Snabbseglare 34-38 fot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Snabbseglare 34-38 fot

Inlägg av snajdarn » sön 25 feb 2007, 09:36

Om ni hade haft 500000 till förfogande, och skulle köpt båt med följande krav, vad skulle det bli då?

* ca 34-38 fot
* Bra seglare, LYS ca 1,20
* Helst 2 stängda kabiner, men inget absolut krav
* Avskild toalett
* ståhöjd minst 185 cm
* Inte lastgammal, gärna 80-tal
* Säker havsseglare för familjen, vill t.ex kunna segla till Shetland, och i ett senare skede kanske ned till medelhavet
* Gärna lite långsmal
* Enkel att hantera för småbarnsfamilj, dvs ingen X99 eller liknade
* Bekväm för långtur, dvs bra kök, styv, kursstabil mm

Tänkbara kandidater (som jag dock inte vet så mycket om, tycker bara de ser läckra ut); Conqubin 38, Swede 38, RB111. Andra förslag? Ni som har någon av dessa får gärna komma med synpunter hur bra de passar in i kravlistan

Tror jag har fått med allt...

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 25 feb 2007, 10:13

Mitt val hade blivit en Dominant 105, den tycker jag har allt.
Byggdes i halvfabrikat i början på 80. Vann Tjörn Runt 2004 tror jag det var med Anders Dahlsjö:s Caran. Har mycket stora utrymmen under däck med en ståhöjd på 2 meter. Enligt Dahlsjös kommentarer så är det en mycket lämplig sjöbåt för havet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 25 feb 2007, 10:27

Mani båtar är inte intressanta...?
Finns ju en 34:a från mitten på 80 någon gång.

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » sön 25 feb 2007, 13:27

Conqubin är helt klart ett intressant alternativ. Seglade en långhelg en gång. Tors-Sön. Stenungsund -> Skagen -> Svenners fyr (Norge) -> Väderörana -> Stenungsund. Underbart med en båt som gör sådan fart.

Inredningsmässigt är Conqubinen standard 80-tal. Förpik, salong, + 2st rejäla sticckojer (nästan en dubbelsäng i varje).

Om man ser till din kravlista:

* ca 34-38 fot OK
* Bra seglare, LYS ca 1,20 OK
* Helst 2 stängda kabiner, men inget absolut krav Nej
* Avskild toalett OK
* ståhöjd minst 185 cm OK
* Inte lastgammal, gärna 80-tal OK
* Säker havsseglare för familjen, vill t.ex kunna segla till Shetland, och i ett senare skede kanske ned till medelhavet OK
* Gärna lite långsmal OK
* Enkel att hantera för småbarnsfamilj, dvs ingen X99 eller liknade OK Självslående fock, men backstag om jag minns rätt.
* Bekväm för långtur, dvs bra kök, styv, kursstabil mm Absolut

De flesta Conqubiner är självbyggen, så inredningsmässigt avviker de säkert en hel del från varandra.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: Snabbseglare 34-38 fot

Inlägg av Schvidja » sön 25 feb 2007, 17:32

Mitt förslag är Diva 35
* ca 34-38 fot ok
* Bra seglare, LYS ca 1,20 divan lys 1,25
* Helst 2 stängda kabiner, men inget absolut krav ok
* Avskild toalett ok
* ståhöjd minst 185 cm ok
* Inte lastgammal, gärna 80-tal divan \"modernt 80tal\"
* Säker havsseglare för familjen, vill t.ex kunna segla till Shetland, och i ett senare skede kanske ned till medelhavet. Javisst.
* Gärna lite långsmal. 3,3 långsmal ?, nog en smaksak, den är inte badkarsbred i allafall.
* Enkel att hantera för småbarnsfamilj.
divan funkar med massor av barn
* Bekväm för långtur, dvs bra kök, styv, kursstabil mm divan mycket bekväm

Sen tveksamt om 500tkr räcker för divan.

stena
Rookie

Facil 35

Inlägg av stena » mån 26 feb 2007, 15:15

Facil 35 motsvarar alla dina krav förutom LYS-talet.

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Inlägg av snajdarn » mån 26 feb 2007, 15:56

intressanta svar, det verkar ju vara bra alternativ samtliga. Ingen som har något att säga om rb111 eller swede 38? Måste ju säga att jag är ganska sugen på conqubinen :) Hur snabbt seglade Conqubinen, om du skulle uppskatta det? Var det hårt väder när ni var ute ,Jojje?

