunskaper så jag har eg. ingen riktig aning om vad jag har ritat!
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
Jag tycker ditt schema ser vettigt ut men kanske ska du placera huvudbrytaren före start och laddning från utombordaren?
Det går ju också att dela upp systemet över två brytare där den ena bryter elpanelen och där den andra bryter motorns start och laddning.
Solpanelen är dock bra att, som du har ritat, ha kopplad direkt på batterierna.
Voltmetern skulle jag koppla via en liten brytare också. Den drar inte många mA men det är onödigt att den ligger på hela tiden.
Dimensionera din elpanel så att det finns plats att bygga ut systemet om behov skulle uppstå (instrument, radio, lanternor etc.).
Det går ju också att dela upp systemet över två brytare där den ena bryter elpanelen och där den andra bryter motorns start och laddning.
Solpanelen är dock bra att, som du har ritat, ha kopplad direkt på batterierna.
Voltmetern skulle jag koppla via en liten brytare också. Den drar inte många mA men det är onödigt att den ligger på hela tiden.
Dimensionera din elpanel så att det finns plats att bygga ut systemet om behov skulle uppstå (instrument, radio, lanternor etc.).
Jag har tagit vara på synpunkterna på elschemat.
Ser det bra ut nu?
Kom gärna med fler synpunkter!!!
Ser det bra ut nu?
Kom gärna med fler synpunkter!!!
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
Nja... Ska du köra med två brytare så var tanken att dela upp plusledaren efter din huvudsäkring så att den ena brytaren bara påverkar motordelen av systemet och den andra bara påverkar förbrukardelen. I nuläget måste även "Strömbrytare 1" vara till för att släppa fram ström till panelen via "Strömbrytare 2".
Inget fel i det men som schemat ser ut nu, med huvudsäkring, så känns "Strömbrytare 2" lite överflödig.
Som sagt, jag ser inga fel i ditt schema men beroende på hur du vill kunna bryta delar av systemet så kan du placera brytarna på lite olika vis.
Inget fel i det men som schemat ser ut nu, med huvudsäkring, så känns "Strömbrytare 2" lite överflödig.
Som sagt, jag ser inga fel i ditt schema men beroende på hur du vill kunna bryta delar av systemet så kan du placera brytarna på lite olika vis.
Bifogar ett lite modifierat schema.
En bra voltmeter drar så lite att det inte märks alls i förhållande till batteriernas självurladdning, och behöver ingen brytare, däremot en säkring.
Det kan vara bra att kunna bryta bort allt som har med motor att göra oberoende av brytaren till elcentralen.
Vad gäller ett laptopaggregat märkt 3.5 A 18.5 volt, får man räkna så här:
Detta är den angivna maxeffekten på aggregatet. Så mycket drar inte laptopen hela tiden. Gissar på 60%. Då blir effektbehovet i snitt c:a 0.6x3.5x18.5 = 39 watt. Omräknat till 12V blir det c:a 3,3 Ampere.
Vill samtidigt varna för att använda 12 till 18V spänningsaggregat för laptop om man inte samtidigt tar ur laptopens eget batteri. Det verkar som att i många fall så är spänningsregleringen i dessa "pirataggregat" alltför primitiv, så laddningsregleringen i laptopen blir konfys. Resultatet blir att laptopens eget batteri blir förstört på kort tid. Tar man däremot ut detta batteri brukar det fungera bra.
MVH
www.batteknik.se
En bra voltmeter drar så lite att det inte märks alls i förhållande till batteriernas självurladdning, och behöver ingen brytare, däremot en säkring.
Det kan vara bra att kunna bryta bort allt som har med motor att göra oberoende av brytaren till elcentralen.
Vad gäller ett laptopaggregat märkt 3.5 A 18.5 volt, får man räkna så här:
Detta är den angivna maxeffekten på aggregatet. Så mycket drar inte laptopen hela tiden. Gissar på 60%. Då blir effektbehovet i snitt c:a 0.6x3.5x18.5 = 39 watt. Omräknat till 12V blir det c:a 3,3 Ampere.
Vill samtidigt varna för att använda 12 till 18V spänningsaggregat för laptop om man inte samtidigt tar ur laptopens eget batteri. Det verkar som att i många fall så är spänningsregleringen i dessa "pirataggregat" alltför primitiv, så laddningsregleringen i laptopen blir konfys. Resultatet blir att laptopens eget batteri blir förstört på kort tid. Tar man däremot ut detta batteri brukar det fungera bra.
MVH
www.batteknik.se
I senaste numret av Båtliv fanns en artikel om laddning, och där stod "Båtägaren i den här artikeln har inte besvärat sig med att koppla diagonalt, vilket betyder att går ut (plus) med strömmen i första batteriet och in (minus) i sista batteriet som i schemat. Vitsen med det är att batterierna blir jämnare laddade och urladdade (...)"
Så de rekommenderade en sådan koppling. Själv har jag lite svårt att förstå hur det skulle kunna göra någon verklig skillnad eftersom polerna ju oftast är sammankopplade med korta (några dm) och jättegrova kablar.
Någon som vet praktiskt?
/Tommy
Så de rekommenderade en sådan koppling. Själv har jag lite svårt att förstå hur det skulle kunna göra någon verklig skillnad eftersom polerna ju oftast är sammankopplade med korta (några dm) och jättegrova kablar.
Någon som vet praktiskt?
/Tommy
Super - Tackar! Seawolf och ni andra
Men jag har fler frågor...
1. Som det är nu finns det bara en huvudströmbrytare ingjuten i plasten inne i ruffen. Finns det någon speciell anledning till att man separerar elen till motorn mot resten av förbrukarna eller skulle det räcka med en huvudströmbrytare i mitt lilla system?
2. Jag ska ju konvertera 12v till 18,5v till laptoppen. Är det själva konverteraren som är så dålig då att batteriet kan förstöras i laptoppen?
Borde det inte skifta i kvalitet mellan olika konverters, så att man kan välja en bättre?
3. Så det ska vara diagonal koppling då, fast än plus och minus
Men jag har fler frågor...
1. Som det är nu finns det bara en huvudströmbrytare ingjuten i plasten inne i ruffen. Finns det någon speciell anledning till att man separerar elen till motorn mot resten av förbrukarna eller skulle det räcka med en huvudströmbrytare i mitt lilla system?
2. Jag ska ju konvertera 12v till 18,5v till laptoppen. Är det själva konverteraren som är så dålig då att batteriet kan förstöras i laptoppen?
Borde det inte skifta i kvalitet mellan olika konverters, så att man kan välja en bättre?
3. Så det ska vara diagonal koppling då, fast än plus och minus
Senast redigerad av 1 Turbo123, redigerad totalt 0 gånger.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se