Gängtape vs Loctite 577, Genomföring+ventil=sant?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
boxleitner
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 13:51
Ort: Stockholm

Gängtape vs Loctite 577, Genomföring+ventil=sant?

Inlägg av boxleitner » tor 05 apr 2007, 13:13

Håller på med några genomföringar o ventiler, o ser här i forumet att loctite 577 är populärt.
Är vanlig gängtape värdelös i jämförelse? Vad är de stora fördelarna m loctite?
Har använt gängtape till en ventil, och slogs av hur mkt vi fick lägga på för att det skulle "kännas" - mer än dubbelt så mkt som de 7 varv de rekommenderade i butiken. Menar ni att det ändå är osäkert? Hur testar man före sjösättning?

Vi ska göra en genomföring i ett trångt utrymme. I en båtbutik tyckte försäljaren att vi först skulle montera på ventilen på genomföringen och sen dra åt o fästa genomföringen. (Så att vi slipper rotera runt ventilen och dessutom får den i det läge vi vill ha den.) Problem med detta tilvägagångssätt?
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » tor 05 apr 2007, 13:54

Jag bytte alla genomföringar förra året, och testade först med gängtejp. Provtryckte genomföringen utifrån och det höll inte tätt, det började fukta igenom. Jag bytte då till Loctite gängtätning, inte 577 utan något annat nummer och alla genomföringar har hållt helt tätt förra säsongen.
Aldrig mer gängtejp för min del, jag litar inte alls på det.

När genomföringen skulle testas så tog jag ett vanligt vattenslang-spruthandtag á la Gardena med en biltvättsvamp runt och tryckte in utifrån. Med vattnet fortfarande rinnande lite gick det bra att trycktesta och se om det var något läckage. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

HenrikGbg
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 19:58

Inlägg av HenrikGbg » tor 05 apr 2007, 14:32

Sikaflex är det tätningsmedlet som används mest, men ABSOLUT INTE silikon.
Locktite är likvärdigt med sika så välj vad du vill av dessa.
För att undvika att bordsgenomföringen följer med runt när du spänner fast muttern på insidan så skaffa ett plattjärn som passar i hålet på genomföringen, det finns nämligen klackar där inuti som man ska använda för att med plattjärnet kunna hålla emot. Om du tar en bit om ca 30 cm och bockar i 90 grader ca 10 cm från änden så får du ett väl fungerande verktyg.
Lycka till.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 05 apr 2007, 16:10

HenrikGbg skrev:Sikaflex är det tätningsmedlet som används mest, men ABSOLUT INTE silikon.
Locktite är likvärdigt med sika så välj vad du vill av dessa.
Eheheh? Nu snackar du skit för att tala klartext. Loctite gängtätning, tex 577, är ett anaerobt tätningsmedel/lim ämnat för gängor. Sika, den traditionella 292, är en polyuretanmassa, definitivt inte ämnat till att täta gängor.

Visst kan man få det tätt med lingarn och mönja, eller med gängtejp eller med sika. Men är man lite osäker så tar man en riktig gängtätningsprodukt som Loctite 577. Man vill ju inte ta upp båten en extra gång bara för att det läcker vid de nya genomföringarna. En 50ml-flaska 577 kostar 150-200:- och den räcker otroligt länge. Vad kostar det att ta upp och sjösätta båten en extra gång? 1000:-?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 05 apr 2007, 23:29

Håller med Consensus helt o hållet.

577 är kanon såvida inte trycket överstiger 7-8 bar, och det gör det inte på en båt. Dessutom är det alltid mjukt.
Calle

Se gla ut

boxleitner
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 13:51
Ort: Stockholm

Inlägg av boxleitner » lör 07 apr 2007, 21:43

Men hur säkert sitter en ventil med Loctite 577 om man inte drar gängorna i botten? Och hur lossar man den om man behöver? Är det värma som gäller?
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » lör 07 apr 2007, 22:23

Ett riktigt montage av något skall gå att göra om en andra gång på ett kontrollerbart sätt. Att först dra fast ventilen på förskruvningen och sen montera det hela med rätt vridning funkar första gången men troligen inte den andra. Den andra brukar inträffa med båten i sjön, då ventilen kärvat ihop eller börjat läcka och skall bytas med båten i sjön.

