När är 70-talarna slut?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

När är 70-talarna slut?

Inlägg av Kuling » mån 16 apr 2007, 11:00

En båt från 1972 är i år 35 år gammal. Hur länge kan man förvänta sig att en sådan båt överhuvudtaget håller ihop? En bil från samma tid hade ju varit skrotad tre gånger om. Kosmetiska saker som gelcoat, dynor, lack på inredning, m.m. går ju alltid att måla och fixa, men de mera strukturella som motor (byts ju i och för sig), rigg, roder, kölinfästningar kanske också behöver förnyas med tiden, vilket kan kräva mycket arbete och en del pengar. Hur är det till sist med plastens egen hållfasthet? Är det kanske den som kan komma att sätta bäst före-datum för vår flotta? Det är ju tråkigt att pröjsa 200-300K för en Scampi, eller Maxi från 70-talet och upptäcka att den inte har så långt kvar.

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 08:21
Ort: Trondheim

Inlägg av snajdarn » mån 16 apr 2007, 11:14

Intressant fråga, Kuling. Jag har själv ställt samma fråga på andra forum, men egetligen inte fått något seriöst svar. Kanske ingen som vet, egentligen? Att säga att "plast har ju en teoretisk hållfasthet på 10000 år" är ju egentligen inget intressant svar, eller hur...

Håller med om att det börjar kännas lite riskfyllt att betala flera hundratusen för en 35-40 år gammal segelbåt. Det enda någorlunda substantiella jag har hört sägas är att "en gott omhändertagen plastbåt håller i minst 50 år", om det sedan stämmer i verkligheten vet man ju inte, men det låter ju ganska rimligt. Jag har själv en Smiling från -76, och den ser ju onekligen ut att hålla i många år till.
/Niclas

barba
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 22:58
Ort: Åbo, Finland

Re: När är 70-talarna slut?

Inlägg av barba » mån 16 apr 2007, 11:31

Kuling skrev: Är det kanske den som kan komma att sätta bäst före-datum för vår flotta? Det är ju tråkigt att pröjsa 200-300K för en Scampi, eller Maxi från 70-talet och upptäcka att den inte har så långt kvar.
Dags att citera Jonas Gardell: "Kom ihåg att det är du som bestämmer när mjölken är gammal!"

Det finns inget magiskt datum då båten plötsligt blir sjöoduglig utan det är en väldigt lång process. Är den i skick då du köper den är den säkert i skick under den jordetid du är kapabel att använda den. Sen är det förstås upp till var och en att bestämma vad detta "i skick" innebär.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 16 apr 2007, 11:47

De största bovarna i vår omgivning är syre, ozon och UV.
Det är i huvudsak dessa som ser till att saker o ting åldras.
Skyddas plasten mot dessa så håller det det säkerligen i ett par hundra år.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 16 apr 2007, 11:59

Sade någon ordet "underhåll" ? Naturligtvis kan en 30-40 år gammal båt vara i förfärligt skick, likväl som fantastiskt fin. En gammal sanning om båtar är att de börjar sjunka den dag de sjösätts - men ju mer man underhåller, ju längre dröjer det. Det är inte båten (skrovet) som ger upp på 40-åringen, utan problemet är när (om?) det är ett obehagligt faktum att flera dyra delsystem måste bytas samtidigt. Behöver man köpa motor, rigg, segel, "utseenderenovera" skrovet, och helrenovera inredningen - SAMTIDIGT... då tappar många sugen skulle jag tro.

Jag tror med andra ord inte att priset för en gammal 70-talare sjunker hur lågt som helst, men däremot tror jag att utbudet av nyare, begagnade båtar kan göra att man lär sig att värdera skillnaden mellan väl underhållet och "normaldåligt, slitet skick". Vi kommer kanske att få se Sunk-Ballader för 50 tusen när väl uppdaterade Fin-Ballader kostar 300 tusen (som exempel, utan ond mening...). Idag är skillnaderna mellan välskötta, fina båtar och slitna exemplar mindre än den borde vara.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » mån 16 apr 2007, 13:42

Jag håller med föregående talare. En båt är inte som en bil som "tar slut" och de största skillnaderna är kanske:
1. En bil rostar bort med tiden
2. I en bil är en väldigt stor del av kapitalet bundet i sådant som slits och skakar sönder (motor, växelåda, bottenplatta mm) till skillnad från båten
3. En båt tenderar att ha mer välvårdande och mekande ägare... :)

Men sen finns det fina veteranbilar från 30-talet som rullar, och dessa är väl mer att jämföra med båten; dvs allt som slits byts ut, och ägarna vårdar sina ögonstenar. En båt kanske är någon sorts mellanting mellan en bil och ett hus i detta avseende. Ingen "skrotar" ju ett hus för att det har några decennier på nacken.

> Det är ju tråkigt att pröjsa 200-300K för en Scampi, eller Maxi från 70-> talet och upptäcka att den inte har så långt kvar.

Så kan man nog inte resonera. Man kan köpa en "sunk-båt" och som är 30 år gammal, och utan problem lyfta den så att skicket blir bara bättre och bättre, tvärt emot tidens tand. Jag håller med Anders S om att skillnaden i pris mellan sunk-båten och det välvårdade exemplare borde vara högre.

