Väder och bottenmåla

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Väder och bottenmåla

Inlägg av LinusA » tis 20 feb 2007, 01:00

Jag har en väldigt bra lucka på ett par dagar då det skulle passa perfekt för mig att åka upp till Örebrotrakterna och bottenmåla min nya vega (som står kvar på säljarens tomt och väntar på att seglas ner).

Då till min fråga nummer ett: Hur är det med väder och bottenmålning? Hur varmt måste det vara ute? Det kommer antagligen ske den 8-9 mars.
Båten står under bar himmel med en press över sig.

Sen undrar jag även vilken färg som rekommenderas för Öresund/Östersjön?

mvh Linus

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tis 20 feb 2007, 08:40

Jag tycker att du skall åka dit och slipa på skrovet och göra allt utom bottenmålningen. Båten skall inte bottenmålas förrän i anslutningen till sjösättningen, om den står målad och klar på land oxiderar färgen och tappar sin skyddande effekt.

De flesta färger torkar väldigt snabbt. T.ex. VC17 kan man måla på och sedan sjösätta efter ca 30 minuter. Åk till din båt och måla kvällen innan sjösättning, det är min rekommendation.
X-342 SWE 18 "Kexet"

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Inlägg av HansH » tis 20 feb 2007, 10:45

Kolla i färgfabrikantens produktdatablad - där står det de min/max tidsintervall mellan målning och sjösättning som gäller för just den färgtypen.
Har för mig att VC17 tex inte har någon max gräns, dvs du kan måla flera månader i förväg utan att färgens effekt försvinner (det gift som spolas av i samband med regn torde vara försumbart)

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » ons 21 feb 2007, 10:46

Ok, då kan jag alltså räkna med att måla i samband med sjösättning. Men vilken färg rekommenderas för dessa vatten då?

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » ons 21 feb 2007, 10:47

Ok, då kan jag alltså räkna med att måla i samband med sjösättning. Men vilken färg rekommenderas för dessa vatten då?

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » ons 21 feb 2007, 10:58

Ok, då kan jag alltså räkna med att måla i samband med sjösättning. Men vilken färg rekommenderas för dessa vatten då?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 21 feb 2007, 11:29

LinusA skrev:Ok, då kan jag alltså räkna med att måla i samband med sjösättning. Men vilken färg rekommenderas för dessa vatten då?
hur ser det ut med ditt samvete??? :lol: :roll: :roll: :roll:

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » ons 21 feb 2007, 15:46

MiniMe skrev:
LinusA skrev:Ok, då kan jag alltså räkna med att måla i samband med sjösättning. Men vilken färg rekommenderas för dessa vatten då?
hur ser det ut med ditt samvete??? :lol: :roll: :roll: :roll:
Mitt samvete är närvarande i allra högsta grad! ;)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 21 feb 2007, 20:45

Samvete......

Med fartygsfärg målas båtarna med ett lager vart tredje år.
Med godkänd färg målas båtarna med två lager varje år.

Jag tycker att de som använder godkänd färg är riktiga miljösvin... :wink:
Calle

Se gla ut

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 21 feb 2007, 22:08

Linus,

din fråga om Öresund och bottenfärg kan bara delvis besvaras, det beror också på vilken färd som sitter på idag, och hur mycket du tänker slipa (om alls).

Bäst är nog att ge katten i att slipa utan bara måla på ett lager av samma slags färg som sitter på, fast nu av västkustkvalitet. Eller annan färg som är kompatibel med underlaget, och avvästkustkvalitet.

När det sedan gäller vilken färg som behövs i Öresund så beror det också på var du har båten (hemmahamn). I tex Råå nya hamn, alltså inte åkroken, så är där stor vattengenomströmning och det växer friskt på båtarna. Men har du båten inne i Lomma å (gamla hamnen), tja, där växer det inte så mycket.

Jag har använt VC17 västkust i Öresund med blandad framgång i Öresund. Skulle satsa på den eftersom den är så enkel att stryka på. Och så slipper man slipa, och den blöder inte. Men här finns det säkert de som vill hävda andra anti-foulings fördelar.

Den miljö-debatt som flammade upp ger jag inte så mycket för, utan att gå in på de kemitekniska argumenten är det bara att konstatera att med en dålig färg blir det ordentlig beväxning (i Öresund), och då skapar det sannolikt ännu mera miljöproblem.
SXK har argumenterat kemitekniskt för den som vill ta den diskussionen.

/J

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » tor 22 feb 2007, 01:08

Jaramaz skrev:Linus,

din fråga om Öresund och bottenfärg kan bara delvis besvaras, det beror också på vilken färd som sitter på idag, och hur mycket du tänker slipa (om alls).
Båten togs upp runt september. Skrovet ser grundligt tvättat ut, den mesta färgen sitter kvar och ser fräsch ut tycker jag. Jag vet inte vad det är för färg, men det kan jag ta reda på.


