Epoxi + glasfiber som funkar bra vid lägre temperaturer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Epoxi + glasfiber som funkar bra vid lägre temperaturer

Inlägg av Tommy » fre 23 feb 2007, 17:49

Hej!

Är det någon som känner till en bra epoxi+glasfiber som funkar vid lägre temperaturer? Tänkte börja reparationen efter mina (numera famösa :o ) genomföringar så tidigt som möjligt i vår. Är det +15/20 grader som gäller för att härda, eller finns det något som funkar vid lite lägre temp?

(tänker dock inte försöka just nu, -6 i Uppsala....)

Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 23 feb 2007, 19:23

Varför inte använda polyester och glasfiber.
Epoxi är bra men har många begränsningar.
Får du bara upp lite hyffsad temperatur så fungerar polyestern bra, inte alls lika känslig som epoxin.

Den mesta styrkan ligger i fibrerna inte i plasten... :wink:
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 23 feb 2007, 19:39

West uppger att deras LÅNGSAMMA epoxi kräver femton plusgrader. Standardvarianten skall till nöds fungera ned till fem grader. Jag använde denna men såg till att försöka hålla mig vid tiogradersstrecket, som minst. För säkerhets skull.

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 24 feb 2007, 09:06

Det var ju goda nyheter, West system verkar finnas lite överrallt också (Erlandssons, Hjertmans). Ska åka ner till den egna lokala TB Sjösport och kolla idag.

Varför Epoxi och inte polyester: Visst är det så att epoxi blir starkare och fäster bättre mot den existerande plastytan på skrovet? Nackdelen är just att det behöver högre temperatur för härdningen (verkar ju dock inte längre vara ett problem) samt att man inte kan lägga topcoat på, vilket jag inte ska göra. Detta är bara vad jag har läst/hört och därför siktar på epoxi.

Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Inlägg av sotarn » lör 24 feb 2007, 09:13

Epoxi blir starkare om det får härda vid en högre temperatur, dock är mina erfarenheter att det blir tillräckligt starkt även vid lägre temperaturer omkring 10 plusgrader. De flesta epoxitillverkarna har någon sort som man säger fungerar i låga temperaturer så du behöver inte stirra dig blind på west.

Epoxin övermålas sedan med fördel efter försiktig mattning av ytan med en hård lackfärg (t.ex en 2komp polyuretan).
//Daniel

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » lör 24 feb 2007, 12:31

Den blir starkare vid högre värme, men värmen behöver inte finnas där när man plastar, epoxin efterhärdar.

När det gäller småjobb som ett par självlänsar(var det va?), är det ganska lätt att eftervärma med en fläkt eller varmluftspistol. West ska dock inte värmas över 50 graders temperatur. Det finns andra sorter som är gjorda för ugnsbakning.

Rudi

Skriv svar