Plastimo rullsystem 606 T & S

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kjelle69
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 15:14

Plastimo rullsystem 606 T & S

Inlägg av kjelle69 » tis 01 maj 2007, 22:37

Hur fungerar T-versionen av systemet ? Ok, två likrännor, men vad är meningen med detta ? Möjlighet att ha flera försegel, men rent praktiskt hur funkar det ? Och när skall man välja T varianten ?

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 19:04

Inlägg av Kenneth » ons 02 maj 2007, 09:32

Plastimos eget argument är
"Tillverkad och utformad som S-serien med undantaget att du kan ha två försegel istället för ett. I princip kan du vid rätt vindar lå ta spinnakern ligga."

Sen verkar det som man kan förlänga T-modellen längre än S-modellen också.
För tillfället båtlös.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » ons 02 maj 2007, 10:36

Den stora fördelen är om du vill byta försegel under en kryss.
Du hissar det nya innanför det gamla, stagvänder och tar ned det gamla utan att tappa fart.

Att man sen kanske kan bära två försegel samtidigt är en annan sak...

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

dubbla förliksrännor jättebra

Inlägg av friseglarn » tor 03 maj 2007, 09:26

Det är mycket trevligt att ha två försegel samtidigt. Man struntar då i storen. Bra undanvindsuppsättning istället för spinnakern (som kräver mer kompetens än vad jag har att hantera ensam). Kan lätt hanteras ensam. Jag seglar sällan ensam, men ofta med mina barn. DÅ är det bra, även om man är två vuxna, att det är så lätt som möjligt. Dels kan man låta barn segla själva och vara lite frimodig och tåla misstag, dels då det är viktigt att så lite "vuxenkraft" som möjligt går åt till seglingen så att man kan hantera alla de större och mindre kriser som alltid uppstår med barn. Man kan dessutom "reva" genom att veva in båda seglen. Om seglen är lika stora kan man dessutom få en "dubbel" stormfock sedan genom att ha båda på samma sida.

Numera har jag tyvärr ingen rulle men tänker ändå använder dubbla segel på förstaget med pistolhakar. Man kan föra ihop förseglen för att få en "revning" till bara genua om vinden ökar. Bättre med rulle och dubbla rännor. Underbart bra helt enkelt.

kjelle69
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 15:14

Inlägg av kjelle69 » tor 03 maj 2007, 19:27

Jag är oerfaren inom detta område, men hur kan man ha två försegel uppe samtidigt på samma förstag ?? En åt vardera hållet ? :?

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

vinge vinge

Inlägg av friseglarn » tor 03 maj 2007, 22:06

med vinden hyfsat akterifrån kan du ha en genua ut åt babord och den andra ut åt styrbord. Ett skot till varje. Det blir som en spinnaker som sitter fast helt enkelt. Med spinnakerbom eller annat att hålla ut den ena genuan kan avvika ganska kraftigt från läns utan att det börjar bli okontrollerat.

Skriv svar