Bäst är nog att ge katten i att slipa utan bara måla på ett lager av samma slags färg som sitter på, fast nu av västkustkvalitet. Eller annan färg som är kompatibel med underlaget, och avvästkustkvalitet.
Ja, det sa även min far. Tvätta ordentligt en gång till innan målning. Slipning behövs inte.

När det sedan gäller vilken färg som behövs i Öresund så beror det också på var du har båten (hemmahamn). I tex Råå nya hamn, alltså inte åkroken, så är där stor vattengenomströmning och det växer friskt på båtarna. Men har du båten inne i Lomma å (gamla hamnen), tja, där växer det inte så mycket.
Båten ska ligga i Lomma men kommer att vara i Östersjön under en sammanhängande period av minst sju veckor. Är det nödväntigt att beakta en sådan tillfällig "miljöförändring" (om det nu utgör någon) i valet av färg?

Den miljö-debatt som flammade upp ger jag inte så mycket för, utan att gå in på de kemitekniska argumenten är det bara att konstatera att med en dålig färg blir det ordentlig beväxning (i Öresund), och då skapar det sannolikt ännu mera miljöproblem.
SXK har argumenterat kemitekniskt för den som vill ta den diskussionen.

/J
Läser en kemiteknisk utbildning med tonvikten på miljö så det skulle vara väldigt intressant att läsa mer om hur färgerna fungerar. SXK?

Tack för ett bra svar![/quote]

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 22 feb 2007, 08:29

LinusA skrev:Läser en kemiteknisk utbildning med tonvikten på miljö så det skulle vara väldigt intressant att läsa mer om hur färgerna fungerar. SXK?
http://www.sxk.se/koppar/
Alla borde ha skägg

Joflopp
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 17:28
Ort: Göteborg

Inlägg av Joflopp » tor 22 feb 2007, 09:56

Misil no87 skrev:
LinusA skrev:Läser en kemiteknisk utbildning med tonvikten på miljö så det skulle vara väldigt intressant att läsa mer om hur färgerna fungerar. SXK?
http://www.sxk.se/koppar/
Vill inte på något sätt få igång en hätsk miljödebatt men eftersom LinusA är intresserad så vill jag i vilket fall bara säga något om rapporten som SXK nu avvaktar från "Ett stort och välutrustat marinbiologiskt laboratorium i Storbrittanien har under en följd av år genomfört noggranna studier där man i stora tankar med naturligt havsvatten har exponerat olika organismer mot ökande koncentrationer av koppar sådant den uppträder i den naturliga havsmiljön."

Läser man vilka som ligger bakom denna rapport om att koppar kanske inte är så farlig trots allt så ser man att det är kopparindustrin som beställt rapporten och betalar för den.

New scientific research has cast doubt on the widely-held belief that copper-based antifoulings are a serious risk to marine organisms. The findings of new tests carried out by UK-government agency CEFAS (Centre for Environment, Fisheries and Aquaculture) on behalf of CEAP (the Copper Antifouling Environmental Programme which is supported by copper producers) were released on November 15 at METS.

Vad jag vill få fram är att man får vara lite källkritisk ibland. En känd forskare i Västsverige som menade att tobakrökningens hälsoeffekter var överdrivna visade sig ha fått sin forskning betald av Philip Morris...

Min förhoppning är dock att koppar inte är farlig för miljön men jag ser även fram emot nya färger med hållbara och billiga metoder.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 22 feb 2007, 10:49

Även jag håller mig borta från en miljödebatt (den här gången...), utan ville bara förmedla länken till SXK= Svenska Kryssarklubben.
Alla borde ha skägg

Oz
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 23:20
Ort: Karlstad

Mekanisk rengöring

Inlägg av Oz » tor 22 feb 2007, 12:54

Jag tycker att det är kallare, dyrare, mer ansträngande och gör ondare i miljösamvetet att bottenmåla över huvudtaget, så det har jag slutat med. Insprierad av detta (http://www.balticseabreeze.org/document ... bilder.pdf) passar jag istället på att simma ner 1-2 gånger per säsong med en borste och borsta bort det som växer undertill. Det går hur bra som helst och det behövs ingen hårdskrubbning! Min båt ligger visserligen i Vänern, där beväxningsproblemen är mindre än i saltare vatten, men det kan ju bara betyda att man får borsta bottnen ett par gånger mer per säsong där. Är det någon som har saltsjö-erfarenhet av mekanisk rengöring? Aldrig i livet att jag står och huttrar på våren bland slipdamm och färgkladd igen när borstningen tar en kvart av ens badtid i anspråk någon enstaka gång per år! Investera i en borste och cyklop istället. Det blir billigare och räcker längre än giftfärgen. Dessutom får du tillfälle att inspektera hur hårt den där grundstötningen egentligen tog :wink:

Skriv svar