Om man då skaffat en extra låsmutter under ventilen, så kan man demontera ventilen genom att ha mothåll mellan denna låsmutter och genomföringen utan att utsätta genomföringen för nämvärda vridmoment med risk att den vrids loss i sitt läge och börjar läcka. Och man kan sen fixera den nya ventilen i rätt riktning, även den.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » lör 07 apr 2007, 22:32

Till Consensus:

Kan du ange ett eller flera tekniskt sakligt grundade skäl till varför du inte tycker att Sika är bra som gängtätning på marina gulmetallkopplingar för båtar?

Vilket medel du tycker är bra behöver inte upprepas, däremot kunde det vara kul att höra vilka sakliga tekniskt grundade orsaker du har uppfattat som styrker din åsikt. Anaerob är en egenskap, men fristående från orsakssammanhang säger det inte något särskilt.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » lör 07 apr 2007, 22:37

Visst är det bra att använda en mothållsmutter (man kan plocka den från den gamla genomföring man byter ut). Om det finns plats, alltså. Ibland kan man behålla tillräckligt mycket gänga på genomföringen. Ibland får man korta av denna så att det inte finns plats att manipulera två muttrar mellan genomföring och kranhus.

Om man byter ut en gammal skjutventil till en kulventil, får man ett väsentligt högre byggande kranhus. Man får vara öppen för alla eventualiteter.

Rudi

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 08 apr 2007, 00:13

Seawolf skrev:Till Consensus:

Kan du ange ett eller flera tekniskt sakligt grundade skäl till varför du inte tycker att Sika är bra som gängtätning på marina gulmetallkopplingar för båtar?

Vilket medel du tycker är bra behöver inte upprepas, däremot kunde det vara kul att höra vilka sakliga tekniskt grundade orsaker du har uppfattat som styrker din åsikt. Anaerob är en egenskap, men fristående från orsakssammanhang säger det inte något särskilt.
Jag har inga tekniskt sakliga grundliga skäl mer än att jag anser att man ska använda en produkt till det den är ämnad för. 577 är en ren gängtätningsprodukt, det finns andra, men sika 292 är inte en av dem.

Jag lärde mig detta på mitt första hus när jag skulle montera en kulventil till trädgårdsbevattningen. JAg började med gängtejp och tänkte att det skulle bli tätt, icke. Sen gick jag till rörkrökaren som tipsade om lingarn och pasta (kom ihåg att repa gängorna sa han), icke tätt det heller. I min desperation testade jag silikonbaserat packningslim, det var den största katastrofen - det blev en fontän av arrangemanget. Jag testade sedan sika 292 och det droppade fortfarande om rörkopplingarna.

Sen hittade jag Loctite 577 och jag blev frälst. Gängorna var smutsiga och våta, på med 577, jag drog fast... och det blev snortätt på en gång. Och nu menar jag inte "tätt efter 24 timmar" som bla sika tar på sig för att härda (förmodligen härdar det aldrig ordentligt inuti gängorna), utan jag menar att det blev tätt efter 10 sekunder.

Fördelar:
Tätt förstås, du behöver inte ligga sömnlös och tänka på den där otäta genomföringen.
577 går att lossa, momentet är kontrollerat. Ingen värme behövs.
Lätt att återmontera (lite mer 577, sen är det tätt igen)
Härdar snabbt (anaerobt = härdar i brist på syre, i motsats till bla Sika)
Gängorna behöver inte bottnas, bra vid trånga lägen

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » sön 08 apr 2007, 15:50

consensus skrev:
Seawolf skrev:Till Consensus:

Kan du ange ett eller flera tekniskt sakligt grundade skäl till varför du inte tycker att Sika är bra som gängtätning på marina gulmetallkopplingar för båtar?

Vilket medel du tycker är bra behöver inte upprepas, däremot kunde det vara kul att höra vilka sakliga tekniskt grundade orsaker du har uppfattat som styrker din åsikt. Anaerob är en egenskap, men fristående från orsakssammanhang säger det inte något särskilt.
Jag har inga tekniskt sakliga grundliga skäl mer än att jag anser att man ska använda en produkt till det den är ämnad för. 577 är en ren gängtätningsprodukt, det finns andra, men sika 292 är inte en av dem.

Jag lärde mig detta på mitt första hus när jag skulle montera en kulventil till trädgårdsbevattningen. JAg började med gängtejp och tänkte att det skulle bli tätt, icke. Sen gick jag till rörkrökaren som tipsade om lingarn och pasta (kom ihåg att repa gängorna sa han), icke tätt det heller. I min desperation testade jag silikonbaserat packningslim, det var den största katastrofen - det blev en fontän av arrangemanget. Jag testade sedan sika 292 och det droppade fortfarande om rörkopplingarna.

