foldingpropeller viker ej ut som den skall

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johnez
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 00:39

foldingpropeller viker ej ut som den skall

Inlägg av johnez » sön 06 maj 2007, 16:23

Hej!
Jag har en båt med en foldingpropeller, ibland kanske en gång per 3 gång när man lägger i fram så verkar inte propellern fälla ut sig som det skall, det driver framåt men inte lika mycket som det skall plus att det blir våldsamma vibrationer i båten när man "gasar på".

Detta kan avhjälpas med att dra ner gasen och lägga i neutral och sen lägga i växeln fram igen.
Detta är rätt irriterande och jag vill försöka lösa det, helst ej på bekostnad av sätta dit en fast propeller som gör mer motstånd när man seglar.

Är det vanligt att foldpropellrar trasslar på detta sätt? Eller kan det vara så att min börjar bli sliten på nått sätt som påverkar förmågan att fällas ut helt?

Mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 07 maj 2007, 07:01

En gissning: Om du har en propeller med kuggsegment som synkar bladen (nästan alla), kolla då så att en kugg inte har gått av. Detta hände mig på en Gori-propeller, och då fick jag (naturligtvis) stora obalansproblem. Man kunde då "nollställa" genom att stänga av och låta bladen slå samman, och så lyckades det bättre i andra-tredje försöket.

Man kan helt enkelt räkna kuggarna, om man inte direkt ser ett skadat segment. Tyvärr heter botemedlet i så fall "ny bladsats" - att hårdlöda in ett kuggsegment tror jag ingen "propellermicklare" vågar göra.
Anders S

johnez
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 00:39

Inlägg av johnez » mån 07 maj 2007, 15:33

Jag skall ta upp båten någon kväll närmaste veckorn och se hur det ser ut, återkommer med resultatet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tis 08 maj 2007, 11:53

Anders_S förklaring är tveklöst den troligaste. Gori, med kuggar, var en vanlig propeller på 80-talet. Tyvärr var bladen inte så kul heller, dålig verkningsgrad speciellt vid backning. Metallkvaliteten gav en del övrigt att önska - har själv fått sprickor i en Gori.

Och så finns det ett nästan oändligt antal andra proppar. Med och utan kuggar. Gemensamt för alla är att de skall vara ordentligt insmorda för att funka bra.


Om allt nu kommer till det värsta: att köpa ny bladsats till en gammal krona verkar inte kul. Kolla (i förväg, det är bra att vara preparerad) vilka alternativ som finns: beg (fast inte från 80-talet), och nya.
Kolla dia och stigning (står kanske i motorns manual), axeldia och koning. Enklare än vad man tror.

/J

Danneman
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 06 jun 2015, 11:41
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: foldingpropeller viker ej ut som den skall

Inlägg av Danneman » lör 14 jul 2018, 05:37

Hur gick det har liknande problem?

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: foldingpropeller viker ej ut som den skall

Inlägg av Kenta » tis 11 sep 2018, 12:01

Hade samma problem med en Volvo Penta Folding Prop. Den nya modellen, inte deras gamla gjutjärnsprop. Efter några år hände det ibland att den inte slog ut när jag skulle köra framåt. Fick då gå tillbaka till neutralläge, lägga i backen, sedan snabbt som f-n framåt. Problematisk när jag skulle gå ut från brygga på spring. Det fanns inga trasiga kuggar, allt smörjdes in med VP vattenfast fett före sjösättning. I år har en kompis lånat den för att ev köpa. Han har inte haft dessa problem. Fattar ingen ting.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Skriv svar