Ekolod vs sk. "fiskelod"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 12:24
Ort: Helsingfors, Finland

Ekolod vs sk. "fiskelod"

Inlägg av Jenni » tis 24 apr 2007, 13:52

Hejssan!

Nu skall det inhandlas grunkor till båten :) Vårt ekolod var av modellen "före första världskriget" så vi tänkte skaffa nytt ekolod.

Nu är frågan: vad är det för markant skillnad på ett "riktigt" ekolod och ett sådant som man kan använda i fiskesammanhang, typ som visar fiskstimm och som ritar ut bottenprofilen på havsbottnet.

En stor skillnad är att priset är about dubbelt dyrare för ett normalt ekolod jämfört med ett fiskelod.

Andra skillnader??

tacksam för svar!
h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 24 apr 2007, 20:56

Den dag jag sätter i ett lod blir det en av de enklare biskbiona. Jag tänker inte betala dubbelt eller mer för ett lod som bara visar siffror.
Seglar man och vinden skralnar så farten kryper ner mot två knop frestas man att starta motorn. Men ser man fisk under båten kan man ju släpa drag, trolla. Det ska gå i max två knop.
Jag är osäker men tror de vanliga dyra loden som bara visar djupet saknar djup och grundlarm. Dåligt. Att ställa in varningspip på tex 8 meter är bra. Då hinner man göra nåt innan man går på när man styrt fel, och det gör man rätt som det är även om man varit på sjön jämt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 24 apr 2007, 21:21

Det är inte riktigt så illa. Alla "dyra" "sifferlod" har djuplarm och många har "ankarvakt", dvs larmar när djupet ändrar sig åt endera hållet. Det handlar egentligen om två skilda behov, och man köper såklart det man behöver. Ett fiskelod visar alldeles för mycket information för att vara "lätt-tittat" och man måste själv bilda sig en uppfattning om botten, djupet med mera. Hela poängen är att få "sillbio" - men man måste också titta!
Den andra sortens lod har elektronik som tar bort falska ekon, släcker ut fiskar och i största allmänhet är mer lämpade för navigation. Det är ingen nackdel till vardags - vill man inte studera en bildskärm hela tiden har man kanske mer glädje av en lättbegriplig siffra, som stämmer så bra som möjligt med sjökortets djupsiffra.

Man får välja. Jag tycker också att det låter som om man får användbara funktioner i "fiskeloden", men man kan ju kolla hur informationen kan presenteras till vardags. Ekolod som ständigt påslaget navigationshjälpmedel kanske inte betyder så mycket med GPS i de flesta båtar.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 24 apr 2007, 21:59

Jag hade en billig fiskbio i snipan. den var hur bra som helst. Jag har dividerat det här på marinan mycket genom åren och det har framkommit att seglare är helt ointresserade av fiske. Om det simmar laxöringar under båten skiter väl jag i.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » ons 25 apr 2007, 05:24

Jag håller just på att montera ett lod på min båt.
Hittade ett nytt i kartong på "billiga" hyllan hos en lokal handlare här i Göteborg.
Ett uddaex från VDO med NMEA-utgång.
Priset var 800:- så det får nog ses som ett fynd.

http://seglarportalen.forum24.se/seglar ... out86.html

http://www.siemensvdo.com/products_solu ... combit.htm

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Inlägg av janne » ons 25 apr 2007, 15:44

På de flesta fiskelod kan man välja att enbart visa djupet med siffror om man tycker att det "är för mycket info" med bottenkurva. Just att kunna se bottenkurvan tycker jag dock är en av fördelarna.

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 12:24
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Jenni » ons 25 apr 2007, 16:54

Så ni menar i allmänhet att fiskelodet (eller vad det nu sen heter) visar helt tillräckligt tillförlig information?

Det är typ det som är det viktigaste.

Fortsatt tacksam för kommentarer och åsikter!

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Papz
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 17:26

Inlägg av Papz » ons 25 apr 2007, 17:35

Jag kan varmt rekommendera ett frammåtseende ekolod! Jag går ofta nya vägar och letar lite ensamma naturhamnar - då är det väldigt trevligt att få en förvarning om hur botten ser ut frammåt.

Det går förvisso inte att lägga sig mitt i viken och scanna av ständerna efter bästa/djupaste platsen, men det är till god hjälp.

Jag fick motivationen till att skaffa det här när jag gick på en grynna som inte finns i kortet. En bit väster om norra inloppet till fladen Paradiset vid Jolpan i Sthlms skärgård. Det visade sig att en seglarbekant också träffat på samma grund...