Sen hittade jag Loctite 577 och jag blev frälst. Gängorna var smutsiga och våta, på med 577, jag drog fast... och det blev snortätt på en gång. Och nu menar jag inte "tätt efter 24 timmar" som bla sika tar på sig för att härda (förmodligen härdar det aldrig ordentligt inuti gängorna), utan jag menar att det blev tätt efter 10 sekunder.

Fördelar:
Tätt förstås, du behöver inte ligga sömnlös och tänka på den där otäta genomföringen.
577 går att lossa, momentet är kontrollerat. Ingen värme behövs.
Lätt att återmontera (lite mer 577, sen är det tätt igen)
Härdar snabbt (anaerobt = härdar i brist på syre, i motsats till bla Sika)
Gängorna behöver inte bottnas, bra vid trånga lägen
Din erfarenhet är alltså att det inte funkar så bra med att använda sika av en viss kvalitet med ett visst nummer på skitiga gängor i ett trycksatt system med troligen flera bars tryck på land. Av bakgrunden att döma funkade dessförinnan inte heller lin/past osv, vilket också är produkter avsedda för gängor.

Sika på rena gängor, eller såna med vissa rena restar av sika på fungerar utmärkt. Om det finns lite tryck i systemet (genomföringar har i princip just aldrig mer än 0.2 bars tryck) så får man förstås se till att sikan har härdat helt igenom, vilket kan ta nån vecka, det behövs tid för härdningen att nå ända in i gänggången. För det vanliga trycket blir det tätt direkt.

Med allt detta skrivande om Sika påstår jag inte att det är bättre än allt annat för detta ändamål. Men jag anser det med råge vara tillräckligt bra för ändamålet om man förstår det ovanstående, och det har för en båtägare den fördelen att det tillhör standardsortimentet ombord.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 08 apr 2007, 17:13

Alla får använda vad man vill. Min erfarenhet är dock att resultatet blir bäst när man använder rätt produkt till rätt ändamål. Jag skulle tex inte måla botten med första bästa grundfärg jag hittar i garaget, utan jag skulle använda epoxigrund även om jag skulle behöva åka till affären för att köpa det.

På min båt ingår 577 i standarssortimentet. När jag installerade varmvatten för ett par år sedan så slutade jag räkna antalet rörkopplingar efter 10. Alla kopplingar blev snortäta, snabbt, pålitligt och enkelt med denna produkt.

Jag bytte samtidigt kylvattenpluggen på motorn från plugg till en ballofix. Gängorna var lite rostiga och nerkletade med glykol. Snortätt på en gång med 577.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

"tätt"

Inlägg av janne » mån 09 apr 2007, 18:59

Jag använde enbart gängtape när jag för nån månad sen installerade varmvatten och det läckte inte alls förutom där jag glömde dra en slangklämma. :lol:

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Inlägg av Ingemar » tis 10 apr 2007, 14:33

Undrar varför i pricip alla rörmockare använder lin med pasta!!!!
Har jobbat en hel del med rörmockare så jag använder lin
Fördelen är att man kan skruva tillbaks om det kommer i fel läge
efterdra omm det behövs vilket inte går med gängtejp mm

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Inlägg av Vilse » tis 10 apr 2007, 22:09

... jag förmodar att lin med pasta är billigast och har man handlaget så är det säkert bra. Gängtejpen är dock lättare att hantera för amatörer men kan inte dras tillbaka, billig. Tror att 577 nog är "dyrast per genomföring". Men... men...

- vet jag att de flesta båtägare drar sig för att byta genomföringar.
- de oroar sig inför arbetet, de läcker ju inte.... nästa år så...kanske..
- vidare kan det vara svårt att komma åt ordentligt med verktygen.
- sen skall genomföringen vara tät, både vid skrovet, gängor och vid stosen och de flesta kan inte sjö/torrsätta hur som helst.
- läckage i hamn eller ute på havet är inte trevligt...

Summan på kardemumman.
1. Ni som k a n kör med lin.
2. Ni vill sova gott även om ni inte kan rörmokeri och ta 577, de flesta gör arbetet en gång i livet och då tycker jag man tar den säkraste metoden.

Viktigast är att båtägarna byter sina 30-åriga skjutventiler och att resultatet blir bra för deras egen självkänsla och besättninges säkert.

Skriv svar