Skruva loss beslag till mantåg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Skruva loss beslag till mantåg

Inlägg av Tommy » ons 02 maj 2007, 18:07

Hej!

Jag hade amitionen att byta ut mina slitna mantåg, men tänkte om när jag hörde hur dyrt det skulle vara (>2000 kronor för 4 nya mantåg med beslag).

Det är bara plasten som är sliten, och man kan tydligen istället ersätta den med speciell krymp-plast, man lägger in hela mantåget i ugnen för att krympa fast plasten...

Nåväl, nu är problemet hur man demonterar mantåget?! Beslaget i ena änden ska gå att skruva loss för att man ska kunna trä mantåget genom hålen i stöttorna. Själva pinnen som är förlängningen av mantågslinan är gängad in i beslaget. Men "pinnen" är ju helt rund och går ej att greppa, och skruven sitter som berget efter alla år.
Hur gör man för att skruva loss, finns det något speciellt knep?

Hälsningar
Tommy

Papz
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 17:26

Inlägg av Papz » ons 02 maj 2007, 19:28

spraya på 5-56 och vänta ett dygn!

Värma beslaget på något sätt?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 02 maj 2007, 21:09

Om du inte får av beslagen, tejpa vajern hårt alldeles intill de aktre beslagen och klipp av vajern där.
Montera sedan ett nytt beslag när du är färdig med krympslangen.
Det kommer då att fattas ett par cm för dig vilket är bra.
Mellan det aktre beslaget och pushpitens ögla sätter du en bit lina, ex.vis fallskärmslina två tre varv. du kan då snabbt och enkelt skära av den om någon faller i som du ska ta upp.
Calle

Se gla ut

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Inlägg av friseglarn » tor 03 maj 2007, 08:33

Plasten rund om rosfria vajern är inte nödvändig. Tvärtom, rostfritt "gillar inte" att vara innesluten i lufftätt material. Rostfritt behöver luft för att inte korrodera. Snyggare utan plasten, polera upp bara (räcker sannolik med oljad trasa) och låt vara som den är. Om plasten är gammal har den sannolikt blivit spröd... då kan du knäcka loss den i stora stycken. Finns ingen vettig anledning att ha plast runt vajern. Plasten döljer eventuella defekter som lätt skulle synas/märkas om vajern var fri från plast. Större diameter på vajern ger större luftmotstånd och när du faller mot vajern är den större diametern med plasten inte något som gör det nämnvärt, det farligaste är ändå stöttorna eller risken att ramla överbord och den risken blir du ändå ej av med.

Med viss oro för att dra på mig erfarna och kloka seglares vrede och fördömanden vill jag även påpeka att det går att ersätta mantåget med säkerhetslina bå båda sidor (fästpunkt vid sittbrunn och går hela vägen fram till förstagsinfästningen) och säkerhetssele i busväder. Då slipper man hela problemet med mantåg. Jag (som inte vet bättre) tycker att man klarar sig bäst utan mantåg och att det rentav är säkrare i vart fall inomskärs och i fint väder och när det är busväder skall man ändå ha sele.

Skriv svar