Jag har lite svårt att se vad man INTE kan byta ut på en båt. Det är väl själva skrovet som utgör båten, och det är lite knepigare att byta ut och fortfarande kalla det för samma båt... Men å andra sidan, träbåtsägare kan ju ibland byta ut både köl/spant och bordläggning och fortfarande säga att man har "renoverat" båten ...

Allt går att byta, och det är det man också får väga in i priset. Motor, rigg, dynor, trä, kök, segel mm mm. Stående rigg byts nog ganska sällan, så motorn är det som är den i särklass dyraste posten. Den är en såpass stor del av båtvärdet så att skicket måste räknas med aktivt då man räknar på priset.

Att ha båt är inte världens billigaste hobby. Man kan i och för sig köpa en 70-talare i hyfsat skick för 250000 bara köra den, inte fixa ett dugg. Då lär den vara ganska slut efter 5-10 år. Annars får man väl räkna med 10-20 tusen om året minst för att hålla en anständig nivå?

Men om man köper en ny båt (billig bavaria för 700.000 eller exklusivare modell för det dubbla) så får man nog räkna med en ganska häftig värdeminskning de första åren.

Hn /
Tommy

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » mån 16 apr 2007, 14:00

Ja, men det är nog riggen som borde bytas;) Iaf alla vajrar och så. Maströret håller väl ganska länge. Men det är mer knutet till hur man seglar snarare än ålder.

Skrovet är inte den dyra delen av båten, det är billigt att bygga vanliga skrov, men en satans massa jobb att byta det på en plastbåt:)

//Robin

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 16 apr 2007, 14:46

Man kan ju fråga sig när 60-talarna är slut i stället. De kanske inte är så många men de är cirka 10 år äldre än 70-talarna ...

/j

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » mån 16 apr 2007, 15:36

Att inte 60-talarna är så många hänger nog också ihop med att den stora båt-boomen inträffade på 70-talet.

Det vore intressant att veta hur stor andel av 70-talsbåtarna som finns kvar i aktivt bruk? Exempel, balladerna tillverkades ju i 1500 exemplar fram till 1981. Undrar hur många av dessa som överhuvudtaget har "skrotats" eller gått i kvav. Kan inte vara många. Merparten är nog kvar och vårdas.

Anders S skrev att man i framtiden kommer att få se sunk-ballader för 50 tusen (eller lägre!). Det tror jag också, båtar som glömts bort på någon avlägsen del av varvet utan täckning i flera år osv. Läste i praktiskt båtägande om någon som hittat en Saga 27 för 35000, det är ju lite samma sak.

/Tommy

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 16 apr 2007, 16:11

Man kan inte jämföra med bilar. Ställ frågan istället " hur vet jag när mitt hus är slut?"

Eldar du upp kåken den dag det är dags att renovera badrummen eller tapetsera om?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 16 apr 2007, 18:18

Biljävlar är ett nödvändigt dyrt ont som rostar bort långt innan motorn är slut.
En segelbåt i glasfiberplast blir aldrig slut.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Inlägg av jofred » mån 16 apr 2007, 18:41

En bil som får kärlek blir bara snyggare och snyggare med åren. Gammal kärlek rostar aldrig. Samma sak gäller för båtar. Gammal kärlek delaminera aldrig.

Vår RJ85 från -73 fick ny rigg förra året. Nu är jag precis klar med epoxibehandling och nästa år skall jag gå på däcket och fixa det. Kan inte se varför vår båt inte skulle funka i 35 år till. Då lär den dessutom ses som veteranbåt och få ännu mer vård.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » mån 16 apr 2007, 19:21

consensus skrev:Man kan inte jämföra med bilar. Ställ frågan istället " hur vet jag när mitt hus är slut?"

Eldar du upp kåken den dag det är dags att renovera badrummen eller tapetsera om?
Knappast, men om takplåten har rostat bort, oljecisternen har pissat ur sig en kubik eldningsolja, värmepannan är 40 år gammal, väggarna är fulla av termiter och toalettstolen har trillat genom badrumsgolvet, så kanske jag skulle glömma att släcka värmeljuset när jag går på en liten promenad... :wink:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » mån 16 apr 2007, 19:37

Nautihamstern skrev:
consensus skrev:Man kan inte jämföra med bilar. Ställ frågan istället " hur vet jag när mitt hus är slut?"

Eldar du upp kåken den dag det är dags att renovera badrummen eller tapetsera om?
Knappast, men om takplåten har rostat bort, oljecisternen har pissat ur sig en kubik eldningsolja, värmepannan är 40 år gammal, väggarna är fulla av termiter och toalettstolen har trillat genom badrumsgolvet, så kanske jag skulle glömma att släcka värmeljuset när jag går på en liten promenad... :wink:
...men det skulle fortfarande vara värt 2.5-3 miljoner om det låg i ett bra läge i en storstad...

Här är en båt som bara blir snyggare med tiden:
http://www.vasamuseet.se/Vasamuseet/Om.aspx

För mindre än 50 år sedan var hon ett riktigt vrak, men är sedan dess stilfullt upprustad.

/Tommy

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Inlägg av Jens K » tis 17 apr 2007, 12:11

Ah, men Vasa flyter ju inte så hon räknas inte. Det gör däremot den här. Byggt 1797 och seglar än.

Bild

Skriv svar