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av eriksbo1 » tor 26 apr 2007, 14:55

Framåtseende ekolod känner jag inte till, men själv skulle jag att anse att ett vanligt ekolod med djupsiffror är enklast och bäst. En sillbio ger information som man vid segling inte riktigt hinner tillgodogöra sig. Vid kryss utanför farleden i ganska grunda vatten, som just i den finska skärgården, är det en trygghetsfaktor att vid behov hela tiden kunna följa med hur djupet utvecklar sig, och då räcker det gott med djupsiffran, mera info gör det bara förvirrande. Och i estniska vatten är ekolodet nästan det viktigaste hjälpmedlet!

Papz
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 17:26

Inlägg av Papz » tor 26 apr 2007, 15:32

Den stora skillnaden är att framåtseende lod låter dig kunna följa med hur djupet KOMMER ATT utveckla sig.

Om djupet utvecklar sig till 1.5 meter, så informerar även din köl dig om hur djupet utvecklat sig. En framåtseende Echopilot informerar dig om det ett tag i förväg, innan det skrapar och slår i botten och familjen svär.

Jag är mycket nöjd med min Echopilot Bronze. Det är häftigt att se hur sund grundar upp för att stanna på 2.5m och sen bli djupare igen - INNAN jag är framme vid grundtröskeln. Med vanligt lod ser jag bara hur det blir grundare och grundare och grundare... utan att veta om det tar ända med förskräckelse eller om vi går fria.

En svaghet är att min under Auto-inställning på djupet (jag vill minnas att det finns 100 m, 50 m, 25m 12m, Auto) ibland hänger sig på grundaste området pga den tolkar klutter framöver som grund i st.f. reflektioner från vågor framöver. Då ser man inte det faktiska djupet eftersom den då bara visar ner till 12m. Möjligen kan man få ny programvara fr leverantören? Bakläxa för mig.

På kryss testade lodet för flera år sen och var nöjda. Någon som har en länk till artiklar?
Senast redigerad av 1 Papz, redigerad totalt 0 gånger.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av eriksbo1 » tor 26 apr 2007, 15:55

Verkar onekligen intressant med ett framåtseende lod! Det är ju ganska mycket dyrare förstås. Men om det blir aktuellt att byta upp sig i framtiden, kommer jag nog att se på det alternativet. Däremot är jag osäker på om man genuint har nytta av en sillbio - i en segelbåt alltså.

Papz
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 17:26

Inlägg av Papz » tor 26 apr 2007, 16:08

En så här rackare har inte tillräcklig upplösning för att hitta fisk med. De spelar snarare i övre lod-serien än i sillbio-klassen.

Jag gillar att navigera i nya (grunda) vatten. Hade jag varit fiskeintresserad kanske det suttit en sillbio på skottet i stället.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 26 apr 2007, 16:19

Det intressanta är ju att det a) är billigare och om man b) kan välja en rak och enkel presentation. Då är det väl ingen fara? Problemet uppstår om det bara finns en skärmbild som måste tolkas hela tiden. Bra för fiskjakt, men kan bli jobbigt vid "båtåkande". Båda är bra men till olika saker. Finns det en "sifferdisplay" att välja, varför inte?

Echopilot (jag har ett) är väl sådär användbart som "vardagslod". Reklamen är litet missledande, vinkeln framför båten är ganska snäv. Det är bäst på grunt vatten, och det är ju inte bara där man har nytta av lodet. Sedan bygger givaren en del, och även om den kan dras in så är det en rejäl klump, på ett dåligt ställe ur strömningssynpunkt. Inget för kappseglaren, skulle jag vilja säga. Man kan inte montera det inombords. Man får också mycket falska ekon, tyvärr. Men när man nosar sig in i okända hamnar med oklart djup är det inte dumt - tål man bara upphetsningen vid falska eko så har det (peppar, peppar) ännu inte missat något av betydelse.
Anders S

Papz
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 17:26

Inlägg av Papz » tor 26 apr 2007, 16:45

Anders, "hänger sig" även din på grundaste området när du har den inställd på Auto?

Hjärtat får förvisso arbeta lite extra när det dyker upp falska ekon, men det är sällan som grunden flyter på ytan utan kontakt med fast botten längre ned.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av eriksbo1 » tor 26 apr 2007, 18:22

Ja, jag tänkte liksom mest praktiskt, på frågeställaren Jenni och hennes nyförvärvade pommacsfärgade Maxi 77. När man kryssar mellan holmarna och i sunden är ju den eviga frågan "hur nära kan man gå?", stranden alltså, och då är det mest praktiskt att snegla på en enda enkel djupsiffra. Men visst, om en sillbio gör samma tjänst till billigare pris, varför inte? Sillarna kan ju kopplas bort, liksom säkert även abborrar och gäddor!
Senast redigerad av 2 eriksbo1, redigerad totalt 0 gång.

Skriv svar