Montering av nya rutor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Montering av nya rutor

Inlägg av Lasse M » ons 18 apr 2007, 12:05

Hejsan!

Är mitt uppe i ett rutbyte på vår Sunwind 26. Har "forskat" runt lite på forumen och konstaterar att rätt metod tycks vara att limma rutorna med butyltape samt täta ytterkanten med Sikas UV. Rutorna är i vårt fall utanpåliggande a´la Maxi och jag har slöjdat till nya i Lexan med de gamla som mall. Frågan är dock hur mycket skruv jag skall använda? En i varje hörn eller med 5 cm mellanrum hela varvet runt? Skruvarnas funktion är om jag har förstått det hela rätt endast att ge rutan rätt tryck mot skrovet så att butylgäggan kan täta. Om tillräckligt tryck kan uppnås med endast skruv i hörnen så känns det ju ganska meningslöst att brodera hela fönsterkanten med skruv!

Lasse

Erik P
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 19:24

Inlägg av Erik P » ons 18 apr 2007, 16:16

Har just monterat nya rutor på min Maxi 108. Samma metod som du beskriver. Skruvarna har bara till uppgift att styra rutan i rätt läge. Tryck till ordentligt så att butyltejpen fäster. Det måste vara varmt, 20 grader. Annars värm med värmepistol.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » tor 19 apr 2007, 20:47

Tack Erik för tipset!

Då vet jag att metoden fungerar. Hade dock inte tänkt på att det var så temperaturkänsligt. Med facit i hand skulle man alltså ha fixat färdigt allting under helgens kanonväder med temperaturer över 20º!

Lasse

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 499
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Fotö utanför Göteborg

Inlägg av Robin » tor 19 apr 2007, 21:06

Nu kan ja inte låta bli att svara:) Lexan har ju en del värmeutvidgning, tänk på att göra lite för stora hål.
Räkna inte med att butylbandet håller fast plasten allt för bra, sätt ett antal skruv för att vara på säkra sidan, tycker jag:) Men det beror ju lite på hur tjockt makrolon du har.

Tänk även på att det kommer bli repigt så fort du tittar på det..:) Nästan iaf.
:D

Själv gillar jag nog härdade glas i riktiga ramar, mycket stabilare, starkare och håller längre. Tyngre säger en del, men eftersom det är dubbelt så starkt så i de lite grövre dimensionerna så blir det inte så stor skillnad. Man kan alltså ha tunnare glas än motsvarande plastglas.

Men jag jobbar ju med just detta, så är ju lite färgad så att säga:)

Det blir säkert bra, och märker du att rutorna rör sig så sätt dit fler skruv bara:)

//Robin

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » fre 20 apr 2007, 18:32

Tack för tipset Robin!

Jag är medveten om att Lexan är väldigt lättrepat, men å andra sidan så är det lättjobbat, även med enkla handmaskiner.

Fick jag bestämma så hade det blivit rutor i härdat glas monterade i aluminiumram. Men i väntan på den stora tipsvinsten så måste dock plånboken få bestämma, speciellt i dessa vårrustningstider med allt vad det innebär i inköp.

Lasse

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 20 apr 2007, 23:41

Hej Lasse
Titta lite på vad Robin skriver, det är bra.

Skruvar behövs, ca 15 cm mellanrum med packningar i hålen för Lexanens rörerelser beroende av temperatur och fuktighet.

obs att Lexan är känsligt mot alla lösningsmedel och aggresiva kemikalier, därav alla små krackeleringar.
Att behälla det repfritt är omöjligt.
Du ser de första reporna, men efter ett tag ser du dem inte.
Min uppfattning är att det är ett mycket bra material för båtrutor som är näst intill okrossbart rätt skött och monterat...... :wink:
Calle

Se gla ut

Skriv svar