Har även funderat på Comfortina 32 också, speciellt eftersom jag bor i Norge där de ju har ett rimligt pris också, ca 375000 NOK. Kanske inte riktigt passar in kravlistan (LYS 1,14 och inte speciellt långsmal...), men jag var ute med en sådan förra sommaren, och tyckte den var riktigt trevlig, skulle dock inte betala över 500000 för den... Jag vet dock inte hur den är när det blåser på lite

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 26 feb 2007, 16:17

Utan att veta så mycket om dem vill jag lägga till några båtar du kan titta på:

Wasa 360
Mamba 36
Sirena 38
Two Star 36
Eloge 38
Diva 399

Lycka till
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » mån 26 feb 2007, 18:16

snajdarn skrev:intressanta svar, det verkar ju vara bra alternativ samtliga. Ingen som har något att säga om rb111 eller swede 38? Måste ju säga att jag är ganska sugen på conqubinen :) Hur snabbt seglade Conqubinen, om du skulle uppskatta det? Var det hårt väder när ni var ute ,Jojje?
Nej det var ganska normala sommar vindar hela helgen vad jag minns, kanske 6-10m/s. Dock hade vi vindarna med oss hela varvet (inget kryssande). Vi hade dåligt med vind framåt kvällen på benet över till Norge från Skagen. Då var det sent och beckmörkt när vi gick i land minns jag. Vi var fyra st seglingsugna grabbar så vi delade på pinnen (eller ratt var det nog) en hel del. Har svårt att uppskatta farten , men conqubinen går bra i alla vindar ochså i lättvind med rejäl Genua. LYS-talet är absolut inte i överkant snarare tvärtom.

Har provat på att segla henne i stormbyar också. Ca 20-23 m/s i medelvind mellan Lysekil och Stenungsund en gång. Med endast maxrevad stor seglade hon på riktigt bra. Lite blött blev det vid Islandsberg men det är väl inte så märkvärdigt. Gjorde 14 knop på slör ner i Stigfjorden sedan.
/ Jojje

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » mån 26 feb 2007, 20:58

Jeg ville også sett på en Wasa 55. 45 fot loa, men samme rigg som Wasa 360. Separat akterlugar.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tis 27 feb 2007, 10:51

Ja, klart du ska kolla på Wasa 55:) Får en rätt hyfsat fin för runt 500.

Kanske att vi kunde ordnat ett nybygge av en 55a till dig, jag har tillgång till formen. Och med de ändringar jag ska göra på min blir det inte egentligen en Wasa 55a heller:) Men det kommer iof kosta långt mer än 500000:)

//Robin

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Inlägg av snajdarn » tis 27 feb 2007, 13:50

Jo :P Wasa 55 är ju lite av en drömbåt, en sådan skulle jag kunna tänka mig :). Så du skall bygga en själv? Det låter som en häftigt projekt, vad räknar du med att det skall kosta? Inte billigt misstänker jag...

Tjoho
Rookie

Inlägg av Tjoho » tis 27 feb 2007, 15:24

Swede 38:an uppfyller alla dina krav med följande undantag:
* Har 2 stickkojer akterut istf separat akterkabin. Kojerna har dock garderober i framkant så lite privata är de ju ändå
* Avskild toalett: Nja. Det är en dörr till salongen, men mot förpiken är det draperi. Det går nog att ordna en skjutlucka i trä om det är viktigt.

Annars en underbar båt. Kryssar fantastiskt. Bortsett från att den har backstag så är den enkel att hantera. Styv pga mer än 50% av vikten i kölen. Vacker. Generellt sett mycket bättre finish än t ex Conqubin (flertalet varsbyggda). Kan rekommenderas...

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 27 feb 2007, 16:39

Du var väl inne på RB111

http://www.blocket.se/vi/11017485.htm?ca=15_s

Mycket läcker båt. Av måtten att döma borde den väl vara något mindre inombords än Conqubin och Swede. Inte ofta man ser någon i annonserna. Köpläge Snajdarn ?
/ Jojje

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tis 27 feb 2007, 16:49

Nej, ja ska inte bygga en, jag bygger en sedan rätt länge:)
Men det är en bit kvar på den. Om du söker på Wasa 55 här på forumet eller för den delen, sök på mig, så finns det en hel del att läsa här..

Min blir ju som sagt inte så orginal, modernare variant i den lite mer minimalistiska stilen blir det på däck. Under blir det nästan en klassisk Orustinredning. Modern rigg utan backstag, bara självslående och gennacker. Designen på däck kommer antagligen vara rätt så inspirerad av Wally 80n. I helgen ska jag och polaren slänga ihop en 3D ritning på hur hon kan komma att se ut då. Kan lägga upp den här då.

Ja du, vad kommer den kosta.. Bra fråga, vi köpte ett färdigt skrov och däck för 4år sen. Sen har vi fått tag på en hel del saker väldigt billigt. Skulle tro att det landar på någonstans 3-400 000 när det är klart, arbete inte räknat.
Men jag har funderat lite i banorna att bygga en till när den här är klar, renovera formarna och så. Då säljer jag ju den här först. Mer än 500 kommer jag vilja ha, men det blir en ganska speciell båt:)

Om du är intresserad av en modern Wasa så kan vi se vad man kan göra. Dock kanske inte till den här sommaren.

Självklart kunde jag ju byggt den så att den ser ut som de gamla, men jag känner att jag vill lyfta designen ett par årtionden...
Vi får väl se vad du och andra tycker om 3D bilderna i helgen:)

//Robin

Skriv svar